Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Nybörjare ut på resa

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Vasa, Finland
    Inlägg
    1

    Nybörjare ut på resa

    Hej. Jag är en relativ nybörjare som planerar att äntligen ta mig i kragen och åka ut på en motorcykelresa då jag för första gången sedan jag var 15 är ledig en hel månad på sommaren. Med relativ nybörjare menas att jag har kört lätt motorcykel mellan 16 och 20 men inget efter det då jag nu vid 23 års ålder ska ut och äventyra.

    Framför allt undrar jag över följande saker:

    - Då jag förhoppningsvis kommer att köpa en äldre Honda CB650 från 80-talet förväntar jag mig en del meck under vägens gång. Jag är ingen mekaniker men har en bror som är utbildad och kan lära mig ett och annat innan det bär av. Vilken sorts strul bör jag vara beredd på? Vilka reservdelar är bra att ha med sig?

    - Hur går ni till väga angående att parkera er motorcykel i större städer om det inte finns tillgäng till parkering där ni bor? Tanken är att spendera ett par dagar i Berlin men de Hostel och vandrarhem som är intressanta för mig erbjuder ingen parkering.

    - Hur går man till väga för att hitta de bästa vägarna? Jag vill ju gärna undvika Autobahn och övriga stora motorvägar då man inte får uppleva särskilt mycket, samtidigt vill jag ju också röra mig framåt i rimlig takt.

    Jag tar även tacksamt emot alla sorters tips angående allt från resmål till utrustning. Om någon har tips på en sovsäck som tar minimalt med plats men fortfarande är varm nog att sova utomhus i en kall sommarnatt så säg till!

    Om någon vill tipsa om resmål eller trevliga vägar att köra så är min planerade resväg i stora drag: Umeå - Småland - Köpenhamn - (Danmark) - Hamburg - Berlin med en tillbakaväg förhoppningsvis via Nederländerna.

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    En 30 år gammal cykel i gott skick, genomgången och välservad = inget händer alls. En 30 år gammal cykel i sämre skick= vad som helst kan hända. Så se till att du har det ena av dessa...
    Nyservad, bra drivpaket, bra däck - du skall ju köra långt. Punkaspray kan vara bra som krishjälp. En en grundläggande verktygssats. Silvertejp. Buntband.

    Parkera i Berlin? Kanske kan du fråga på dina övernattningsställen om de har tips på bevakade p-hus. Eller någon innergård där din cykel kan stå lite skyddad. Ta med ett mc-kapell (finns billiga på Biltema). Det skyddar förstås inte rent fysiskt, men det döljer vad som finns under och höjer (stöld-)tröskeln en smula.

    Du skall ju köra långt och att rekognoscera de roligaste vägarna blir en tuff uppgift. De roligaste vägarna tar också rätt mycket tid. Men har du tid så är det egentligen "rätt" (i min värld). Men det kräver rätt mycket jobb att t ex hitta en skön väg längs Norrlandskusten för att slippa E4, eller göra samma sak i Småland. För att inte tala om Tyskland och Nederländerna som är väldigt tättbefolkat med byar i varannan kurva. Jag hade köpt en gps och knappat in "undvik motorväg" till att börja med. Har jag en kvalificerad mc-gps kan man dessutom knappa in "välj kurviga vägar" och då kan det blir ordentligt kul!

    Sovsäck? Nej tack, jag bor på hotell eller campingstuga!

    Generella vägtips: Norrlandskusten - undvik E4. Du fattar själv varför... Trist! Men det kan vara knivigt att hitta bra alternativ (=kul vägar). Mellansverige/Sydsverige: leta dig ut på landet, utmana gps:en och be den att ta dig på kurviga vägar eller be den ta dig rakaste spåret. Då hamnar man ofta på mindre vägar uti ingenstans (=härliga upplevelser och vackra trakter).

    Danmark har raka fina vägar... Trist. Men det finns go'a vägar där med om man letar sig bort från e-vägarna.

    Tyskland har vi redan nämnt. Finns mycket vackert om man tar sig bort från Autobahn, men byarna ligger tätt och man har knappt lagt i högsta växeln innan det kommer en ny by och man får gå ned i 40-50 igen. Det finns en Bed & Breakfast i Dannevirke som har riktat in sig på mc-åkare. Kanske kan du lägga en övernattning där och får bra vägtips för resten av resan till Berlin?

    Nederländerna har jag bara kört med bil, men samma där. Mycket raka vägar och byar och städer överallt.

    Berlin är en skön stad som jag gärna återvänder till gång på gång, det är en helt annan sak!
    Amsterdam är också en skön stad jag gärna återvänder till. Men du kanske redan varit där?
    Senast redigerat av TMax500 den 2019-04-13 klockan 22:21.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare!
    Av Motormannen i forum MC-kort
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 15:33
  2. Nybörjare på Europaturné
    Av Molgan i forum Touring
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 11:52
  3. Nybörjare och hojval
    Av Dejmien i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 17:31
  4. nybörjare
    Av jrbn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 08:47
  5. Bra sporthoj för nybörjare?
    Av turbo i forum Street
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 07:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •