Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Triumph Legend 900 - 2001, förgasarstrul

  1. #1

    Triumph Legend 900 - 2001, förgasarstrul

    Hej!

    Jag har fått äran att ta över en Legend 900cc -2001 med en trecylindrig motor som även sitter i Thunderbird-modellerna. Tyvärr misständer och smäller denna märkbart mellan 1000-4000v/m, och går fett på cyl 1 med resultatet att tändstiftet är sotigt. Effekt finns dock om jag varvar över 4000v/m.

    Jag har gjort följande åtgärder.

    Nytt bränsle, tändstift, bytt plats på tändspolar, gjort rent förgasare, kollat insugsgummin samt flottörnivå. Sist så bytte jag plats på munstycken/flottör mellan felande cyl 1 och fungerande cyl 3 utan framgång.

    Däremot så märkte jag att i förgasare på cylinder 3 så sitter emulsionsröret där huvudmunstycket sitter gängat och möter trottelnålen inte gängat in hela vägen, utan det når bottenläge med ca 1,5 varv kvar synlig gänga ner i flottörhuset, samtidigt som man ser toppen av emulsionsröret i insuget. Detta stämmer dock inte på förgasare vid cyl ett där emusionsröret istället går att gänga i botten, och det utan att toppen på röret ses i insuget. Min tanke är då att trottelnålen ej tätar mot huvudmunstycket ordentligt då hela emulsionsröret sitter förskjutet neråt på cyl 1.

    Men min erfarenhet på förgasare är liten och ber därför om råd av någon som har erfarenhet.

    Finns det några shims av något slag eller annat distansämne i förgasarhuset som kan ha missats?

    Det är vakumförgasare av märket Keihin, som bör vara originalmonterade, cykeln ska enl dokument varit inlämnad på verkstad för installation av dynojetkit, med bytt avgassystem. Annars original. Bifogar bild på förgasare, samt vad jag beskrev av huvudmunstyckena i sina emulsionsrör.

    Tack på förhand för dig som tar dig tid!

    Mvh Leo
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    På min sitter det ett litet rör som sitter innanför emulosjonsröret och den kan vändas fel på min tydligen , inget sånt som hänt på din eller om dom glömt den helt.
    Bifogar hur det ser ut på min och ringat in den jag tänker på
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Ser ut som dom missad sätta dit den enligt dina bilder , syns ju att den sticker upp på ena bilden och nålen går ner i den men på andra syns den inte alls.
    Dom syns på mina förgasare så tror stärkt dom glömt sätta in den igen tyvärr

  4. #4
    Baggen1970, Stort tack! Mycket riktigt så fattas detta rör, och det förklarar både symptomen och varför det står fel mot trottelnålen. Jag kommer nu att försöka beställa en ny hylsa som man tydligen benämner för ”collar”, och återkommer med resultat!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kollat med denna mannen ?
    Finns precis utanför göteborg , ifall du bor i närheten så hade du möjlighet att få en direkt.
    http://www.braigasen.se/

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Kollat med denna mannen ?
    Finns precis utanför göteborg , ifall du bor i närheten så hade du möjlighet att få en direkt.
    http://www.braigasen.se/
    Har kontaktat honom som visade sig ha semester tom 26:e. Så jag beställde från Triumph Sverige och inväntar brev på posten. Tack för tipset i alla fall!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Hoppas den kommer fort så du får njuta lite av hojen .

  8. #8
    Idag fanns ett brev i lådan innehållande 1 st:T1241025 Needle jet. Efter att ha monterat den i förgasare nr 1 så går hojen nu som den ska!

    Enligt tidigare ägare så är det en mc-firma som ska ha missat detta vid förgasarservice, så tidigt som för 5 år sedan. Vet inte vad jag ska tro.. Men jag visste vad jag köpte och det känns äntligen kul att ha köpt en hoj som till en börjat gått dåligt, och att en del för 107 kr var allt som behövdes. Nu kan Scrambler-bygget börja

    Tack och bock!

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Underbart när det funkar och felet var så enkelt och billigt

    Men då kommer frågan : Hur hade förra ägaren godkänt att få en hoj som gick som en påse nötter ifrån mc firman efter en förgasar rengöring mm , hur kan mc firman missad ?
    Testas inte grejorna efter dom har skruvad färdigt ?
    Har han kört med den i 5 år medans den varit såhär eller hade han bara gett upp hela hojen

  10. #10
    Medlem kinesens avatar
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    12
    Jag har samma problem och jag börjar tro att den mekaniker som rengjorde mina förgasare har vänt rören på fel håll. Nu ska ja se om han kan göra det dit jag har lämnat in min MC. För min luktar bensin i tomgång och det visar att den får för mycket bensin . Men sen i 4k rpm så går den fin fint.

Liknande ämnen

  1. Suzuki marauder vz800 2001
    Av Tompao i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-04-17, 16:31
  2. Triumph legend
    Av Dejmien i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 17:42
  3. Det här med Triumph
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 10:02
  4. Triumph Legend
    Av Mc-Bosse i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 13:54
  5. BMW vs Triumph
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •