Sidan 8 av 13 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 71 till 80 av 122

Ämne: Dagens arbete med hojen

  1. #71
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av oliven Visa inlägg
    Ser inte riktigt vilken modell av förgasaren som du har.
    Men kolla att gummipackingen till flottörsventilen är hel .

    Kolla även att gummit på air-cut ventilen inte har blitvit för stelt.

    https://m.ebay.ie/itm/Carburettor-Ai...anner=1&_rdt=1

    Annars så har du inte så långt till BIG som har flyttat till Kungälv om du behöver råd och reservdelar till förgasaren.

    Jag har Keihin CVK 36 på min , dessa som jag håller på med nu är en extra brygga som köptes in och tanken är att plocka isär båda och ta det som ser best ut ifrån båda och montera på hojen.
    Denna ser bra mycket mindre sliten ut än den som sitter på hojen redan så det känns bra.


    BIG har jag inte hört talas om så det får kollas upp men braigasen finns ju redan där.
    Snabb googlande och uppvaknande så trillade pengen ner , BIG är ju braigasen.
    Lite småtrött här på morgonen tydligen Haha
    Senast redigerat av baggen1970 den 2019-10-16 klockan 08:29. Anledning: Trött och seg i huvudet såhär på morgonen bara

  2. #72
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    fixat lufttrycket på hojen. Vet någon vad det är för tryck på moppehjulen? grabbens moped.. försöker hitta info på nätet men det framgår 1-2 bar typ överallt https://www.abswheels.se/blog/mopeddack/ kan det verkligen stämma att det ska vara så mycket? *

  3. #73
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av lightm Visa inlägg
    fixat lufttrycket på hojen. Vet någon vad det är för tryck på moppehjulen? grabbens moped.. försöker hitta info på nätet men det framgår 1-2 bar typ överallt https://www.abswheels.se/blog/mopeddack/ kan det verkligen stämma att det ska vara så mycket? *
    Här står det ju 1,2-1,5 som max men 2 om du kör med någon bakpå.

    "HUR MYCKET LUFT SKA MAN HA I MOPEDDÄCK?
    Kör du med passagerare bak bör du ha 2.0 bar i bakdäcken. Fram brukar man snitta 1,25-50 bar. Max 1,5. Är du osäker kring vad som gäller för just din kan du alltid vända dig till din återförsäljare som har dokumentationen.

    Kör hellre med extra luft än för lite. Högre lufttryck minskar bränsleförbrukningen samtidigt som körglädjen ökas. "

    Jag hade nog kört på 1,5 tror jag , hojen kör jag 2,5 fram och 2,7 bak och har den stått en stund och det läckt ut lite så känns det direkt i hojen att den blir trögstyrd och då räcker det att jag går ner 0,2-0,3 i tryck.

  4. #74
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Började att demontera det sista på förgasarna idag för att sära på dom men gav upp , saknade JIS skruvmejslar så jag slutade innan jag förstörde skruvarna.
    Alla Keihin förgasare är tydligen skrutt ihop med JIS skruvar så använder man vanlig stjärnmejsel så lär man förstöra huvudet på dom skruvarna som sitter hårt och det gjorde mina.
    Jaja blev en lite beställning på några JIS bits ifrån England för det värkar vara omöjligt hitta nått i Sverige och skruvmejslarna var rätt så dyra så bitsen får duga för mig.

    Om det är någon som vill läsa om skillnaden mellan JIS och vanliga : https://www.vesseltools.com/handtool...vers/whatisjis

  5. #75
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    + På JIS skruvarna.
    Skruvskallarna har även en "punkt" instansad.

    Har själv letat efter JIS mejslar, är svåra att få tag lokalt.
    Till mina Mikuniförgasare så köpte jag ett Mikuni carb toolkit från BIG för att inte skada skallarna.

    http://www.braigasen.se/forgasarverk...-tool-kit.html


    Försöker att byta stjärnskruvar på hojarna till RF insex där det är möjligt.
    Senast redigerat av oliven den 2019-10-16 klockan 23:46.

  6. #76
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av oliven Visa inlägg
    + På JIS skruvarna.
    Skruvskallarna har även en "punkt" instansad.

    Har själv letat efter JIS mejslar, är svåra att få tag lokalt.
    Till mina Mikuniförgasare så köpte jag ett Mikuni carb toolkit från BIG för att inte skada skallarna.

    http://www.braigasen.se/forgasarverk...-tool-kit.html


    Försöker att byta stjärnskruvar på hojarna till RF insex där det är möjligt.
    Tack för tipset men nu har jag beställt bits ifrån england redan , har RF insex på dom förgasarna på hojen till flotörhusen och locken till membranen.
    Dom jag har problem med är dom som håller förgasarna ihop , sitter hårt som fan tyvärr.

  7. #77
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Prova med värme och penetrerande olja

  8. #78
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av oliven Visa inlägg
    Prova med värme och penetrerande olja
    Tack för tipset , får se vad som händer i helgen.
    I morgon skal packningarna till flottörhusen och ventiltätningarna hämtas så räknar med att
    jag skal prova mig på slipa ventiler mm i morgon.

  9. #79
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Ja då har man plockad ur ventilerna och slipad lite , bytt ventiltätningar , tvättad så nu är det bara montera ventilerna igen men det får vänta för min vänstra arm är inte helt med längre pga min MS
    Gör jag för mycket så funkar inte min vänstra sida helt som den skal men men det kommer flera
    dagar.
    Lossade ventilerna med att använda en hylsa och banka hårt med en hammare , fick tipset ifrån min bil mek , funkade kanoners
    Plockade ut allt och körde toppen lite till i tvätten innan jag började slipa till dom och bytte tätningarna.
    Kan tyvärr inte ladda upp bilder , får nått felmeddelande att det inte kan behandlas av sidan just nu.
    Fick tips på att lägga en droppe diesel , avfettning eller liknande på toppen där det skal slipas och en droppe eller 2 på änden av ventilen som du för in i toppen så glider det lite lättare när du slipar , glöm bara inte lägga slipmedlet på kanten av ventilen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  10. #80
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Men hur kom den bilden med då ???
    Jaja hade typ 6 till men dom ville inte riktigt.

Liknande ämnen

  1. Dagens tur.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 17:20
  2. Arbete efter vilan.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 12:21
  3. Arbete.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 18:27
  4. Dagens tur.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 13:49
  5. Dagens mc-tur.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •