Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: På utflykt i förgasaren.

  1. #1
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736

    På utflykt i förgasaren.

    Hej!
    Efter många år åkande med XTZ 750, har jag tröttnat på att ha min suzuki GS 850 stående. Skruvade ihop den och efter ett nytt batteri och lite startgas hoppade den igång. Strax därefter så började den läcka bensin under någon/några av förgasarna. En rengöring tänkte jag skulle lösa problemet och skrivade isär förgasarna.

    Tre såg ok ut, men i en såg ut det ut som som mycket sand/kristaller. Det kändes som fet sand mellan fingrarna. Därför har jag lite frågor till er som är mer erfarna med förgasare.

    Vad är det förnågot?
    Var kommer det ifrån?
    Tipps inför rengöring/renovering.

    se bilder nedan

    https://www.hojen.nu/forum/attachmen...1&d=1559422168

    https://www.hojen.nu/forum/attachmen...1&d=1559422168
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Krystalliserad bensin , lämna aldrig hojen en längre tid med bensin i förgasarna så gör en vana att tömma dom när man parkerar hojen för en längre tid.

  3. #3
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Tackar för svaret.
    Vissa saker får man lära sig genom livets hårda skola antar jag.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Tyvärr är det så ibland.
    Ser ut som det blir att plocka ner förgasarna ner i molekyler och dränka dom i nått som rengör och ultraljudstvätt sen för att förhoppningsvis få alla små kanaler rena inuti.
    Alternativt lämna in dom till någon som kan eller hitta några billigt på nätet.
    Säkert inte fel att rengöra bensintanken och hela systemet för att försäkra sig mot att den inte drar in någon skit när du monterar dom nytvättade förgasarna igen.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Känner till fenomenet, själv brukar jag stänga bensinkranen på hösten och låta motorn gå till dess att förgasarna är tömda.
    På våren fyller jag dem i god tid, med hörhoppningen att den lilla skit som är kvar skall lösas upp igen.

    Har hört att lacknafta fungerar bra som rengöring, inget jag testat dock.
    Problemet är mindre ju kallare garaget är.

    Men vad är det?
    Är det tillsatser lösta i bensinen som blir kvar, när den dunstat bort, eller något annat?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Känner till fenomenet, själv brukar jag stänga bensinkranen på hösten och låta motorn gå till dess att förgasarna är tömda.
    På våren fyller jag dem i god tid, med hörhoppningen att den lilla skit som är kvar skall lösas upp igen.

    Har hört att lacknafta fungerar bra som rengöring, inget jag testat dock.
    Problemet är mindre ju kallare garaget är.

    Men vad är det?
    Är det tillsatser lösta i bensinen som blir kvar, när den dunstat bort, eller något annat?
    Vågar inte säga vad det är som blir kvar egentligen men skit är det men man kan köra aspen miljöbensin innan du ställer av den för tydligen skal den inte lämna nått skit efter sig enligt vad jag läst.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Vågar inte säga vad det är som blir kvar egentligen men skit är det men man kan köra aspen miljöbensin innan du ställer av den för tydligen skal den inte lämna nått skit efter sig enligt vad jag läst.
    Kikade runt på nätet och även om jag inte förstod mycket, verkar det förkomma oxidering av bränslet, gott råd är alltså även full tank.
    Kan tänka mig att Aspen är mindre känslig även för sådant.

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Dagens bränsle har ca 1 mån hållbarhet, sen börjar den leva ett eget liv (blir bara sämre och fungerar därefter). Det är mycket mer etanol inblandat i bränslet än vad som uppges, så tanka 98 oktan så har du mindre andel etanol och färre problem. 95 oktan kletar bara igen systemet.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kör 98 oktan i min hoj för det mesta men ibland måste man tanka och det är ju inte alla som har 98 oktan längre men tankar jag fulbensin så blir det inte full tank.

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Kör 98 oktan i min hoj för det mesta men ibland måste man tanka och det är ju inte alla som har 98 oktan längre men tankar jag fulbensin så blir det inte full tank.
    OKQ8 har än så länge 98 oktan, ST1 och Ingo har bara 95, så de går fett bort.
    Jag tankar alltid i 98 i mina fordon, de går även renare och bättre OCH: bränslesnålare. Mer etanol = högre förbrukning.

Liknande ämnen

  1. ställa in förgasaren på honda black widow?
    Av avgas86 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-09-26, 08:48
  2. Hjälp att bestycka förgasaren
    Av RoKy i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 11:50
  3. Härlig utflykt!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 22:42
  4. Krönika: Utflykt i kurvornas land
    Av pewa i forum Krönikor
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 22:27
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •