Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Att tänka på när man köper ett nytt batteri?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47

    Att tänka på när man köper ett nytt batteri?

    Jag har en Honda CBF500 från 2006 jag har den mesta dels för att glida omkring och har inga planer på att lägga stora summor på den.

    Mitt batteri är dött efter att jag förgäves försökt att ladda den nu under dessa 48 h. Laddaren en CTEK blinkade bara och den blev aldrig grön, jag mätte dock den med multimeter efteråt och den visade först 13 V på morgonen och efter jobbet när jag skulle montera den på hojen visade den 12,5 V. Men hojen startade inte.

    Nu är frågan, måste man gå punkt och pricka efter siffrorna som står på det befintliga batteriet eller räcker det med att endast volten stämmer?

    Det står tex. YTZ10S på mitt gamla och på den nya jag vill köpa står det BTZ10S. Är det bara ett artikelnummer eller något man måste gå efter?

    Måttet och allt stämmer överens det kanske skiljer sig någon m.m bara.
    Senast redigerat av GhostRider den 2020-06-10 klockan 20:33. Anledning: glömde skriva en sak.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Om batteriet är för tomt klarar inte ctec att börja ladda så prova låta batteriet stå en stund med startkablar mot ett bilbatteri och sen koppla på ctecen , kan skrämma liv i batteriet då.

    Skillnaden på batterierna vet jag inte men prova googla lite och det jag hittade är att dom är samma.

  3. #3
    Måtten måste stämma för att passa hållaren och polernas placering o på rätt plats är viktigt för att kablarna skall räcka.
    Även rätt ampertal för att batteriet skall räcka som det är tänkt.
    Senast redigerat av Jan-Olov den 2020-06-11 klockan 14:00.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Om batteriet är för tomt klarar inte ctec att börja ladda så prova låta batteriet stå en stund med startkablar mot ett bilbatteri och sen koppla på ctecen , kan skrämma liv i batteriet då.

    Skillnaden på batterierna vet jag inte men prova googla lite och det jag hittade är att dom är samma.
    Ja det är verkligen skumt det där, för att när jag ger starthjälp så klarar batteriet att få igång hojen. Men när jag ska ladda batteriet så blinkar den bara

    Ska testa din variant och se om det funkar.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Måtten måste stämma för att passa hållaren och polernas placering o på rätt plats är viktigt för att kablarna skall räcka.
    Även rätt ampertal för att batteriet skall räcka som det är tänkt.
    Måtten stämde överens med den gamla, det skiljde sig 1 m.m kanske men jag kollade upp det med butiken och de sa att det inte skulle påverka något. Tror amperen var nästan snarlik.
    Om den startar när jag kopplat in den på hojen , då är det väl lugnt tänker jag ? Eller kan den slå ut några säkringar?

  6. #6
    Vist är det lugnt om den startar då har du problemet där.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av GhostRider Visa inlägg
    Måtten stämde överens med den gamla, det skiljde sig 1 m.m kanske men jag kollade upp det med butiken och de sa att det inte skulle påverka något. Tror amperen var nästan snarlik.
    Om den startar när jag kopplat in den på hojen , då är det väl lugnt tänker jag ? Eller kan den slå ut några säkringar?
    Det är 10 amperetimmar på bägge batterierna du hänvisa till! Om det får plats ett med högre amp. timmar går det lika bra!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  8. #8
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Om batteriet är för tomt klarar inte ctec att börja ladda så prova låta batteriet stå en stund med startkablar mot ett bilbatteri och sen koppla på ctecen , kan skrämma liv i batteriet då.
    Jo det kan visst fungera, man får inte ge upp så fort bara! Har fått liv i urladdade batteri med en Cetek, låt den stå på laddning i flera dagar slutligen tar det emot laddning!!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

Liknande ämnen

  1. Nytt batteri
    Av Martin i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-04-30, 16:52
  2. Nytt batteri.
    Av Jan-Olov i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-06-24, 19:12
  3. Ladda nytt batteri - Tar det > 24 timmar?
    Av nauska i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 20:37
  4. Vem köper julklapparna?
    Av akems i forum Off topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 09:26
  5. BMW köper Husqvarna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 07:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •