Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ny på det här. Vilka mc-glasögon?

  1. #1

    Ny på det här. Vilka mc-glasögon?

    Hej,

    Jag har precis skaffat mig min första mc och har köpt en öppen hjälm. Jag behöver därför köpa ett par glasögon till den. Min undran är om man bör satsa på vanliga (sol)glasögon eller sådana med padding på insidan. Vill inte köpa några jättedyra då jag bara kommer att åka lite på skoj fina sommardagar och har tittat på glasögon från Velodrom - men det kanske är skönare med sådana som har padding på insidan och tar bort vindbruset lite grann, eller?

    Har även tittat lite på såna där retro-glajjer (typ pilot) med läder och grejer som sitter med ett band runt hjälmen.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Jag skulle vilja satsad på nått som sitter ordentligt och inte släpper in luft eller flygfän i ögonen , jobbigt som fan när ögonen börjar rinna pga fartvinden och ännu jobbigare när du prickar en geting eller nått i ögat.

    Personligen skulle jag aldrig åka runt i en öppen hjälm för ifall du har oturen så kan skillnaden på helhjälm och öppen hjälm vara att inta födan via sugrör eller inte resten av livet.
    Händer inte mig eller jag kör så försiktigt gäller inte alltid tyvärr , jag vet men hade tur och allt gick bra.

    2 av mina kompisar körde förbi en bil innan en högerkurva men jag väntade istället för att chansa så jag la mig bakom bilen på lagom avstånd och tänkte bara att efter dessa kurvor så kör jag om och börjar jakten på mina kompisar .
    Flyttade nog blicken för ett ögonblick inåt i kurvan och när jag flyttade blicken framåt igen så skulle bilen framför mig göra en vänstersving in på en grusväg mitt i högerkurvan.
    Jag han inte väja eller bromsa ner nog så tog bilen bak som tur var inte med mitt framdäck men med styre , undre gaffelben och mitt ben , lyckades hålla mig på hjulen med så lady luck var med mig..
    Hände för 2 veckor sen och det gick inte fort heller så vill bara säga att hur försiktig man är så kan det gå fel hur snabbt som helst .

  3. #3
    Lyssna vad baggen 1970 säger ANVÄND HELTÄCKANDE hjälm. Jag mins en kompis som körde med en heltäckande han råkade köra ut i en skördad havreåker, visiret åkte av och han fick in stubben från säden mot sin läpp som slets av ett stort stycke, biten hängde o det var inte fint att se med allt blod. Tänk då hur han hade sett ut med en öppen hjälm. Öppen hjälm o MC åkning hör inte ihop.
    Har du inte använt hjälmen så byt till en riktig.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  2. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  3. Glasögon immar igen?
    Av TheCrow i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 12:20
  4. Glasögon
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 00:58
  5. Inga glasögon i dag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 14:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •