Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Nybörjare ut på resa

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Vasa, Finland
    Inlägg
    1

    Nybörjare ut på resa

    Hej. Jag är en relativ nybörjare som planerar att äntligen ta mig i kragen och åka ut på en motorcykelresa då jag för första gången sedan jag var 15 är ledig en hel månad på sommaren. Med relativ nybörjare menas att jag har kört lätt motorcykel mellan 16 och 20 men inget efter det då jag nu vid 23 års ålder ska ut och äventyra.

    Framför allt undrar jag över följande saker:

    - Då jag förhoppningsvis kommer att köpa en äldre Honda CB650 från 80-talet förväntar jag mig en del meck under vägens gång. Jag är ingen mekaniker men har en bror som är utbildad och kan lära mig ett och annat innan det bär av. Vilken sorts strul bör jag vara beredd på? Vilka reservdelar är bra att ha med sig?

    - Hur går ni till väga angående att parkera er motorcykel i större städer om det inte finns tillgäng till parkering där ni bor? Tanken är att spendera ett par dagar i Berlin men de Hostel och vandrarhem som är intressanta för mig erbjuder ingen parkering.

    - Hur går man till väga för att hitta de bästa vägarna? Jag vill ju gärna undvika Autobahn och övriga stora motorvägar då man inte får uppleva särskilt mycket, samtidigt vill jag ju också röra mig framåt i rimlig takt.

    Jag tar även tacksamt emot alla sorters tips angående allt från resmål till utrustning. Om någon har tips på en sovsäck som tar minimalt med plats men fortfarande är varm nog att sova utomhus i en kall sommarnatt så säg till!

    Om någon vill tipsa om resmål eller trevliga vägar att köra så är min planerade resväg i stora drag: Umeå - Småland - Köpenhamn - (Danmark) - Hamburg - Berlin med en tillbakaväg förhoppningsvis via Nederländerna.

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522