Sidan 1 av 11 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 110

Ämne: Det blir puffar när hojen står på tomgång

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182

    Det blir puffar när hojen står på tomgång

    Jag har ett problem med min Virago 1100 1999. När jag står på tomgång eller när jag släpper gasen vid körning så blir det puffar (små smällar). Vad kan detta bero på och hur ska man kunna bli av med detta?

  2. #2
    Ligger tändningen rätt?
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Tändningen går inte att justera, låter mer som förgasarrelaterat problem.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Förgasarna låter troligt. Är det en justering av förgasarna som behövs, menar du?
    Kan det vara att den tar in tjuvluft på något ställe?

  5. #5
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Har själv haft liknande problem med min 1100 och det berodde på flera problem med förgasarna.
    Förs när jag plockade ner dem var munstyckena igensatta av gammal bensinavlagring som samlats där, byta av alla munstycken och rengöring gjorde den endast lite bättre. Kontroll av nivån i flottörhusen visa sig vara för låg, justerade nivån sedan gick hojen perfekt. Min bästa hjälp var från http://viragotechforum.com/ där finns allt om virago. Lycka till.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Lasse Pamdal Visa inlägg
    Har själv haft liknande problem med min 1100 och det berodde på flera problem med förgasarna.
    Förs när jag plockade ner dem var munstyckena igensatta av gammal bensinavlagring som samlats där, byta av alla munstycken och rengöring gjorde den endast lite bättre. Kontroll av nivån i flottörhusen visa sig vara för låg, justerade nivån sedan gick hojen perfekt. Min bästa hjälp var från http://viragotechforum.com/ där finns allt om virago. Lycka till.
    Jag förstår inte vad du menar med justera nivån i flottörhuset. Jag vet vad flottörhuset är. Men jag förstår inte vilken nivå som justeras eller hur det går till.

  7. #7
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Jag förstår inte vad du menar med justera nivån i flottörhuset. Jag vet vad flottörhuset är. Men jag förstår inte vilken nivå som justeras eller hur det går till.
    Skall försöka skicka med en bild från Haynes som beskriver hur man justerar bränslenivån.
    Är nivån för låg eller hög måste man demontera förgasarna för att justera det.
    https://www.hojen.nu/forum/attachmen...1&d=1559743466
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Lasse Pamdal den 2019-06-05 klockan 16:18.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Lasse Pamdal Visa inlägg
    Skall försöka skicka med en bild från Haynes som beskriver hur man justerar bränslenivån.
    Är nivån för låg eller hög måste man demontera förgasarna för att justera det.
    https://www.hojen.nu/forum/attachmen...1&d=1559743466
    Jag kunde skriva ut den. Tack för hjälpen.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Jag tänkte börja med att testa STP Injector cleaner. Jag har en flaska på 200 ml. Ska man slå allt i tanken på en gång, eller ska man slå i efter hur mycket bensin man har i tanken?

  10. #10
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Jag tänkte börja med att testa STP Injector cleaner. Jag har en flaska på 200 ml. Ska man slå allt i tanken på en gång, eller ska man slå i efter hur mycket bensin man har i tanken?
    Går cykeln bra för övrigt så är det en bra ide med en cleaner innan man börjar riva i grejorna, det har hjälp förr. När jag använde cleaner hällde jag i hela flaskan och tankade fullt, det skadar inte motorn i allafall.

Liknande ämnen

  1. Blir inte hojen till jobbet idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 00:40
  2. Dör vid tomgång????
    Av elmaco i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 11:45
  3. Då står hojen i garaget
    Av DaddyCool i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 01:11
  4. Här står jag…
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 11:46
  5. Nu står nya hojen här i garaget
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •