Sidan 4 av 11 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 110

Ämne: Det blir puffar när hojen står på tomgång

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Jag fick ingen ordning på på hojen. Så idag fick jag tyvärr avboka registeringsbesiktningen. Men jag ska försöka koppla bort AIS-systemtet. Måste bara indentifiera alla delar som ingår i AIS på hojen så jag vet vad jag gör. Hoppas att det finns beskrivet i Clymers. Jag tänker försöka koppla av gummislangarna och låta rören sitta kvar.

    Men jag har två frågor:

    Har besiktningen inga synpunkter på att man kopplar bort AIS-systemet?

    På undersidan av min luftburk, intill packningen, finns ett runt hål på ca 4 mm. Ska det verkligen vara ett hål? Man tycker ju att det borde gå in tjuvluft där.
    Senast redigerat av Slopy den 2019-06-18 klockan 21:47.

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Besiktningen säger inget eller lär märka att du kopplar ur systemet så det.är lugnt.
    Hålet under luftburken kan vara till vevhusventilationen och slangen hoppad av , inte 100 på det men kan vara så.
    Har du kollat så att ditt avgassystem är tät hela vägen och inte suger in luft som kan göra så det smäller ?
    Även om du blockerar ais systemet så kommer det inte hjälpa om ditt avgassystem läcker.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Idag tog jag en vanlig slangklämma om gummiröret på luftburken och drog åt. När jag sedan startade hojen så small det till en gång, sedan upphörde det. Kvar var puffarna. När den stod på tomgång så började bensinlampan lysa. Alltså, jag hade mycket bensin i tanken på senaste turen. Ljuddämparna måste blivit fulla av bensin, eftersom jag glömt slå av choken. Enligt vad som förklarats ovan så har antlagligen bensinen andtänts i ljuddämparna när AIS släppte in luft, som i sin tur orsakade smällarna. Nu har jag i alla fall kommit till rätta med det största problemet. Men som sagt puffarna finns kvar och de är jäkligt irirterande. Så jakten på tjuvluft får vidare. Jag ska testa med de förslag som ni ger. Jag kollade i Clymer verksatadshandbok och där nämns inte AIS. Har AIS någon annan benämning i Clymer?
    Senast redigerat av Slopy den 2019-06-19 klockan 22:07.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Inte så att dina förgasare läcker i flotörventilerna så det rinner in extra bränsle med tanke på att bensinen försvinner.
    Om du har vacuumstyrt bensinkran så kolla så den inte läcker via vacummslangen och rinner in i motorn.
    Har du 2 slangar ifrån bensinkranen så är den antagligen vacuumstyrd eller om du kan välja : on , pri , res.
    Gött att du fick fixad nått med slangklämman .

    Har haft problem.med flottörventilerna på en hoj för några år sedan och då släppte den igenom för mycket bränsla så ibland gick den bara på 3 burkar innan den sköt och så.funkade alla 4 en stund innan den började fuska så kom smällen och så funkade den igen.

    Ett vanligt fel på min hoj och bensinkran är att en liten o ring i kranen börjar läcka och då rinner bensinen in i förgasaren via vacuum slangen och fyller motorn med bensin , så öppna oljepåfyllnings skruven/locket och lukta , skal inte lukta av bensin.

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Menar du att flottörerna inte stänger till bensintillförseln när de ska göra det? Jag har ingen bensinkran som man öppnar och stänger om det är så du menar. Där är en bensinpump. Jag vet inte heller om det är vakuumstyrt. Innan detta hände har jag tyckt att den tar lite bensin, men det kan ju bara vara en känsla jag har eftersom jag inte har någon referens. Jag ska testa med att lukta i oljan. Om det är bensin i oljan så borde väl det synas i inspektionsfönstret, eftersom oljenivån väl borde ha ökat då?

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kolla efter reed valve så borde du hitta det.
    Har du bensinpump så är inte kranen vacuumstyrd men flottörventilern kan ju läcka ändå men du borde se om tändstiften är svarta och blöta i så fall egentligen.
    Dom är väl rätt så törstiga dom där maskinerna så möjligen inte konstigt bensinen försvinner .
    Jag skulle bara köra lite med den och se hur den uppför sig under användning , kan hända allt funkar bra nu när du fått tätad luftburken.
    Kan ju vara så att man börjar se fel som inte finns till slut om man börjar fundera för mycket.

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Kolla efter reed valve så borde du hitta det.
    Har du bensinpump så är inte kranen vacuumstyrd men flottörventilern kan ju läcka ändå men du borde se om tändstiften är svarta och blöta i så fall egentligen.
    Dom är väl rätt så törstiga dom där maskinerna så möjligen inte konstigt bensinen försvinner .
    Jag skulle bara köra lite med den och se hur den uppför sig under användning , kan hända allt funkar bra nu när du fått tätad luftburken.
    Kan ju vara så att man börjar se fel som inte finns till slut om man börjar fundera för mycket.
    Reed valve hittade jag i Clymer. Tack för det. Jag har ju fortfarande småsmällandet som kommer när jag släpper gasen och på tomgång. Så det vill jag bli av med. Ska se om jag kan koppla ur AIS-systemet.

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Borde hjälpa att strypa systemet för att testa , du har väl en slang som går till luftburken eller eget filter där det suger luft ifrån till avgaserna.
    Plugga eller kläm åt slangen så märker du direkt om det funkar.
    Tänk på om du plockar bort systemet måste du plugga ändå i luftburken och vid avgassystemet.

    Finns ju en möjlighet att skarvarna i avgassystemet inte tätar ordentligt och kan suga in luft den vägen.

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Jo det är en tjock gummislang som går till luftfiltret. Menar du att det räcker med att strypan den slangen för att testa? Jag ska gå igenom hojen om se om den drar tjuvluft någon stans. Testen med startgasen borde man väl kunna göra på avgassystemet också.
    Senast redigerat av Slopy den 2019-06-22 klockan 21:00.

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Borde göra det för det är därifrån den suger luften , drar du ut den får du även plugga hålet i luftburken.
    Stryper du även den lilla vacuumslangen som går in på reed ventilen som styr systemet borde du vara garanterad.

Liknande ämnen

  1. Blir inte hojen till jobbet idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 00:40
  2. Dör vid tomgång????
    Av elmaco i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 11:45
  3. Då står hojen i garaget
    Av DaddyCool i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 01:11
  4. Här står jag…
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 11:46
  5. Nu står nya hojen här i garaget
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •