Sidan 4 av 12 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 115

Ämne: Projekt Yamaha XV 750

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Gott med lite viktminskning för centralstödet måste väga några kilon.
    Angående luftfilter mm så säger jag att luft och bensin måste samspela annars kommer den gå skit , på min räcker det att man inte får dörren framför mitt filter 100% på plats så känns det på hur hojen går.
    Hade en Suzuki GSX750 för några år sedan och den har en snorkel under sadeln ner till luftfiltret och när jag bytte sadelöverdrag så köpte jag ett billigt utan stoppning på sidorna så när jag körde fortare än 80km/t så var jag tvungen att nypa med benen runt tanken för att hojen skulle gå bra , kom in lite extra luft under sadeln pga det tunnare sadelöverdraget , den var inte så innan med originalet.
    Jo eftersom det ändå inte ville fungera ordentligt så blev det snabbt överflödig vikt.

    Verkar som jag borde öppna plånkan för ett KN filter då!! eller finns det andra att rekommendera på marknaden som går någorlunda enkelt att få tag i?

    Angående viktminskningen så tittar jag lite snett på det enorma batteriet som följde med 750:n
    Om man ska köpa ett lättvikts batteri , vilket bör man titta på och eftersom det nuvarande ligger på 16A bör man ha det som måttstock eller går det med ett mindre utan att problemen hopar sig??

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Vet inte på rak arm vart man hittar andra filter lätt och snabbt men jag köpte liknande tvättbart på ebay ifrån england till min.
    Kostade bara 700 istället för 1000 , sjuka priser.
    Biltema har nått men lite osäker på storleken , billigt att prova med ifall det inte funkar efter man lagt massor med pengar på ett k&n .
    16amp är ju bara hur mycket ström du kan använda innan batteriet tar slut så i principen kan du halvera eller mer om du har en lättstartad hoj.
    Inga korekta siffror nu men med 6 amp kan du göra 2 startförsök innan det inte orkar mer och har du 12amp så kan du göra 4 försök osv.
    Viktigaste på motorer som.är tunga att dra runt är hur mycket power batteriet orkar ge ifrån sig direkt.
    Lithium är små och lätta men dyra tyvärr men dom ger mycket bättre kraft direkt men är inte mycke amp i dom så efter några få startförsök så ger dom upp men dom laddas mycket snabbare än vanliga med .
    Nu fick du lite att fundera på tänker jag

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Vet inte på rak arm vart man hittar andra filter lätt och snabbt men jag köpte liknande tvättbart på ebay ifrån england till min.
    Kostade bara 700 istället för 1000 , sjuka priser.
    Biltema har nått men lite osäker på storleken , billigt att prova med ifall det inte funkar efter man lagt massor med pengar på ett k&n .
    16amp är ju bara hur mycket ström du kan använda innan batteriet tar slut så i principen kan du halvera eller mer om du har en lättstartad hoj.
    Inga korekta siffror nu men med 6 amp kan du göra 2 startförsök innan det inte orkar mer och har du 12amp så kan du göra 4 försök osv.
    Viktigaste på motorer som.är tunga att dra runt är hur mycket power batteriet orkar ge ifrån sig direkt.
    Lithium är små och lätta men dyra tyvärr men dom ger mycket bättre kraft direkt men är inte mycke amp i dom så efter några få startförsök så ger dom upp men dom laddas mycket snabbare än vanliga med .
    Nu fick du lite att fundera på tänker jag
    Väl förklarat med Amp:en!
    Det är väl Lithiumbatteri som jag funderar på men jag har sett en del som byter regulator samtidigt för att inte bränna batteriet,, är det bara humbug eller ligger det någon sanning i det??

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Problemet med lithiumbatterier som jag förstått är att ifall dom får för mycket spänning så blir dom varma och kan börja brinna så dom som byter regulator är väl antagligen en försäkring mot att dom har en ny som skal fungera länge och väl.
    Läst flera som bytt på sina ZRX i andra länder "med i flera facebook gruper där vi älskar våra ZRX" men inte lästa att några bytt regulatorn samtidigt.
    Om det är kallt ute så kan Lithiumbatterierna vägra starta pga kylan men då skal man bara låta den stå med ljuset på i någon minut för då värmer batteriet sig själv med energien som går åt till ljuset och skal funka igen.
    Så skal man vinterköra så skal man nog skippalithiumbatteri.

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Problemet med lithiumbatterier som jag förstått är att ifall dom får för mycket spänning så blir dom varma och kan börja brinna så dom som byter regulator är väl antagligen en försäkring mot att dom har en ny som skal fungera länge och väl.
    Läst flera som bytt på sina ZRX i andra länder "med i flera facebook gruper där vi älskar våra ZRX" men inte lästa att några bytt regulatorn samtidigt.
    Om det är kallt ute så kan Lithiumbatterierna vägra starta pga kylan men då skal man bara låta den stå med ljuset på i någon minut för då värmer batteriet sig själv med energien som går åt till ljuset och skal funka igen.
    Så skal man vinterköra så skal man nog skippalithiumbatteri.
    Vi får helt enkelt se under byggets gång då!!
    Jag planerar ju allteftersom bygget avancerar
    Det är mer spännande då

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Låter som det skal vara då :-)

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Lite bilder på före och efter målning idag
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Lite synd cyllindrarna inte är svarta med enligt min smak men den kan nog vara kul
    att glida fram på .

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Inte klar än.
    Jag funderar fortfarande..
    Hade det blivit galet med undre cylinderdelen i mörkare röd och övre i samma svarta som motorn??
    Tänkte även tankens Yamaha märke i mörk röd i så fall.??
    Det kan helt enkelt sluta med helsvart också!! Det är beslut allteftersom jag tittar på den
    Opinions please

    Edit!
    Såg en anskrämlig sak på nätet med lite för mycket rött på och det vill jag inte ha!!!
    Kanske är bättre att köra safe med Svart!
    Senast redigerat av Den grå den 2019-06-05 klockan 23:06.

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Jag kan knappt rita en sträck gubbe utan att göra fel och det syns här :-)
    Personligen skulle jag inte våga/gilla röd motor men självklart skal du gå för vad du tycker känns bäst.
    Hade nog hellre valt vissa andra mindre delar och göra röda om jag skulle haft nått rött i den.
    Men jag hade nog gått för det säkra med mörk färg , säger alltid till min kompis när grejor inte är som man vill ha det: "måla det svart så försvinner det lite i resten :-)".
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Litet projekt, Yamaha fz 750
    Av Mackeman i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 18:58
  2. Äff´s VN800 Bobber projekt
    Av Fredrikbjork i forum Min hoj
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2015-11-04, 13:24
  3. Projekt: VN800 - Bobber
    Av Lalle i forum Min hoj
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2015-05-14, 22:13
  4. Forumdel för projekt/min hoj ?
    Av LinusE i forum Om hojen.nu
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 11:16
  5. Ural K-650 projekt Ryssen
    Av addeleijon i forum Veteran
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •