Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Letar efter en Custom hoj med ABS

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47

    Letar efter en Custom hoj med ABS

    Tja allihopa! Hoppas alla har det bra nu under "karantäntider" .

    Själv håller jag på om dagarna efter jobbet att kika på en ny hoj jag kan ha till sommaren.

    Min första hoj var en Honda CBF500, en perfekt första hoj, men nu håller jag på att tröttna på den och är sugen på en custom hoj.

    Eftersom jag tar det säkra före osäkra så vill jag naturligtvis ha en hoj med ABS (vilket min Honda också har) och de custom hojarna jag tittat på och som jag nu väger mellan är Kawasaki Vulcan VN 800, Honda CMX 500 och Yamaha XV950R.

    Jag var väldigt sugen på en Kawasaki Vulcan VN800 men sen märkte jag att väldigt hade lagt ut sina hojar på blocket och en vän sa till mig att när det sker så är det för att de är missnöjda med den.

    Är det så i det här fallet?

    Vilken av de rekommenderar ni och vilken är "bekvämast" att köra?

    Jag kommer nog byta styret på den jag köper så att jag hamnar lite längre bak och har armarna lite högre upp så att det ser ut som en "chopper" , är det smart att göra så på de här?

    En försäljare så något om vindmotståndet som ändras när man sitter för långt bak med armarna lite högre upp. Vet ej om så är fallet men är det någon som gjort det och kan dela med sig lite tips?

    Tack på förhand !

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Anledningen till att många säljer sina vn800 tror jag är att dom vill ha större motor , man tröttnar fort på för lite effekt.
    Självklart förändrar luftmotståndet om du monterar högre styre så du sitter mera rakt upp men inget som direkt gör hojen farlig att köra bortsett ifrån att om du gillar ligga långa sträckor i hög fart så lär du bli fort trött i armar och mage för att hålla dig fast i vindmotståndet.
    Om du placerar dig för långt bak på hojen så ändras egenskaperna på hojen , lär antagligen bli lite vingligare men då tänker jag på att du flyttar dig en halvmeter och inte några cm bara.
    Kan tyvärr inte rekommendera några glidare till dig , testad några men aldrig fastnad eller gillat dom.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Anledningen till att många säljer sina vn800 tror jag är att dom vill ha större motor , man tröttnar fort på för lite effekt.
    Självklart förändrar luftmotståndet om du monterar högre styre så du sitter mera rakt upp men inget som direkt gör hojen farlig att köra bortsett ifrån att om du gillar ligga långa sträckor i hög fart så lär du bli fort trött i armar och mage för att hålla dig fast i vindmotståndet.
    Om du placerar dig för långt bak på hojen så ändras egenskaperna på hojen , lär antagligen bli lite vingligare men då tänker jag på att du flyttar dig en halvmeter och inte några cm bara.
    Kan tyvärr inte rekommendera några glidare till dig , testad några men aldrig fastnad eller gillat dom.
    Hur kör de så har "choppers" ? Blir inte de trötta i armarna ? Har sett såna på landsvägarna när man kört mot Norrland.

    Får i värsta fall leasa/hyra någon custom hoj och se vilken man gillar.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    När jag säger högre styre så tänker jag på dom som sitter med händerna i ögonhöjd typ , allt nedanför axelhöjd lär funka mycket bättre tycker jag.
    Vissa som man ser med armarna uppe i luften när dom kör undrar jag vilken kontroll har dom på hojen egentligen , har inte provad själv men kan tänka mig att det blir jobbigt i vissa lägen.

  5. #5
    Kör man custom så bör man ha bra rygg för sittställningen är inte så att alla tål den. Med den erfarenheten jag ha så är skillnaden som att åka hoj eller köra hoj, det finns nog en orsak varför custom har gått tillbaka så mycket som den har gjort, men utseendemässigt är dom klart snyggast o ljudet är mycket trevligare och att kunna köra i 50 på hög växlel o ändå orka det är fint.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Yamaha DT 125 LC letar delar
    Av Sehnil i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-11-05, 22:24
  2. Letar bra hojväg Stockholm - Vimmerby
    Av swedan i forum Träffar & Körningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-05, 16:36
  3. Letar hemsida (köpa motordelar)
    Av Hornet i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 19:52
  4. Letar hastighetsmätare
    Av Figurehead i forum Custom
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-09-07, 13:22
  5. Letar efter ett verktyg!
    Av Reject i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 08:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •