Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 891011 SistaSista
Resultat 91 till 100 av 110

Ämne: Det blir puffar när hojen står på tomgång

  1. #91
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Det som gör saken komplicerad är att det inte är originalljuddämparna som sitter på. Det är SilverTail-ljuddämpasre. Om det gjorts rätt när dessa monterades så borde väl munstyckena anpassats efter det nya avgassystemet eftersom de är mer öppna än original. Men jag kör med dB-killers monterade och det kanske det blir mer likt originalljuddämparna. Om man sätter på mer öppna ljuddämpare så ska det väl på större munstycken. Stämmer detta? Även lågfartsmunstyckena har väl betydelse.
    Har de inte bytt munstycken kan det vara där felet är.

  2. #92
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Lasse Pamdal Visa inlägg
    Du kan fortfarande ha dom ihop det går att komma åt det man behöver. Kolla denna Youtube filmen, den beskriver rätt bra hur du skall göra. En bra ide är väl att du skaffar ett renoveringssats innan du börjar så du har dom tillhands när du demonterat förgasarna.
    https://www.youtube.com/watch?v=nx5WYs5W8u0
    Blir förgasarna tillräckligt rena med att göra det han gör på filmen?

  3. #93
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Har de inte bytt munstycken kan det vara där felet är.
    Kan vara så. Eller tvärt om att de har bytt munstycken med avsikt att man ska köra utan
    dB-killers monterade. Problemet kan ligga i att jag kör med dB-killers monterade och då kanske motståndet blir ungefär som originalljuddämparna.

    Ett par saker som jag inte tänkt på att nämna tidigare och som kanske kan vara vikigt att veta är att det bara är den bakre cylindern som smäller i ljuddämparen. Och så är den väldigt svajig i varvet när den går på tomgång.

  4. #94
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Blir förgasarna tillräckligt rena med att göra det han gör på filmen?
    Jag vill säga att om man skal göra dom riktig ren så demontera allt som går , lägg dom i någon lösning "kommer inte ihåg vilken bara" något dygn , blåsa rent dom med tryckluft bakvägen igenom alla kanaler , kör dom i ultraljudstvätt och vrid gärna på dom en stund så medlet kan komma in i alla kanaler för blir det luft funkar inte ultraljudstvätten , blåsa rent med tryckluft bakvägen i alla kanaler igen.

  5. #95
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Jag vill säga att om man skal göra dom riktig ren så demontera allt som går , lägg dom i någon lösning "kommer inte ihåg vilken bara" något dygn , blåsa rent dom med tryckluft bakvägen igenom alla kanaler , kör dom i ultraljudstvätt och vrid gärna på dom en stund så medlet kan komma in i alla kanaler för blir det luft funkar inte ultraljudstvätten , blåsa rent med tryckluft bakvägen i alla kanaler igen.
    Problemet är att jag inte har tillgång till tryckluft eller ultraludstvätt. Men en ultraludstvätt kan man iofs köpa för 5-600 kronor.
    Senast redigerat av Slopy den 2019-07-09 klockan 23:06.

  6. #96
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Idag monterade jag bort insatserna i ljuddämparen och satte i de öppna delarna. Så som meningen är att man ska ha ett SilverTail-ljuddämpare. Bara för att se om det blev någon skillnad. Det small lika mycket men högre. Men däremot tyckte jag att hojen drog något bättre. Tomgången gick på 1 500 r/min, så den ställde jag ner så pendlade mellan 1000 - 1100 r/min. Tomgången gick stabilare än när jag hade ljuddämparinsatserna på. Men när jag kom hem efter något mer än en timme så gick den inte på tomgång alls. Jag pallar inte att höra på det jäkla oväsenset som blir utan insatserna, så jag vill köra med insatserna. Om det nu är så att munstyckena i förgasarna är anpassade till att köra utan insatser, kan det då funka om man kör med insatserna och byter till originalmunstyckena i förgasarna?
    Jag önskar att jag hade ett original avgassystem att montera.

  7. #97
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Nu har jag fått veta att det inte funker att jaga tjuvluft med startgas på avgassidan, bara på insugen. Och då kan smällarna bero på att avgassystemet dra tjuvluft på något ställe. Så jag ska byta packningen som sitter där avgasarröret går in i bakre toppen, eftersom den baktänder på bakre cylindern. Då kan man hoppas på att det är där felet sitter.

    Har nu mobiliserat tillräcklig mod för att ta av förgasarna och renggöra dem. Med Clymer verkstadshandbok och Youtube till hjälp ska det gå. Nu har jag beställt renoveringssatser till förgasarna. I varje sats ingår 18 delar, packningar, munstycken och nålar m.m. Lika bra att byta så mycket som möjligt när man ändå har förgasarna nere.
    Senast redigerat av Slopy den 2019-07-11 klockan 14:06.

  8. #98
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Lite svårt kolla avgassidan pga den inte suger in bara trycker ut som du förstått men starta hojen , tänd en cigg , få någon att hålla framför utblåset på avgassystemet och blås rök runt avgassystemet där det är fäst mot cylindern , borde visas att röken blåser iväg .
    Kolla även där rören är monterad på grenröret.
    Inte fel att byta packningarna men om dom inte läcker så är det rätt så onödigt.
    Innan du skruvar av grenröret så spruta lite rost lösare under några dagar på muttrarna , risken är att man drar av pinn bultarna när man lossar gamla grenrör.
    När du demonterar förgasaren skriv upp hur nålar , brickor på nålen och luftskruven sitter så du kan få den inställningarna rätt igen.
    Även om det står i manualen så kan jag nästan garantera att när dom bytt munstycken så har dom nog garanterad justerad resten med.

  9. #99
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Ska ragga upp en rökare så jag kan göra det testet. Mycket talar för att det är någon stans på avgassystemet det drar tjuvluft, eftersom insugen inte reagerade på startgasen.

    I renoveringssatsen ingår nålar och original munstycken. Nålarna kan väl bara ställas in på ett sätt, eller...? Eftersom jag vill köra med insatserna i ljuddämparna (SilverTail) så kommer jag att bestycka förgasarna med originalmunstyckena. Det borde lira ihop med avgassystemet. Och då bör det kanske inte ha någon betydelse hur förgasarna är inställda nu. Men hur luftskruvarna står få man notera. Jag läste någonstans att fabriksinställningen är 2,5 varv ut. Vad finns det mer än luftskruvarna som det går att göra inställning/anpassning på?

  10. #100
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Tycker att det skal inte göra sådär jätteskillnad med och utan insatser att man skal behöva bestycka om förgasarna för det.
    Ingen skillnad på min med eller utan och även en annan burk testad som jag känner på hojen.
    Vissa nålar kan ha skåror i sig som man kan flytta dom upp och ner med ett klipps och har dom inte det så brukar man lägga små brickor under för att höja nålen lite för mera bensin.
    Vet ej om det är så på din men på min finns det ett hål i membranet längst ner så när jag släpper ner nålen och sedan den hållaren till fjädern får jag se till att den inte täcker hålet för då blir det fel , så kolla noga när du plockar upp det så det hamnar rätt igen.

Liknande ämnen

  1. Blir inte hojen till jobbet idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 00:40
  2. Dör vid tomgång????
    Av elmaco i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 11:45
  3. Då står hojen i garaget
    Av DaddyCool i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 01:11
  4. Här står jag…
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 11:46
  5. Nu står nya hojen här i garaget
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •