Sidan 8 av 11 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 71 till 80 av 110

Ämne: Det blir puffar när hojen står på tomgång

  1. #71
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Det går tyvärr inte. De är c:a 50 mm i diameter och formade på ett speciellt sätt. De har även öglor för något som jag tror är ett värmeskydd, som ska tryckas på. Del 32 på bilden ovan. Så det är originaldelar som gäller. Vad är det för material i packningarna till avgassystemet del 17?
    Aha!

    Då sitter det inte mellan förgasare och cylinder i alla fall, det är där det är som viktigast.
    Kanske skulle kunna ta och linda den med vulktape, för att få upp diametern.

    Hittade dessa.
    https://www.motorcycleproducts.co.uk...-p-173176.html
    https://www.motorcycleproducts.co.uk...-p-173177.html
    Senast redigerat av Per Lindström den 2019-07-04 klockan 19:33.

  2. #72
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Aha!

    Då sitter det inte mellan förgasare och cylinder i alla fall, det är där det är som viktigast.
    Kanske skulle kunna ta och linda den med vulktape, för att få upp diametern.

    Hittade dessa.
    https://www.motorcycleproducts.co.uk...-p-173176.html
    https://www.motorcycleproducts.co.uk...-p-173177.html
    Kan vara en bra idé med vulktape. Tämkte handla stargas, men det gick inte att få tag på. Slut på både Jula och Biltema. Och bensinstationerna har inte mycket bilrelaterade varot nuförtiden. De säljer mest varm kort och chips.
    Senast redigerat av Slopy den 2019-07-04 klockan 21:38.

  3. #73
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Idag testade jag med att spraya startspray på kopplingarna på förgasarna och muffarna på avgasrören. Men det var inget som fick motorvarvet att öka. Vad finns det mer att göra?

    Först hade jag tagit bort gummislangen (del 32 på bilden ovan) för att öka diametern med vulktejp, på den sidan som fäster i förgasaren. Det gjorde att slangen fäste bra. När man har slangen borta så ser man trottlen. När jag drog på gashandtaget så rörde sig inte trotteln. Det är förgasaren till den bakre cylindern. Borde inte trotteln gå upp när man drar i gashandtaget? Eller måste motorn vara igång för att det ska ske?

  4. #74
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Motorn måste vara igång för det är vakuumet som får trotteln till att lyfta sig , finns förgasare som inte lyft via vakuum med som man kallar flatside och klapprar gött på tomgång , låter som det är nått fel på motorn men dom skal vara så.
    Skulle gärna haft sånna på min hoj för lite mera respons och effekt men dom är tyvärr svindyra.

  5. #75
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Motorn måste vara igång för det är vakuumet som får trotteln till att lyfta sig , finns förgasare som inte lyft via vakuum med som man kallar flatside och klapprar gött på tomgång , låter som det är nått fel på motorn men dom skal vara så.
    Skulle gärna haft sånna på min hoj för lite mera respons och effekt men dom är tyvärr svindyra.
    Vid närmare eftertanke misstänkte jag att det är som du säger. Gaswiren sitter ju inte i trottlarna.

  6. #76
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Frågan är vad man ska göra nu, om det inte är tjuvluft som är problemet?

  7. #77
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Frågan är vad man ska göra nu, om det inte är tjuvluft som är problemet?
    Ställa in förgasarna och kolla tändningen.
    Du kommer att fixa det.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2019-07-07 klockan 11:08.

  8. #78
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Du nämner tidigare att hojen har varit strypt, då var väl inställningar och ev. munstycken utbytta till mindre. Du skulle nog behöva plocka ner förgasarna och kolla om original munstyckerna sitter i och göra en grundinställning på luftskruvarna, för förmodligen får den för lite soppa i dagsläget, då brukar det puffa och smälla. Bara en tanke.

  9. #79
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Lasse Pamdal Visa inlägg
    Du nämner tidigare att hojen har varit strypt, då var väl inställningar och ev. munstycken utbytta till mindre. Du skulle nog behöva plocka ner förgasarna och kolla om original munstyckerna sitter i och göra en grundinställning på luftskruvarna, för förmodligen får den för lite soppa i dagsläget, då brukar det puffa och smälla. Bara en tanke.
    I mitt fall satt en strypbricka mellan topp och förgasare, eftersom gaspådraget påverkades av ett spjäll och själva trotteln är vakumstyrd via ett membran, räckte det att ta bort brickorna.

  10. #80
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Frågan är vad man ska göra nu, om det inte är tjuvluft som är problemet?
    Hur ser tändstiften ut?
    Där kan man se en hel del.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2019-07-07 klockan 11:15.

Liknande ämnen

  1. Blir inte hojen till jobbet idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 00:40
  2. Dör vid tomgång????
    Av elmaco i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 11:45
  3. Då står hojen i garaget
    Av DaddyCool i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 01:11
  4. Här står jag…
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 11:46
  5. Nu står nya hojen här i garaget
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •