Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ibland klickar det bara när jag trycker på startknappen

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182

    Ibland klickar det bara när jag trycker på startknappen

    Det har hänt några gånger när jag ska starta hojen (Virago 1100) att det bara klickar. Startmotorn drar alltså inte. Efter några försök så drar startmotorn runt. Vad kan detta bero på, glappkontakt eller kanske jordfel?

  2. #2
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Det har hänt några gånger när jag ska starta hojen (Virago 1100) att det bara klickar. Startmotorn drar alltså inte. Efter några försök så drar startmotorn runt. Vad kan detta bero på, glappkontakt eller kanske jordfel?
    Med stor sannolikhet har du spänningsfall till solenoiden till startmotorn som oftast beror på huvudsäkringen som sitter under sadeln. Huvudsäkringen sitter i en gummi hållare med glassäkring som ger dålig kontakt speciellt när motorn är varm, då klickar det bara till i solenoiden, men brukar gå efter ett antal försök. Det du skall göra är att byta ut säkringshållaren av gummi till en annan som innehåller en flatstift säkring, samma som på bilar (finns på Biltema Mekonomen o.s.v) så blir du säkert av med det problemet. Men för säkerhets skull bör du ta loss jordkabeln till motorn och rengöra kontaktytan där. Detta är ett vanligt fel på Virago 1100.

  3. #3
    Spänningsfall är det troliga men om kuggarna inte kommer rätt så klickar den bara, lägg i en växel o rubba motorn o prova sedan.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Spänningsfall är det troliga men om kuggarna inte kommer rätt så klickar den bara, lägg i en växel o rubba motorn o prova sedan.
    Just det. Det trixet har jag hört talats om tidigare.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Lasse Pamdal Visa inlägg
    Med stor sannolikhet har du spänningsfall till solenoiden till startmotorn som oftast beror på huvudsäkringen som sitter under sadeln. Huvudsäkringen sitter i en gummi hållare med glassäkring som ger dålig kontakt speciellt när motorn är varm, då klickar det bara till i solenoiden, men brukar gå efter ett antal försök. Det du skall göra är att byta ut säkringshållaren av gummi till en annan som innehåller en flatstift säkring, samma som på bilar (finns på Biltema Mekonomen o.s.v) så blir du säkert av med det problemet. Men för säkerhets skull bör du ta loss jordkabeln till motorn och rengöra kontaktytan där. Detta är ett vanligt fel på Virago 1100.
    Ok. Det får jag fixa då. Är det inte flaststiftsäkeringar som för övrig sitter på hojen?
    Om jag fattat rätt så är huvudsäkringen på 30A. Stämmer det?
    Bör jag koppla av minuspolen på batteriet när jag jobbar med detta?

  6. #6
    Medan du fixar detta så sätt batteriet på laddning o innan du för in det nyladdade så lägg en tunn rem om det hela så har du något att dra i om batteriet sitter fast, det kan vara attansjäkligt att få ut.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Medan du fixar detta så sätt batteriet på laddning o innan du för in det nyladdade så lägg en tunn rem om det hela så har du något att dra i om batteriet sitter fast, det kan vara attansjäkligt att få ut.
    Batteriet är nyladdat.

Liknande ämnen

  1. Trycker ut bensin
    Av nordarn i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-09-07, 20:07
  2. Ibland så...
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 00:08
  3. Gsx400e startar inte. klickar bara
    Av Seth i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •