Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 35

Ämne: Tändstiften kolsvarta

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182

    Tändstiften kolsvarta

    Jag har bytt tändstiften. De var kolsvarta. Innebär det att den får för fet blandning?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    En liten bild som förklarar lite

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    2 bilder till
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    2 bilder till
    De såg mest ut som Dry and wet fouling.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Om det passar bäst så låter det som om isoleringen på tändstiften är dåliga , men skruva ut dom nya efter en stund och kolla.
    Kan ju vara olja men det borde du nästan känna på lukten av avgaserna.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Vad kan det innebära om det är olja? Hojen har knappt gått 2000 mil. Borde inte avaserna vara mörka om det är olja? Stiften luktar inte olja utan bensin, om det nu har betydelse.

    Menar du att jag ska skruva ut stiften när motorn gått på tomgång en stund? Cylindern är väl av lättmetall. I så fall bör man väl inte skruva ur stiftet när motorn är varm.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Hade ingen aning om att din hoj rullat 2000 mil eller 20,000 mil .
    Har inte sagt att du skulle skruva ut dom när den är varm heller men att du kan köra lite eller mycket om du vill och sen kolla färgen på tändstiften igen vid kall motor .
    Testa kolla luftfiltret så det är rent och fint , om det är skitet så får du mindre luft in och blandningen blir fel därav svarta våta tändstift.
    Svårt säga nått när man inte har någon info att gå på än att tändstiften är kolsvarta .

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Nej det har du ju inte sagt. Jag ska kolla luftfiltret. Fast tändstiften var inte direkt våta, utan sotiga. Det kanske jag borde varit mer tydlig med innan. Tänkte mest på att de var svarta. En orsak som jag möjligen kan tänka mig är att det sitter silvertailrör på den. Den förre ägaren körde med de öppna rören och jag har kört med insatserna monterade. Om förgasarna är bestyckade för att köra med öppna rör så blir det väl fel blandning om man har insatserna monterade. Det hör också till saken att jag alltid måste köra en bra stund med choken på innan den går riktigt och innan den går på tomgång.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Om den är bestyckad med luft och buller så ändras det ju lite när man kör med insatsena i , testa med insatsena ute och kolla om du behöver köra med choken på en längre stund.
    På min rad4 märker jag ingen skillnad direkt med db killern i eller inte och behöver inte köra längre på choken för det.
    Bösta sättet är ju att få den körd i bromsbänk med en som kan för att få justerad luft och bränsle .
    Möjligheten finns ju att förra ägaren bara monterad utan fått det riktigt gjort.
    Skal ju inte behöva köra på choken , låter ju nästan som den får för lite bränsle .

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Ja, det ligger nära till hands att anta att den får för lite bränsle. Jag kommer nog att lämna in den för att få den genomgången och justerad så att den går riktigt. Men jag ska kolla luftfiltret först. Jag köpte den förra året så man är lite novis än så länge. Vad gör man rent luftfiltret med?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •