Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Har SMC åstadkommit nåt eller syförening ?

  1. #1
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479

    Har SMC åstadkommit nåt eller syförening ?

    Första året i år jag skiter i att betala medlemsavgift till smc, trots ett hundratal påminnelser...
    jag frågade mig själv vad det är egentligen jag stödjer ! En syförening, och får några % rabatt på försäkringen och en tidning då och då. Men det här med vad de jobbar för åt oss motorcyclister !
    Ös på med argument ni som orkar jag behöver en spark där bak för att forstsätta medlemsskapet eller vad ?
    Vad har SMC egentligen åstadkommit ? Har vi sluppit livsfaliga räcken och vägar pga omtanke för mc förare någonstans ?
    Inte vad jag vet !
    Har bilismens respekt för mc förare ändrats över huvud taget någonting pga SMCs arbete ? Inte vad jag märkt under de 35 år jag kört hoj i Sverige ! Om jag fel, säg hur då ?
    Har kört MC i andra länder och svenskar är ena riktiga grisar på att släppa fram oss i jämförelse med ungfr alla andra länder jag kört i
    Senaste exempel, var i Finland... motorvägen längre fram något vägarrbete så långa köer som sniglades fram.. när jag kom i fatt bilköerna, ni kan aldrig gissa vad som hände... bilarna flyttade sig aningen närmre vägrenen FRÅN BÅDA HÅLLEN.( fanns gott om utrymme ) ..så vi kunde lugnt glida fram i mitten ! Jag höll på trilla av hojen


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Läs här till att börja med: https://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20...an2018webb.pdf
    Kanske särskilt sidorna 7-17.

    Räcker inte det så kan du fundera lite på vem som skulle bearbeta Trafikverket och våra trafikpolitiker om inte SMC gjorde det? Du och jag? Ensamma med varsitt plakat utanför Riksdagshuset?

    När du skriver om räcken så är det en av de stora frågorna. Grus på vägen är en annan. Utbildning en tredje. Och mycket mer.

    På 1970-talet (jättelänge sedan) var SMC en stor del i arbetet mot den föreslagna lagen om att förbjuda alla hojar över 250 cc (250? om jag minns detaljerna rätt).

    Jag vill inte mästra dig. Utan mera övertyga dig om att SMC gör en himla massa bra för de fattiga hundralappar vi medlemmar lägger. En massa jobb som annars inte skulle ha gjort alls. Eller som skulle ha gjort oorgansierat av enstaka engagerade individer. Och det är sällan lika bra. Inte ens Greta fixar det på egen hand....
    Senast redigerat av TMax500 den 2019-08-05 klockan 21:48.

  3. #3
    Jag måste hålla med, SMC har en mycket viktig roll för oss som gillar MC, dom är den enda röst som som talar för oss utan SMC så har inte vi någon framtid i Sverige. Vi finns inte med i nollvisionen bara det visar vad lite styrande bryr sig om oss.
    Jan-Olov

  4. #4

  5. #5
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag måste hålla med, SMC har en mycket viktig roll för oss som gillar MC, dom är den enda röst som som talar för oss utan SMC så har inte vi någon framtid i Sverige. Vi finns inte med i nollvisionen bara det visar vad lite styrande bryr sig om oss.
    Det var precis min poäng.. vi finns inte med i mycket.. så det var lite min undran, inte vad de har på listan, men vad de faktiskt åstadkommit ! Rätt dåligt mao trots alla deras ambitioner, så verkar man ju inte direkt lyckas så särskilt bra....


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  6. #6
    Vad man än tycker så är SMC den enda röst vi har som talar för vår sak, både i Sverige och ute i europa.
    Jag är ganska dålig på att komma ihåg alla saker som dom gjort men en viktig sak är att dom har fört en ivrig debatt emot dessa farliga wajerräcken nu finns det en debatt om skiten, dom arbetar för underglidningsskydd
    och mycket mer.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Ah dessa vajerräcken!

  8. #8
    Det är helt frivilligt att tillhöra SMC, så stöd inte det man inte gillar.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Yamaha XCR 900 eller 700
    Av Patrik i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 10:29
  2. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12
  5. Kom folk i går eller?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 09:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •