Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 110

Ämne: Det blir puffar när hojen står på tomgång

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Den lilla öppningen kan göra jätteskillnad , min reagerar direkt om jag inte får min lucka till luftfiltret på helt rätt.
    Får hoppas att det hjälper med en ny packning då. Hojen har varit strypt och jag ska registreringsbesikta på ondsdag. Då går det inte att komma med en hoj som smäller.
    Senast redigerat av Slopy den 2019-06-17 klockan 20:57.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Jag tror att det är din AIS som ställer till det.
    Du kan ganske enkelt testa.
    https://www.vstar1100.com/jack_phelps/vstar/ais.htm
    AIS tillför luft i avgasröret vid tomgång och vid gasavdrag, tanken är att luften skall bränna överflödig bensin, vilket gör att det kan smälla våldsamt.
    Vad som hände när du glömt slå av choken är att den samlats en jäkla massa bensin i avgasröret och ljuddämparen, som sedan antändes, när AIS pytsade in luft.
    Tanken med AIS är att hojen skall släppa ut mindre oförbrända avgaser, men eftersom den bara fungerar vid tomgång och gasavdrag gör den väldigt liten nytta.
    Jag som har katalysator riskerar tom att smällarna förstör katten, och mitt fall förbränns ändå alla kolväten, behövs ingen extra luft, möjligtvis släpper den ut lite mer koloxid, vid tomgång.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2019-06-17 klockan 11:15.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Jag tror att det är din AIS som ställer till det.
    Du kan ganske enkelt testa.
    https://www.vstar1100.com/jack_phelps/vstar/ais.htm
    AIS tillför luft i avgasröret vid tomgång och vid gasavdrag, tanken är att luften skall bränna överflödig bensin, vilket gör att det kan smälla våldsamt.
    Vad som hände när du glömt slå av choken är att den samlats en jäkla massa bensin i avgasröret och ljuddämparen, som sedan antändes, när AIS pytsade in luft.
    Tanken med AIS är att hojen skall släppa ut mindre oförbrända avgaser, men eftersom den bara fungerar vid tomgång och gasavdrag gör den väldigt liten nytta.
    Jag som har katalysator riskerar tom att smällarna förstör katten, och mitt fall förbränns ändå alla kolväten, behövs ingen extra luft, möjligtvis släpper den ut lite mer koloxid, vid tomgång.
    Då borde det väl sluta smälla när bensinen i ljuddämparna är förbrukad?
    Hur känner jag igen AIS-prylarna på min hoj?
    Senast redigerat av Slopy den 2019-06-17 klockan 13:27.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    På min hoj går det 2 slangar ifrån ventildekslet upp till en vacuumventil och ut därifrån går en tunn vacuumslang till förgasaren och en tjock slang till luftburken.
    Jag har plockad bort det och pluggat det på min hoj , lite mindre skit under tanken och jag slipper oroa mig för packningen för om den går vid ventilkåpan på min så suger den olja med ut i avgassystemet.
    Lite mindre smällande ifrån avgassystemet med.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    På min hoj går det 2 slangar ifrån ventildekslet upp till en vacuumventil och ut därifrån går en tunn vacuumslang till förgasaren och en tjock slang till luftburken.
    Jag har plockad bort det och pluggat det på min hoj , lite mindre skit under tanken och jag slipper oroa mig för packningen för om den går vid ventilkåpan på min så suger den olja med ut i avgassystemet.
    Lite mindre smällande ifrån avgassystemet med.
    Jag kan tyvärr inte orientera mig fram till dessa delarna på min hoj. Men den tjocka slangen som går in i luftburken känner jag till.

    Vet inte var ventildekslet sitter och inte heller vakuumventilen. Jag är fortfarande ganska bortkommen på hojar men jag håller på att lära mig.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Ventilkåpan är den som sitter längst upp på motorn.
    Här har du en länk och nr 23 , 27 tillhör det systemet som släpper luft ut i avgassystemet så hittar du dom på din hoj så borde du se resten och följa slangarna.
    https://www.kawasakipartshouse.com/o...78e500/exhaust
    På nr 27 borde det gå in en liten vacuumslang om jag inte tar helt fel och för att sätta detta systemet ur spel borde det gå att bara klämma åt den slangen.
    Vacuumet ifrån förgasaren suger så ventilen öppnar och skickar luft ut i avgassystemet så klämmer du åt den lilla slangen borde inte den öppnas och skicka luft ut i avgassystemet.
    Men som sagt testa täta runt luftburken så den inte får för mycket luft , min går konstigt och du känner det när man kör om jag inte får min lucka på luftburken helt.
    Provad hitta en servicemanual till din hoj men hittar inget tyvärr , gör underverk när man funderar på hur man gör.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    AIS systemet är det som finns nedtill på bilden, de kromade tunna rören, nr 33 och 34 går från AIS:n till nära på där avgasrören ansluts till cylindern.
    https://www.megazip.net/zapchasti-dl...haust-14542570
    Edit: baggen 1970 hann före.

    Några bilder, inte speciellt bra dock.
    http://www.viragotech.com/fixit/AISREMOVALANDTEXT.jpg
    Senast redigerat av Per Lindström den 2019-06-17 klockan 16:41.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    AIS systemet är det som finns nedtill på bilden, de kromade tunna rören, nr 33 och 34 går från AIS:n till nära på där avgasrören ansluts till cylindern.
    https://www.megazip.net/zapchasti-dl...haust-14542570
    Edit: baggen 1970 hann före.

    Några bilder, inte speciellt bra dock.
    http://www.viragotech.com/fixit/AISREMOVALANDTEXT.jpg
    Borde funka att blockera vacuumet med en klämma eller nått på bild nr 2 bara för att testa ifall det hjälper , är det en slang så kan man använda en tång som är platt medans man startar och testar.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Borde funka att blockera vacuumet med en klämma eller nått på bild nr 2 bara för att testa ifall det hjälper , är det en slang så kan man använda en tång som är platt medans man startar och testar.
    Såg detta tips för en V-Star 1100.
    https://www.vstar1100.com/jack_phelps/vstar/ais.htm

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Jag kommer nog inte att kunna koppla bort AIS tills på onsdag. Men ska försöka ta tag i det senare. Får fokusera på att leta tjuvluft istället. Ikväll har jag bytt packningen till luftburken men det gjorde ingen skillnad. Men nu märkte jag att slangklämman som sitter på gunniröret (det man fäster luftburken i ramen med) inte går att dra ihop så att gummiröret tätar. Slangklämman är för stor. Så där kan det ju komma in tjuvluft.

Liknande ämnen

  1. Blir inte hojen till jobbet idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 00:40
  2. Dör vid tomgång????
    Av elmaco i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 11:45
  3. Då står hojen i garaget
    Av DaddyCool i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 01:11
  4. Här står jag…
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 11:46
  5. Nu står nya hojen här i garaget
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •