Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Blöddrar vid jämn gas? Yamaha V-max 1200 1998 FULLBOOST

  1. #1

    Blöddrar vid jämn gas? Yamaha V-max 1200 1998 FULLBOOST

    Hej! Jag är ny i detta forum och tänkte kolla med er ifall ni har någon aning om vad det kan vara för problem med min hoj. Jag äger en yamaha v-max 1200 som rubriken lyder och problemet är att den blöddrar vid jämn gas och puffar till, men kan ändå accelera. Kör jag på 1,2,3:ans växel och ger full gas så är det knappt något problem utan den svarar väldigt bra men ligger jag och kör på 4,5:ans växel vid jämn gas, ungefär 70 km/h+ så hör man hur den puffar/blöddrar lite ifrån avgassystemet.. Den tenderar inte att dö.. Ger jag mer gas så blöddrar den ännu mer fast efter ett tag kommer effekten.

    Hojen har stått i garage sen 2017 utan att varit uppstartad förrän nu (2020) och då innan den ställdes av tankade jag den fullt. Batteriet var nästan helt urladdat så har laddat upp det och även kopplat på en snabbkontakt på batteriet för att inte behöva ta bort batteriet vid varje laddning. Jag har bytt olja och filter samt tändstift. Luftfiltret såg bra ut, dock saknas en kåpa till luftfiltret (vet ej om den behöver vara där?).

    Så.. min tanke är, dålig/gammal bensin? Blir det bättre om jag kör slut på tanken som är i och tankar i ny bensin? Kan man hälla i någon fuel cleaner som även rengör förgasaren? Får hojen för mycket luft och det blir bättre genom att sätta dit kåpan som saknas? Får batteriet dålig kontakt i och med att jag satt dit en snabbladdare?

    Väldigt tacksam för svar, då jag har besiktningstid på onsdag 22/4.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Skulle säga att en liten förgasarrengöring vore dags med tanke på att den stått stilla så länge , kan hända att det blir bättre även bra om du har tur med en flaska med fuel system cleaner.
    Kan vara kåpan som du säger med , på min räcker det att man inte får dit locket till 100% för att man skal känna av det.
    Hade även en gammal gsx750 där jag bytte sadelöverdrag som var tunnare och ingen stoppning på kanten och efter det fick jag sitta knipa med benen runt tanken i farter över 80km/t pga det kom in extra luft , snorkeln till luftburken satt under sadeln precis bakom tanken.
    Läste nu att du tankade fullt 2017 så tappa ut den gamla soppan och fyll på med ny bensin.

  3. #3
    Hej! Tack så mycket för svaret, jag ska testa köpa en fuel system cleaner och hoppas på det bästa. Ska även se ifall jag får tag på kåpan (oavsett om medlet hjälper eller ej). Återkommer ��

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Tappa ur den gamla bensinen med och tanka ny bensin

  5. #5
    Hej igen! Liten uppdatering. Tankade i ny bensin och hällde i en skvätt fuel cleaner och har åkt ca 3-4 mil, känns en aning bättre men antar att man behöver åka lite längre för att känna effekt? Angående luftfiltret så sitter det en kåpa över men en liten bit som saknas av kåpan (sitter skruvhål). Någon som vet ifall det går att köpa någonstans eller kanske tillverka själv?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Tycker du skal köra i lite mera fuel cleaner , kåpan över luftfiltret har jag ingen aning om men om dom skruvhålen gör så det är hål in i luftburken kan du testa sätta lite tape över för att se om det hjälper.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Här har du en sida du kan gå in och kolla på vilken del du saknar https://www.motorcyclespareparts.eu/...rcycles/intake
    Kolla numret på bilden och sen gå ner och ta part numret och sök på ebay.
    01.jpg
    02.jpg
    Hittade dessa bilder och ser det ut som på bild nr 1 så ger det möjligen för mycket luft jämfört med bild nr 2 men sen kan ju hojen vara jettad för mer effekt och behöver att den delen skal bort för att få mera luft.

    Nu när jag har jettad min så var jag tvungen att borra typ 12 hål i min luftburk på 9mm stora för att få in tillräckligt med luft.

    Tror om att den gick bra när den blev parkerad så är det en förgasarrengöring som behövs .

  8. #8
    Hej! Tack för länken. Jag får testa hälla i lite mer medel nästa gång. Min ser ut som på bild ett och mig vetligen är den ej jettad, utan är original på 150hk (fullboost). Har aldrig ägt en liknande hoj förut men jäklar vilket drag det är i hojen nu när jag var ute och provkörde, så det är ju en stor skillnad från tidigare i veckan..

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Du kan beställa den delen direkt ifrån sidan jag länkade till dig för ca 500kr med frakt om inte kan du knalla in på en Yamaha försäljare och kolla vad dom skal ha för samma del.

  10. #10
    Besiktade hojen idag och den gick igenom besiktningen! Men bläddrandet är kvar, funderar på om det är backventilen till tanken? Någon slang? Någon som vet vart den sitter och om man kan testa blåsa igenom men tryckluft?

Liknande ämnen

  1. Motor till Bandit 650 1998
    Av klaus i forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-06-03, 00:41
  2. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2015-08-23, 11:14
  3. Gaswire Vz800 1998
    Av Twenty2 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-17, 06:20
  4. Blöddrar på låga varv/tomgång
    Av janne08 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 20:44
  5. yamaha fj 1200
    Av Burnit i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •