Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Rigga trottelnålarna

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182

    Rigga trottelnålarna

    Vid 14:46 på filmen jag länkar till nedan, riggar han trottelnålen. Han lägger en liten väldigt tunn bricka ovanför clipet och ovanför den brickan lägger ha på den stora plastbricka som håller fjädern. Den lilla brickan finns inte med på sprängbilderna i varken Clymer eller Hayenes verkstadshandböcker. Men det följer däremot med enliten bricka i min renoveringssats som passar på nålen. Men den kan ju i och för sig vara avsedd för något annat. Så jag undrar om någon vet ifall brickan ska på som han gör. Det gäller Virago 1100 1999.


    https://www.youtube.com/watch?v=nx5WYs5W8u0

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Det är för att finjustera nålen.
    På mitt kit som jag köpte till min kawasaki finns det 5 spår i nålen där jag kan sätta clipsen för att få nålen i rätt höjd men fick med x antal brickor.
    Står vilken skåra jag skal sätta clipsen på men står att för att höja nålen 1/2 mellan så skal jag använda en bricka under clipset.
    Ju längre upp får nålen ju mera bensin suger den i sig.
    Gött det löste sig med att få nålen och brickor mm på plats

  3. #3

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Mina nya nålar hade bara ett spår. Jag förstår hur du menar. Men i det här fallet sattes brickan ovanför clipset i filmen. Eftersom brickan inte finns med på sprängbilderna men ingick i renoveringssatsen undrar jag om jag ska sätta på den.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Läste inte så noga , trodde det var under.
    Vet faktiskt inte , möjligen för att veta vart brickorna finns ifall man skulle behöva ändra.
    På mitt papper så står det med att överblivande brickor läggs ovanpå nålen så jag har 2 stycken på toppen av varje nål.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Aj fan. Det var ju smart. Men då kan jag ju lägga på en bricka på den andra sidan också. De lär i så fall inte göra någon skada. En annan sak. Jag har gjort det mesta på den bakre förgasaren. Avståndet mellan ytan där packningen till flotörhuset ligget till nocken av flottören ska ju vara 23 mm. Jag mätte upp avståndet till 20 mm. Innebär det att den cylindern får för lite bensin? I så fall kan det vara en förklaring till att den baktände när den gick på tomgång. Dessutom var blandskruven bara utskruvad 3/4 varv.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kan vara så , på min står det +-2mm och du ligger ju utanför det.
    Vågar inte mig på att säga nått om blandskruven men det låter lite.
    Normalt är väl att börja på 2,5 varv som standard.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Kan vara så , på min står det +-2mm och du ligger ju utanför det.
    Vågar inte mig på att säga nått om blandskruven men det låter lite.
    Normalt är väl att börja på 2,5 varv som standard.
    Är det 2,5 varv som gäller? Trodde det var 1,5.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Nu är jag ingen expert bara för upplysningens skuld , dom jag sett har varit 2,5 men kollade på filmen som vi länkad förut och där var det 1,5.
    Sen vet jag inte vad dom säger originalt.
    Min säger 2,5 i boken men var 1,5 efter dynojet men nu när jag bytt till annat jet kit så säger dom 3,5 så allt beror lite på munnstycken och nålar mm

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Jag har för mig att jag läst 2,5 mm tidigare. Då var detta inte så enkelt, alltså, om det beror på vilket kit man har. Det finns ingen information med i mitt kitt. Jag får forska vidare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •