Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hjälp till att rapportera om grus på vägen

  1. #1

    Hjälp till att rapportera om grus på vägen

    Jag var ute och cyklade i förra veckan och höll på att slå runt på grund av en mängd grus på vägen. . Det fanns ingen varningskylt när jag svängde in från en större väg och till och med min trampcykel med små hjul hade svårt att få grepp.
    Först var jag tacksam över att jag inte satt på en MC, sen blev jag bara arg!

    Förstod att alla ”lagningarna”, och de var riktigt många, måste ha skett nyligen och hann ifatt bilen med snabeln. När jag frågade chauffören om när gruset skulle sopas bort så berättade han att det sköter trafiken, Svevia sopar inte vägbanan efter lagning. Berättade då för honom att det var mot reglerna för jobbet och att jag skulle påtala det vilket jag direkt gjorde till Trafikverkets ”kundtjänst” (med kopia till SMC).
    Hela min resa videofilmades, inklusive samtalet med snabelbilsföraren, eftersom jag höll på att testa en actionkamera. Så här såg vägen ut:

    Grus på vägen efter snabellagning.jpg




    Strax innan klockan åtta nästa kväll, cirka 25 timmar efter samtalet med ”kundtjänsten” så stötte jag på en Sveviatraktor med sopaggregat på väg till den väg det gäller.
    Föraren bekräftade att han var där för att sopa "eftersom det klagats"!

    Så facit är att ser du något liknande, ring då till Trafikverket direkt (Akuta fel dygnet runt 0771-921 921) och påtala det! Reglerna lär säga att gruset ska vara bortsopat inom 25 timmar på den typen av väg det gäller.

    För att hjälpa Svevia och andra okunniga entreprenörer samt för att varna trafikanterna har jag tagit fram ett förslag till ett varningsmärke:

    Varningsskylt för Snabelbil.jpg
    Senast redigerat av biker den 2020-06-18 klockan 18:47.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Nollvisionen på sitt bästa säger jag bara
    Borde skicka den videoen till SMC så dom kan trycka på lite hur det är för oss på 2 hjul ute i trafiken.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Nollvisionen på sitt bästa säger jag bara
    Borde skicka den videoen till SMC så dom kan trycka på lite hur det är för oss på 2 hjul ute i trafiken.
    Jo Maria på SMC fick både rapport och bilder samma dag. Hon kommer nog också att använda min "varningskylt" i något sammanhang.

    Ha en riktigt trevlig Midsommar du Baggen och ni alla andra!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Gött.
    Trevlig midsommar på dig och dina med.

Liknande ämnen

  1. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2023-04-13, 19:19
  2. Grus på vägen!! Var göra anmälan?
    Av jrutgers i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-29, 07:17
  3. Bästa vägen till Europa?
    Av Motormannen i forum Touring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-16, 06:38
  4. Inget rapportera.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 22:45
  5. hjälp med små fix till yamaha rd 125
    Av Lunkan i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •