Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hydralisk koppling, frikopplar inte

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    3

    Hydralisk koppling, frikopplar inte

    Hej

    Jag har en Suzuki Gxsr 750- 85 som har stått ett tag i garaget medan jag har fixat med både det ena o andra, blev glad efter rengjort förgasarna att den startade o verkar gå bra, men nu har jag problem med kopplingen.
    det är hydralisk koppling, för ett par år sen bytte jag kolven o packningarna vid handtaget, det hade kärvat fast och hade kopplingscylindern borta för att byta kåpan den sitter fast i. hade strul att få bort luften men fick till det till slut och det frikopplade riktigt. har depåstöd så bakhjulet är i luften så jag har växel i o försöker snurra när jag frikopplar.

    försökt att lufta på olika sätt, låta det rinna, öppna nippeln - trycka in handtaget - stänga nipplen, suga genom med vaccum, trycka baklänges, men den vill inte frikoppla. Har haft kopplingscylindern borta och delat den, den ser bra ut o kolven gick att trycka ut med tryckluft. Ser heller inte att det skulle läcka någonstans.

    Det sista jag har luftat så har jag fyllt upp behållaren 4-5 gånger så luften borde vara borta, ser heller ingen luft komma i slangen jag använder.
    nu har jag slut på ideer, kan det vara någor annat? funderade på att plocka bort kåpan på andra sidan för att se om lamellerna rör på sig men då måste jag tömma ut oljan med.

    alla ideer är välkomna

    (Har hittat endel tips på andra ställen, att lamellerna kan klibba ihop efter stått stilla ett tag och oljebyte hjälper eller att man ska ha kopplingen intryckt när man varmkör motorn så kan det släppa, nån med den erfarenheten?)

    //Håkan
    Senast redigerat av Hp76 den 2020-06-13 klockan 14:38.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kan vara lamellerna som klibbat ihop så testa varmköra motorn och stampa i 1ans växel , putta igång den i 1ans växel och kör lite för att se om det släpper.
    Låter som om allt annat borde vara bra så det lutar stärkt åt lamellerna som klibbat ihop.

    Hade samma problem förra året när jag bytte mina lameller till EBC så varje gång min hoj stog 2 dar så var första växlingen stenhård pga dom klibbade ihop , bytte till original nu i vintras och nu är min koppling äntligen bra igen .

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    3
    tack för hjälpen, gick ut nu o startade den o lät den gå i några minuter med kopplingen intryckt, den släppte faktiskt, ligger på lite fortfarande men jag kan snurra hjulet nu iallafall med växel i o kopplingen intryckt, har kåpor o lite annat kvar innan jag kan ta ut den så jag får testa lite mer då.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kan ju tillägga att ett oljebyte är aldrig fel om man inte har full koll på hur länge den rullad eller stått sedan sista bytet.
    Gött att det börjar lösa upp sig med en så enkel lösning.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Kan ju tillägga att ett oljebyte är aldrig fel om man inte har full koll på hur länge den rullad eller stått sedan sista bytet.
    Gött att det börjar lösa upp sig med en så enkel lösning.
    Ja tanken är att byta olja det sista jag gör innan den ska besiktigas, den har inte gått mycket på den oljan men är några år gammal. Tack för svar.

Liknande ämnen

  1. Pan European koppling
    Av Gawriel i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 00:58
  2. CBX 750 Hydraulisk koppling
    Av fidel i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 12:09
  3. Slirande koppling Wildstar
    Av Matte1 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 18:54
  4. Slirande koppling
    Av mybba i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 20:09
  5. Frikopplar inte helt med kopplingen.
    Av Christian i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 18:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •