Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Slingerbulten

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Slingerbulten

    Igår åkte jag, inte körde, slingerbulten och jag kunde konstatera att det var både torrt och isfritt på asfalten, även i skuggpartierna. Jag såg mig själv susa fram där med min Affe, min gamla kära Husqvarna.

    Vi tog vägen bort till Eldtomta Café och gårdsbutik, helt klart värd pengarna. De är inte dyrare än Rosenhill men miljön är sju resor trevligare med slitna stolar och bord där inget bord är det andra likt, varje bord har egna sorts stolar som inte liknar några andra stolar vid andra bord, nej alla är olika. Och denna chica interiör. Gamla fotografier på väggarna väckte min nyfiken att jag var tvungen att ställa frågan: Är de här gamla fotografierna på väggarna från bygden?

    Javisst, de ska vara från Grödinge allihop, svarade café-ägaren. Jag höll så när på att säga ”Ja jag tyckte väl att björken där långt bak i skogspartiet på det fotot verkade bekant…”. Jag med min torra humor men jag var för en gångs skull tyst. Ovanpå dessa fotografier och ramar såg jag att det finns hyllor uppsatta. På dessa hyllor finns mjölkkannor i porslin. Inte heller där var nån kanna lik en annan.

    Jag har varit där några gånger men varje gång hittar jag nån ny detalj som jag lägger märke till. Och så spelas det jazz i högtalarna, faktiskt ganska rogivande och harmoniserande. Och det är så trevligt att som kund bli sedd. Man blir hälsad på och välkomnad när man stiger in genom dörren och när man ska gå tackas det för att man kommit dit och fikat och hälsas välkommen tillbaka.

    Det här saknar flera caféer, just det här med att se kunden. Om kunden uppskattas får man fler kunder. Så arbetade man på Rosenhill förut, och alltid hembakat. Numera är det köpebröd på Rosenhill. Trist, det har blivit så stelt där.

    Jag brukar säga att det märks om kocken lagar mat med hjärtat, det smakar så mycket godare då. Och visst, det är så att t o m kaffet smakar bättre på Eldtomta än på Rosenhill. Min man uppskattade laxsmörgåsen och det där krämiga med senap i som man hade lagt ovanpå, det blev som en piff i alltihop där smakerna gifte sig i gommen. Jag sa att de bakar allt här själva, inget köps in förutom råvarorna.

    Så jag lär köra förbi Rosenhill i sommar och susa hela vägen bort till Eldtomta Café för en paus. Det är så mycket runt omkring som man får i gengäld som bara kan upplevas där.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Vägtrafikverket målar (förstör?) Slingerbulten,
    Av scooter_tomas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 19:48
  2. Slingerbulten
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 19:50
  3. Slingerbulten
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 07:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •