Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 115

Ämne: Projekt Yamaha XV 750

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    I dag har jag dessutom jobbat med Hoopen igen!!
    först sattes en plåt på undersidan av hoopen men efter lite mindstorming med brodern så blev det till att bygga om Hoopen till att rymma lite mer elprylar!
    Jag tror att det kommer se skapligt ut även om det inte blir lika slimmat som jag startade med.
    Bilder på detta kommer senare när jag gömt mina svetsar bakom lite spackel ,, de såg lite ruggiga ut...

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kolla om denna länken kan hjälpa dig lite med gafflarna http://viragotech.com/newtech/Fork%20Seal%20Job.htm

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Kolla om denna länken kan hjälpa dig lite med gafflarna http://viragotech.com/newtech/Fork%20Seal%20Job.htm
    Tackar för länken!
    Den kommer väl till pass vid bytet, jag har dock inte riktigt fattat hur man skall få ut topcapen men om det är en Insex så löser jag det med att vända en sexkant bult i rätt storlek och lossa den med hjälp av den!!

    Måste plocka isär den dock för det finns ingen synlig Insex att bruka!!?

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Här kommer en liten uppdatering på hoopen.
    Är den för klumpig??
    Tanken är att blinkersen och bakljuset ska monteras på klumpen så den inte blir så markant 😎
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Klumpen menar du under sadeln så där borde det ju gå och hitta nått bra och placera där.
    Svårt säga nått ifrån den bilden från den vinkeln med tanke på batteriet och kabelhärvan så synligt .

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Jo det är tänkt att jag ska montera blinkersen och bakljuset på hoopens lite klumpiga bakdel!

    Om den skulle kännas för stor så köper jag nog en tunnare Cafe sadel istället för att använda sadeln på bilden..

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    När du får dit blinkers , baklampan och skylten så blir den nog inte så synlig längre så tror det blir bra .

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Det blir ingen uppdatering denna gången utan mer en rådfråga angående ombygge!

    Jag har fått korn på lite delar från en Honda 1000cc från 06!!

    Borde det gå att bygga ihop min XV med Hondans fjädring , fram och bak??
    Allt går ju naturligtvis men ex Monoshocken som är 315mm vad behöver man mer tänka på??
    Det jag märkte med originalet var att den nog gick i botten vid ett gupp, jag har inte forskat vidare i det men det är inte omöjligt att den kan justeras att bli bättre men det kan ju vara trevligt att få en uppgradering
    DG

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Som du skriver så går allt om man värkligen vill men lär inte bli enkelt.
    Ny styrkrona för att fästa dom nya gafflarna i för räknar med att dom nya är upp side down så större diameter på röret som skal fästas i styrkronan.
    Och med ny styrkrona blir det att få tag i styrlager mm som passar ihop.
    Enklast vore kapa ramen och svetsa på hela framändan men räknar med att det inte blir helt lätt det med.
    Nya fälgar och bromsok för att det skal passa gafflarna.
    Och nu pratar vi fram bara.
    Är det mono shock bak på båda borde det ju vara lite enklare att fixa några adapters som gör att det passar men då har du en modern framgaffel och en gamal gele sving bak jämfört med resten .
    Svårt : ja
    Om det går : ja troligen med lite vilja och vaselin , beror lite på hur kunnig och tillgång till maskiner mm man har.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Som du skriver så går allt om man värkligen vill men lär inte bli enkelt.
    Ny styrkrona för att fästa dom nya gafflarna i för räknar med att dom nya är upp side down så större diameter på röret som skal fästas i styrkronan.
    Och med ny styrkrona blir det att få tag i styrlager mm som passar ihop.
    Enklast vore kapa ramen och svetsa på hela framändan men räknar med att det inte blir helt lätt det med.
    Nya fälgar och bromsok för att det skal passa gafflarna.
    Och nu pratar vi fram bara.
    Är det mono shock bak på båda borde det ju vara lite enklare att fixa några adapters som gör att det passar men då har du en modern framgaffel och en gamal gele sving bak jämfört med resten .
    Svårt : ja
    Om det går : ja troligen med lite vilja och vaselin , beror lite på hur kunnig och tillgång till maskiner mm man har.
    Mm!
    Kunnigheten är ju bristen här!
    Då tror jag att jag håller mig till original framgaffel..! Denna gången!!
    Monoshocken var betydligt kortare på den nyare bågen så jag hoppar nog det med är jag rädd.
    Kanske får kolla på att köpa en direkt passande utbytes Monoshock om den inte är bra nog.

Liknande ämnen

  1. Litet projekt, Yamaha fz 750
    Av Mackeman i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 18:58
  2. Äff´s VN800 Bobber projekt
    Av Fredrikbjork i forum Min hoj
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2015-11-04, 13:24
  3. Projekt: VN800 - Bobber
    Av Lalle i forum Min hoj
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2015-05-14, 22:13
  4. Forumdel för projekt/min hoj ?
    Av LinusE i forum Om hojen.nu
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 11:16
  5. Ural K-650 projekt Ryssen
    Av addeleijon i forum Veteran
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •