Sidan 12 av 13 FörstaFörsta ... 210111213 SistaSista
Resultat 111 till 120 av 122

Ämne: Dagens arbete med hojen

  1. #111
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Känner bara för att gå till tegelväggen och börja

  2. #112
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Jaja bara börja slita ur förgasarna antagligen , gör om gör rätt om jag hittar vad som är rätt.
    Ultraljudstvättade och gått igenom munstycken mm och den går bara på 2-3 cylindrar , iskalla om den står på tomgång men lyckas man varva den lite så får man värme i alla grenrören.
    Låter som lågfartsmunstycken eller tillhörande kanaler är täta , munstycken gick jag igenom så dom borde det inte vara.

  3. #113
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Tråkigt att höra.
    Något som kan hjälpa ibland, är lite tvåtaktsolja i bränslet.
    Behövs inte mycket, kanske ½%, men det hjälper smörja flottör och trottel.

    Innan du river förgasarna igen, tycker jag också att du skall ta en liten paus och se om du kan klura ut om något annat är boven.

    Kanske en Exorcist kan hjälpa?
    Senast redigerat av Per Lindström den 2020-03-11 klockan 15:56.

  4. #114
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Börjar bli en stund sedan förra uppdateringen så här kommer det en liten.
    Fick bytt mina gummi bussningar till styrhållarna mot nya i aluminium för bättre känsla.
    styre01.jpgstyre02.jpg

    Har även fått ihop allt och provstartad med vissa problem där jag trodde allt var galet hojen gick bara på 2-3 cylindrar men efter en förgasarsynkning så gick den fint som tur var.
    Trodde inte att det skulle vara så noga men efter tips så testade jag istället för att riva ur förgasarna igen och jag är glad jag gjorde det.
    synkning.jpg

    Lite småkallt i garaget innan dagens provkörning.
    kallt.jpg

    Testrundan började dåligt med att hojen bluddrade på lägre varv men gick fint när man varvade upp den så bort till tappen och fyllde sommarluft i däcken och lite ny fin 98 oktan i tanken och sa till mig själv:
    skit samma om den går dåligt precis nu på låga varv , jag skal köra.

    Körde ungefär 2 mil och tyckte den gick bättre på lägre varv ju längre jag körde men samtidigt märkte jag att den skickade ut glykolen så vått på höger sida av motorn och skor
    Så var bara vända hemåt och kolla så det inte forsade ut men kom några droppar med fartvinden men hojen gick rent på låga vara så alltid nått positivt.

    Väl hemma lyfte jag av tanken och började kolla över slangarna och hittade en som såg lite suspekt ut så lossade slangklämman som kändes som den satt lite löst , fick tryckt in slangen lite och dragit slangklämman.
    Hittade även en tändhatt som inte satt nertryckt i tändstiftbrunnen så den åkte på plats med 3-4 klick på tändstiftet.
    varmkörde och luftade kylsystemet på nytt , kollade oljan och toppade upp så nu står den parkerad och bara väntar på morgondagens testrunda 2.0
    parkerad.jpg

    Känns positivt inför morgondagen

  5. #115
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Tråkigt att höra.
    Något som kan hjälpa ibland, är lite tvåtaktsolja i bränslet.
    Behövs inte mycket, kanske ½%, men det hjälper smörja flottör och trottel.

    Innan du river förgasarna igen, tycker jag också att du skall ta en liten paus och se om du kan klura ut om något annat är boven.

    Kanske en Exorcist kan hjälpa?
    Tydligen så var det en synkning som skulle till , hade kollat spjällen så dom öppnade sig lika med ögonen så trodde inte
    att det skulle vara så känsligt.
    Vakuumet på nr 4 gick rakt upp försvann medans 1an gick rakt i botten ungefär så stängde av direkt.
    Höll skruvmejseln redo på justerskruven på 3&4 startade och vred snabbt för att inte 4an skulle suga i sig vätskan.
    Helt underbart att höra motorn ändrar sig i gången ju närmare alla staplarna kommer sig , efter lite finjustering låg alla 4 perfekt.
    Var tvungen att fylla ny fin 98oktan innan den slutade bluddra när man åkte med..

  6. #116
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Skönt att du slapp riva igen!
    Riktigt trevligt, skall nog synka även mina till sommaren, bara för att.
    Jo vinterbensinen tappar oktan, man borde egentligen tömma tanken och hälla över i bilen men det blir sällan av.

  7. #117
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Skönt att du slapp riva igen!
    Riktigt trevligt, skall nog synka även mina till sommaren, bara för att.
    Jo vinterbensinen tappar oktan, man borde egentligen tömma tanken och hälla över i bilen men det blir sällan av.
    Första gången jag upplevd att bensinen blivit dålig , brukar för det mesta tanka 98 på hojen så möjligen det var någon gammal 95
    inblandad sedan jag parkerade pga ljudet ifrån toppen och inte pga vädret.
    Den har stått sedan fredag 13 september som var min sista tur förra året .
    Jaja nu funkar den fin fint igen , varit ute och testad idag och fick dra åt en banjobult till oljeförsörjningen till toppen pga den läckte så nya packningar redan beställda även om det slutade läcka med att dra åt lite.

  8. #118
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Då har man fixad lite smått på hojen igen då.
    Började med att montera en LED lampa , hoppas den blir bra , bilarna lär se mig bättre med det vita ljuset jämfört med original.
    Ljusbilden såg helt ok ut i garaget så hoppas.
    Led.jpg
    Fick fixad så baklampan kom lite mera jämt med tailen så känner mig nöjd med den nu.
    Baklampa01.jpgbaklampa02.jpg
    Sen fick jag monterade mina hållare/stöd till tailen som jag fått svarvade igår , monterad blindmutter på insidan så nu slipper man stå och fippla med muttern på insidan och slipper skruva bort verktygsfacket för att komma åt.
    Blind mutter.jpgfaste01.jpgfaste02.jpgfaste03.jpg
    Känner mig rätt så nöjd precis nu

  9. #119
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Inget speciellt gjort på sista tiden , den har stått ensam i garaget nästan en vecka nu men blev en tur idag
    zrx.jpg
    Bilden tagen innan jag gjorde kedjevård och putsade lite med avslutande spraywax för att behålla lite shine och lättare få av smutsen sen.
    Var planerad vård av bromsar idag men när kompisen hörde av sig och frågade om vi skulle ta en tur så vart dom planerna
    placerade längre fram i tiden.
    Snart dags att byta däck bak nu igen tydligen så nytt står i garaget och väntar , bara 1,5 år sedan jag bytte sist ju och då blev ju förra sesongen lite kortare än planerad

  10. #120
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Trodde jag hade lite mera däck kvar än vad jag hade01.jpg
    Jaja av med fälg samtidigt som jag rengjorde bakre bromsoket med wd40 och tandborste så kolvarna glider lite bättre och längre
    utan problem 02.jpg03.jpg
    Fixad nytt däck och iväg till kompisen och få det omlagd , hela 10g på balanseringen för att få det perfekt 04.jpg05.jpg06.jpg
    Sedan avslutade vi kvällen med biljard hemma hos samma kompis07.jpg

Liknande ämnen

  1. Dagens tur.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 17:20
  2. Arbete efter vilan.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 12:21
  3. Arbete.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 18:27
  4. Dagens tur.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 13:49
  5. Dagens mc-tur.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •