Sidan 9 av 11 FörstaFörsta ... 7891011 SistaSista
Resultat 81 till 90 av 110

Ämne: Det blir puffar när hojen står på tomgång

  1. #81
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Med förutsättningar att allt är återställt efter strypningen och de rätta munstyckena sitter i (front: 125 bak: 122,5) och att luft/bränsle nålen har sitt ursprungsläge (2,5 varv ut efter en soft seat) och original ljuddämparna på, bör förgasarna synkas med manometer, då skall den inte puffa om allt är rengjort i förgasarna och att bränslenivån är korrekt justerad i flottörhuset.

  2. #82
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Ställa in förgasarna och kolla tändningen.
    Du kommer att fixa det.
    Lasse P. säger i början av tråden att det inte går att ställa tändningen. Jag vet inte hur man ställer förgasarna. Är luftskruven det enda stället där man justerar, förutom synkskruven?

  3. #83
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Lasse Pamdal Visa inlägg
    Du nämner tidigare att hojen har varit strypt, då var väl inställningar och ev. munstycken utbytta till mindre. Du skulle nog behöva plocka ner förgasarna och kolla om original munstyckerna sitter i och göra en grundinställning på luftskruvarna, för förmodligen får den för lite soppa i dagsläget, då brukar det puffa och smälla. Bara en tanke.
    En god tanke. Jag tror också att den får för lite soppa. Jag har lekt med tanken ett tag att plocka ner förgasarna och rengöra dem. Har tittat på flera filmer på Youtube, och jag har en sprängbild. Med det är ju en jäkla massa delar så jag har inte fått modet till det än. Det borde inte sitta originalmunstyckena i förgasarna eftersom det inte är originalljuddämpare monterade. Det är ett SilverTail-system. Men jag kör med dB-killers på. Tanken är väl att man bara ska sätta på dessa vid besiktning. Munstyckena borde anpassats till det mera öppna avgassystemet.

  4. #84
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Lasse Pamdal Visa inlägg
    Med förutsättningar att allt är återställt efter strypningen och de rätta munstyckena sitter i (front: 125 bak: 122,5) och att luft/bränsle nålen har sitt ursprungsläge (2,5 varv ut efter en soft seat) och original ljuddämparna på, bör förgasarna synkas med manometer, då skall den inte puffa om allt är rengjort i förgasarna och att bränslenivån är korrekt justerad i flottörhuset.
    Det som gör saken komplicerad är att det inte är originalljuddämparna som sitter på. Det är SilverTail-ljuddämpasre. Om det gjorts rätt när dessa monterades så borde väl munstyckena anpassats efter det nya avgassystemet eftersom de är mer öppna än original. Men jag kör med dB-killers monterade och det kanske det blir mer likt originalljuddämparna. Om man sätter på mer öppna ljuddämpare så ska det väl på större munstycken. Stämmer detta? Även lågfartsmunstyckena har väl betydelse.
    Senast redigerat av Slopy den 2019-07-07 klockan 14:16.

  5. #85
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    I mitt fall satt en strypbricka mellan topp och förgasare, eftersom gaspådraget påverkades av ett spjäll och själva trotteln är vakumstyrd via ett membran, räckte det att ta bort brickorna.
    Jag har även sett att det finns strypkit med trottlar. Som jag förstått det fungerar det så att trottlarna inte kan lyfta hela vägen upp.

  6. #86
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Den kanske aldrig har blivit rejettad av den förra ägaren, så det kanske sitter originalmunstycken i den som gör att det puffar. Om det är så, så får du ta reda på vilka munstycken som passar just SilverTail och byta ut dem. Många byter avgassystem men vågar inte ta ner förgasarna utan kör som det är. Visst, det är lite bökigt att demontera förgasarna men inte på något sätt omöjligt. När de är nere så föreslår jag att du kollar och justerar flottörerna och byter O-ringen som sitter i sätet för nålen (gummikonan) som stänger bränsletillförseln, O-ringen blir som porslin efter många år och läcker som ett såll.

    Flottörinställning med skjutmått:
    Adjust to 23mm from the gasket base, with gasket removed, to the rounded top of the float with the carbs turned upside down. Make sure to check both sides of the float as they can be different.

    Pilotskruv justering:
    2.5 turns from a soft seat is the nominal setting. Andra mått kan gälla för SilverTail.

    Tveka inte, plocka ner förgasarna du kommer att bli nöjd och erfaren av det.

  7. #87
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Ja det kan vara så att de inte anpassat med andra munskycken.
    Menas det med beskrivningen du citerar att att förgasarna ska stå rakt upp och ner och så man ska mäta till flottörens högsta punkt d.v.s. mitt på den?
    När du säger plocka ner förgasarna , menar du då fulltändigt i bitar?

  8. #88
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Ja det kan vara så att de inte anpassat med andra munskycken.
    Menas det med beskrivningen du citerar att att förgasarna ska stå rakt upp och ner och så man ska mäta till flottörens högsta punkt d.v.s. mitt på den?
    När du säger plocka ner förgasarna , menar du då fulltändigt i bitar?
    Du lägger dom uppochner när du justerar så att flottörerna hänger på nålen och mäter med skjutmått ner där packningen till flottörhuset låg, upp på den högsta punkten på flottören, mät på båda sidor för det finns 2 flottörer som sitter ihop i varje flottörhus. När man justerar bänder man lite på plåtbläcket som trycker på nålen, tills man får rätt mått 23mm. (viktigt)
    Nej, inte fullständigt i bitar det behövs inte, du kan låta dom sitta kvar ihop, men ta en i sänder när du renoverar, öppna en förgasare i sänder så blandar man inte ihop delarna. Och använd mobilen och ta kort med så fort du lossar på något, så är det lätt att få tillbaks på rätt ställe.

  9. #89
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Bra ide att låta dem sitta ihop och renovera en i sänder. Men behöver man inte ta ner varje förgasare totalt för att få den helt ren i alla kanaler o.s.v.?

  10. #90
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Du kan fortfarande ha dom ihop det går att komma åt det man behöver. Kolla denna Youtube filmen, den beskriver rätt bra hur du skall göra. En bra ide är väl att du skaffar ett renoveringssats innan du börjar så du har dom tillhands när du demonterat förgasarna.
    https://www.youtube.com/watch?v=nx5WYs5W8u0

Liknande ämnen

  1. Blir inte hojen till jobbet idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 00:40
  2. Dör vid tomgång????
    Av elmaco i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 11:45
  3. Då står hojen i garaget
    Av DaddyCool i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 01:11
  4. Här står jag…
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 11:46
  5. Nu står nya hojen här i garaget
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •