Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Honda cb900f -81 problem

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Östra ljungby
    Inlägg
    5

    Honda cb900f -81 problem

    Hej!
    Ny på forumet..
    Jag har en honda cb900f -81 som misständer på 2:an, det har den gjort sedan jag köpte den. Jag har renoverat toppen= bra komp, förgasarna är i bra skick, nya tändspolar, tändkablar, hattar och stift, men ändå misständer den. Någon som vet vad jag missar?
    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kan vara skit i förgasaren även om dom är i bra skick eller flottörventilen inte tätar när den skal på den cylindern eller att flottören är fel inställd.
    Hade en dålig flottörventil som inte tätade när flottörhuset blev fullt på en Kawa jag hade för 12 år sedan och
    då rann bensinen igenom så tändstiftet inte orkade tända hela tiden så ibland gick den på 3 cylindrar och ibland på alla 4.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Östra ljungby
    Inlägg
    5
    Tack för snabbt svar!
    Jag har provat med två olika förgasarbryggor.. samma problem, därför börjar jag misstänka el-sidan. Men jag ska kolla förgasarna ännu en gång👍🏼( börjar få rätt bra rutin på att plocka av och på dem&#128515

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Borde kunna utesluta förgasarna om du provat med en annan förgasarbrygga och det fortfarande är 2an som strular , chansen att båda förgasarbryggorna skulle vara nåt knas med på just 2ans är inte stor tycker jag.
    Låter som ett elfel och du har ju redan bytt det mesta till nytt så då är väl cdi boxen kvar eller där den hämtar sina signaler som kvarstår.
    Men du har kollat insugsgummi och dom mellan förgasarna och luftburken så dom inte läcker och ger konstigheter ?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Östra ljungby
    Inlägg
    5
    Efter lite mekande i kväll så har jag kommit fram till att 2:an dör (gnista finns) och 1:an missar och baktänder. Detta händer enbart när motorn är varm, kall går den fint. Provade också att byta plats på cdi boxarna (en till varje tändspole) och det gjorde ingen skillnad. Om det varit en tänspole, pulsgivare eller en av cdi boxarna så borde det ju 1-4 el 2-3 som bråkade.. fattar ingen ting.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Mycket bra fråga men prova mäta pickupen och se om den ändrar sig när den blir varm https://www.youtube.com/watch?v=54mNJaAleCo

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Östra ljungby
    Inlägg
    5
    Tack, Det ska jag testa!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Hoppas och håller tummarna för att du löser problemet

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Östra ljungby
    Inlägg
    5
    Jag testade att byta plats på 2:ans och 3:ans tändhattar och problemet stannade kvar på 2:ans cylinder... nu är jag helt nollad! Inte kan det väl vara fel på samma förgasare i två olika förgasarbryggor (det kan det naturligt vis vara men vad är odsen liksom)???

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Låter mer som nått elektriskt som strular när det blir varmt och lindningarna släpper , kollat så du inte har kabelbrott som jävlas med dig ?
    Starta och börja rycka lite ifrån tändningen och uppigenon.

Liknande ämnen

  1. Problem med batterifästet på Honda CBF 500
    Av GhostRider i forum Touring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-10, 19:11
  2. Honda CB900F ”Hornet” (2006)
    Av Kapten Miki i forum Min hoj
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-02-27, 13:34
  3. Problem med laddning Honda cb750-81
    Av ann77 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-05-17, 08:59
  4. Honda CB125t div problem.
    Av Malte i forum Mekhörnan
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-12-16, 17:59
  5. Tomgångsproblem Honda cb900f-1981
    Av Mickecb i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 19:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •