Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 82

Ämne: Honda CB 750 K 1982, hjälp med att återställa till original?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Att demontera förgasarna är lite jobb men inte så mycket att hålla koll på egentligen.
    1 klämma på varje insug och till luftburken brukar det vare en fjäder , sen har du bensinslangen , choke och gasvajer bara.
    Kan vara trångt som bara den att få dom in och ut men som regel går det.
    På min går det inte flytta luftburken så jag använder en tunn metallskiva framför insug och luftburk , sedan är det bara trycka förgasaren i mellan och när man drar ut metallskivan så ser man till att förgasaren hamnar rätt så den glider på plats.
    Såhär såg det ut när jag började plocka mina i vintras , lägger allt ifrån samma förgasare i samma så man har koll:
    förgasare.jpg
    Här har jag förflyttad mig in till databordet och plockad av flottörerna och munstycken med:
    förgasare1.jpg
    Har ingen bild på dom i ultraljudstvätten men här är sen jag körde hela toppen i vintras , slipade ventiler och bytte
    ventiltätningar samtidigt:
    topp.jpg

    Själv var man lite orolig för att fixa förgasaren , toppen och ventiljustering men efter jag gjort det så kan jag bara säga att
    det är lättare än vad man tror.
    Plockad isär förgasarna 2 gånger nu och blir en 3dje snart pga jag bytte förgasare sist och den sitter det för stora lågfartsmunnstycken så den går dåligt innan den blir varm , så blir plocka och byta tillbaks igen.
    Ventiljustering är oxo gjort några gånger nu så det går av sig själv.
    Bara ta det lugnt , ta bilder innan man skruvar isär nått man är osäker på , gott att ha manualen och titta på med.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Gör bara ett snabbt inlägg, skriver å läser mer när jag kommit hem igen och ätit.

    Provade med startgas, den hoppade igång men kunde inte hållas igång... Nu vet jag att den faktiskt kan fungera.
    Prio nu är att ta bort å sanera allt bränsle...

    Skickat från min GM1913 via Tapatalk

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Hoppas att munstycken inte är genomsmutsiga då men färsk bensin måste man ha för att ha någon möjlighet att få den till att gå
    och en flaska med injection cleaner kan hjälpa till om den går lite halvdåligt på tomgång sen , har man tur kan det lösa lite skit i systemet.
    Men gött att den tuggade igång på startgas , då vet du ju att tändstift , kablar , tändspolar mm funkar.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Wow, jag blir både imponerad och lite avundsjuk på dina kunskaper där! Man lär sig så länge man försöker men tar tid att samla på sig kunskaper
    Lättare än man tror... Jo tack, så länge man besitter baskunskaperna och lite till så man har bättre förståelse så köper jag det du säger, hehe. Du har verkligen samlat på dig Know How

    Bra tips där. Har läst mycket nu i manualen och som vanligt så verkar det ganska enkelt att ta loss den. Så det borde jag ändå lösa med lite tid å försiktighet.
    Så när man fått ut den så skall den ju delas på mitten osv men för att göra rent den och inte renovera den, är det mycket jobb då? Behöver man köpa någon packningssats eller renoveringssats för att "bara" rengöra förgasarna utan att renovera den?


    Fick loss sadeln och fått tömt tanken så gott det går. Skulle tömma förgasaren på bränsle med genom avtappningsskruven men missade att lossa en slang till eller från den så det började pissa bensin under hojen istället. Vilken väg har bränslet tagit för att komma ut där? Är det skadligt för något att detta skedde eller kan man vara lat och ställa ett kärl där och fortsätta?


    Exakt så resonerade vi också, blev väldigt glad att veta att det verkar helt på så vis. Kommer nog byta stiften ändå för har ingen aning om hur långt dom körts osv.
    Skall bara lyckas tömma förgasaren på bensinen och sedan fylla halv tank med färsk bensin och sedan prova igen.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Nja kunskap och kunskap vet jag inte men bara man vågar och tar det metodiskt brukar det lösa sig
    Att bensinen rinner ut under kan ju vara en avtappningsslang som sitter under förgasaren bara så vågar inte riktigt svara på det utan att se hur det ser ut men är nog ingen fara.
    Ta av tanken helt och töm ut allt , fyll på med lite ny bensin typ nån liter eller 2 , skaka om den och töm ut så kan du se om det följer med skit eller inte.
    Kan tänka mig att nya packningar till flottörhusen behövs för dom måste du lossa för att komma åt munstycken mm , tror alla 4 som jag behöver till min kostade ca 200kr så inte så dyra.
    Värre är det om man behöver nya munstycken eller flottörventil eller annat inuti förgasaren.
    Har man tur kan man ju hitta begagnade billigt som ser bra ut men ta det när du kommer så långt.
    Hoppas den som haft hojen innan tappad ur förgasaren innan den blev parkerad.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Det är så man får kunskap bortser från när man får massa tips som man sedan omvandlar till kunskaper

    Ja det verkar vara en avtappningsslang, följde den så verkar vara så. Konstigt att det inte står i manualerna. Verkar som att det gjordes lite förändringar varje år på dessa hojar

    Det med tanken skall jag verkligen göra!
    Hur mycket k skydd medel vågar man hälla i på några liter? Är det slöseri att använda en hel flaska som räcker till 100L eller skadligt?

    Hjälper inte detta nu med bränslet så är det ju såklart förgasaren. Lika bra att få den fixad i så fall för dels är det roligt med ett projekt som man inte behöver stressa igenom samt att köra den Sedan kommer bli roligt när man gjort det mesta själv (med hjälp av forums medlemmar med)
    Har mailat 2 företag om prisuppgift för service på förgasarna. Hoppas det inte blir alldeles för dyrt.

    Besitter du kunskaperna att göra service å byta det som behövs? Kan betala dig en slant för jobbet med i så fall kanske

    Är inte positiv till att den är skött på korrekt sätt längre tyvärr men jag kommer iaf göra det hedanefter.

    Skickat från min GM1913 via Tapatalk

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    När du rensad tanken och tömt förgasarna så testar du med vanlig bensin först och kollar om den går eller inte , går den inte alls så tror jag nog inte att injektion cleaner vill hjälpa heller tyvärr.
    injektion cleaner kan hjälpa om den inte vill gå rent , problem på tomgång pga lite skit i förgasaren.
    Fyll gärna upp förgasarna men ny bensin och tappa ur dom en gång för att få ut lite skit/gammal bensin så är det så bra som möjligt innan startförsök.

    Är det så illa att du måste riva förgasarna kan jag prova hjälpa dig och se om jag kan få liv i dom , dumt skicka iväg dom och betala dyrt för nått som möjligen kan lösas på köksbordet på någon timme eller 2 och du behöver inte betala nått i så fall för det räcker med känslan att jag hjälpt någon för att jag skal vara nöjd.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    När du rensad tanken och tömt förgasarna så testar du med vanlig bensin först och kollar om den går eller inte , går den inte alls så tror jag nog inte att injektion cleaner vill hjälpa heller tyvärr.
    injektion cleaner kan hjälpa om den inte vill gå rent , problem på tomgång pga lite skit i förgasaren.
    Fyll gärna upp förgasarna men ny bensin och tappa ur dom en gång för att få ut lite skit/gammal bensin så är det så bra som möjligt innan startförsök.

    Är det så illa att du måste riva förgasarna kan jag prova hjälpa dig och se om jag kan få liv i dom , dumt skicka iväg dom och betala dyrt för nått som möjligen kan lösas på köksbordet på någon timme eller 2 och du behöver inte betala nått i så fall för det räcker med känslan att jag hjälpt någon för att jag skal vara nöjd.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Du är fantastisk! Jag uppskattar verkligen din hjälp och sambon tycker också det är underbart att det finns personer som ställer upp så här!

    Bifogar en bild på hur staget är fäst i styrramen... Får ta och försöka såga bort den lite halvsnyggt.


    Gjorde som du skrev för en stund sedan.
    Bränslet var inte smutsigt alls men gammalt.
    Hällde faktiskt i karburatorskydd samtidigt jag fyllde bränsle "just in case" typ.

    Har var trög i starten så tog startgas igen. Han var orolig på tomgången. Efter några minuter så kunde den hålla tomgång iaf.

    Nu startar den inom 1 sekund på starten...
    https://youtu.be/ieDQdMfPjkg

    Nu är jag inte bra på dessa motorer men tycker den skrammlar någonstans men verkar inte vara kolvar osv iaf men lovar inget. Kanske är det en egenskap på dessa äldre maskiner?

    Rullade självklart ut hojen för vill inte fylla garaget med skadlig röd och ånga.

    Ville köra in den i garaget nu när den startar men Här kommer nästa stora problem...
    Det går inte riktigt att växla korrekt. Så fort jag lade i 1an så for han iväg och dog så växlingen fungerar inte. Dock så fungerade det i början utan motorn igång att växla för man ser på frilägeslampan att man bytt bort friläget.

    Är du duktig på detta området också? Hehe
    Behöver tips här nu igen.


    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    När du rensad tanken och tömt förgasarna så testar du med vanlig bensin först och kollar om den går eller inte , går den inte alls så tror jag nog inte att injektion cleaner vill hjälpa heller tyvärr.
    injektion cleaner kan hjälpa om den inte vill gå rent , problem på tomgång pga lite skit i förgasaren.
    Fyll gärna upp förgasarna men ny bensin och tappa ur dom en gång för att få ut lite skit/gammal bensin så är det så bra som möjligt innan startförsök.

    Är det så illa att du måste riva förgasarna kan jag prova hjälpa dig och se om jag kan få liv i dom , dumt skicka iväg dom och betala dyrt för nått som möjligen kan lösas på köksbordet på någon timme eller 2 och du behöver inte betala nått i så fall för det räcker med känslan att jag hjälpt någon för att jag skal vara nöjd.


    Skickat från min GM1913 via Tapatalk
    Senast redigerat av timebandit den 2020-06-27 klockan 17:36.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kul att den startade och går rätt så bra , inget skrämmande oljud i filmen som jag tycker men kan vara svårt höra.
    När det gäller kopplingen är det nog bara så att den klibbat ihop och lösningen på det brukar vara att låta den stå igång så oljan blir god och varm.
    Stäng av motorn , lägg i en växel , rulla hojen fram och bak med kopplingen intryckt så borde den släppa.
    Om inte starta och kör försiktigt och jobba kopplingen , lite läskigt utan koppling så ha fingret redo på nödstoppen.
    Om inget av detta hjälper så blir det bara skruva av motorkåpan och skruva ur kopplingen , sära på lamellerna och tryckplattorna , lägg lamellerna i ett oljebad "mc olja till våtkoppling" i en stund och montera igen.
    Rätt lätt jobb egentligen , gäller bara komma ihåg sätta sista lamellen offset i sitt eget spår för att den skal funka.

    Angående fästet som sticker ut så måste det vara hemma gjort så bara kapa bort , svårt att se dom skulle svetsa så illa ifrån fabriken.

Liknande ämnen

  1. Honda VF-750, 1982, konstigt motorfel.
    Av Conan Van Tieren i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-05-30, 10:22
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-04-20, 15:27
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-05, 22:03
  4. Bromsproblem, Honda 250N -81. HJÄLP!!!
    Av Jonas T i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 16:56
  5. hjälp med små fix till yamaha rd 125
    Av Lunkan i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •