Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur mycket bromsvätska i en Yamaha Virago 1100 1999?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182

    Hur mycket bromsvätska i en Yamaha Virago 1100 1999?

    Jag har 2 frågor.

    Hur mycket bromsvätska går det åt för att byta i en Yamaha Virago 1100 1999?

    Vilken diameter är det på kopparringen till motoroljepluggen på ovannämda hoj?

  2. #2
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Systemet rymmer nog inte mer än 1 - 2 deciliter bromsvätska gissar jag.
    Sen går det åt en del för att lufta bromsarna också.
    Det brukar ju säljas i förpackningar om t ex 2,5 deciliter eller 0,5 liter.
    Köper du 0,5 liter så räcker det gott och väl.

    Packningen till oljepluggen ska vara för 14mm oljeplugg.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Jag har upptäckt att vissa bromsoljor är silikonbaserade och andra är glykolbaserade. Och de är inte blandbara med varandra. Jag har ingen aning om vilken bromsolja som finns i min MC. Hur kan man veta det? Räcker det med att man tömmer systemet så gott det går och slår på nogon av oljorna. Ska man i välja silikonbaserad eller glykolbaserad olja?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    9
    DOT3, DOT4 och DOT5.1 är glykolbaserade och blandbara med varandra. DOT5 är silikonbaserad och skall INTE användas i system som inte är särskilt avsedda för denna typ.
    Med 99,9% säkerhet skall du ha DOT4 i din hoj, men det skall stå i klartext på locket till bromsvätskebehållaren.

  5. #5
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    I handboken för hojen så står det DOT 3 eller DOT4, så gör som Zopilote skriver och kör med DOT4.
    Den har högre kokpunkt än DOT 3 och är alltså ett bättre val.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Enligt handboken ska det vara DOT 4. Det har jag aldrig haft något tvivel om. Problemet låg i att jag trodde att DOT 4 kunde vara både silikonbaserad och glykolbaserad. Men den kan altså bara vara glykolbaserad.

    Biltema har en DOT 5.1. Då bör man väl kunna använda den?

    https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...-51-2000022830
    Senast redigerat av Slopy den 2019-01-11 klockan 21:56.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Enligt handboken ska det vara DOT 4. Det har jag aldrig haft något tvivel om. Problemet låg i att jag trodde att DOT 4 kunde vara både silikonbaserad och glykolbaserad. Men den kan altså bara vara glykolbaserad.

    Biltema har en DOT 5.1. Då bör man väl kunna använda den?

    https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...-51-2000022830
    Ja, du kan använda Biltemas DOT5.1, men det är totalt overkill i en Virago 1100.
    Kör med DOT4 av valfritt märke och byt den minst vartannat år, det tar ju under en halvtimme att spola igenom bägge systemen.

    Of topic: Egentligen är det märkligt att inte alla fordonstillverkare gjort som Citroen och gått över till LHM (mineralolja) i systemen: Tar inte åt sig fukt, temperatur- och långtidsstabilt och skyddar mot korrosion istället för att orsaka det...

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Ok Zopilote. Hur går det till att byta bromsoljan? Vore väldigt tacksam för en steg för steg beskrivning.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Ok Zopilote. Hur går det till att byta bromsoljan? Vore väldigt tacksam för en steg för steg beskrivning.
    Det finns två olika metoder som funkar med enkla verktyg: antingen pumpar man genom den nya bromsvätskan med hojens egen pump, eller trycker man ”bakvägen”. Jag har använt bägge, men enklast är att använda hojens eget system.
    Börja med att skaffa en 50ml sköljspruta (finns på apoteket) och en meter genomskinlig slang som passar tight på luftningsnipplarna på oken.
    Sug ut innehållet i bromsvätskebehållaren med sprutan , det går bra att tömma den helt så länge du inte rör handtag / pedal. Rengör NOGA i behållare och alla membran och lock.
    Fyll behållaren med ny bromsvätska.
    Ta av skyddshatt på luftningsnippen och sätt på en (troligen) 8mm ringnyckel. Anslut slangen till nippeln och lägg andra änden i en burk. Pumpa handtaget ett par gånger, håll kvar intryckt och lossa nippeln tills handtaget går i botten. Dra åt nippeln innan du släpper handtaget. Upprepa.
    Håll koll på nivån i bromsvätskebehållaren och fyll på vartefter. Upprepa till klar och fin vätska kommer i slangen vid oket.
    Gör precis samma sak med andra framoket om du har två.
    Upprepa för bakre systemet.
    Tänk på att bromsvätska kan vara aggressivt mot lackerade ytor, så torka bort spill direkt.
    Lycka till!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Zopilote Visa inlägg
    Det finns två olika metoder som funkar med enkla verktyg: antingen pumpar man genom den nya bromsvätskan med hojens egen pump, eller trycker man ”bakvägen”. Jag har använt bägge, men enklast är att använda hojens eget system.
    Börja med att skaffa en 50ml sköljspruta (finns på apoteket) och en meter genomskinlig slang som passar tight på luftningsnipplarna på oken.
    Sug ut innehållet i bromsvätskebehållaren med sprutan , det går bra att tömma den helt så länge du inte rör handtag / pedal. Rengör NOGA i behållare och alla membran och lock.
    Fyll behållaren med ny bromsvätska.
    Ta av skyddshatt på luftningsnippen och sätt på en (troligen) 8mm ringnyckel. Anslut slangen till nippeln och lägg andra änden i en burk. Pumpa handtaget ett par gånger, håll kvar intryckt och lossa nippeln tills handtaget går i botten. Dra åt nippeln innan du släpper handtaget. Upprepa.
    Håll koll på nivån i bromsvätskebehållaren och fyll på vartefter. Upprepa till klar och fin vätska kommer i slangen vid oket.
    Gör precis samma sak med andra framoket om du har två.
    Upprepa för bakre systemet.
    Tänk på att bromsvätska kan vara aggressivt mot lackerade ytor, så torka bort spill direkt.
    Lycka till!
    Det ska jag testa. Tack för hjälpen.

Liknande ämnen

  1. Bränsleproblem Virago YAMAHA XV 1100 -98
    Av Falo67 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-05-27, 19:39
  2. Yamaha xj 400 -82 läcker bromsvätska
    Av armoton i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 17:21
  3. Svårstartad Virago 1100
    Av Iita i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 12:13
  4. Framflyttade fotpinnar till Yamaha virago 1100
    Av ubbeh i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 18:34
  5. Har shoppat! (Yamaha Virago 1100)
    Av pea_72 i forum Custom
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 07:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •