Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Det här med gener & DNA

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Det här med gener & DNA

    Har just lämnat mitt DNA så nu är brottskarriären över. Nä skämt åsido, men jag blev nyfiken efter att en kollega visat mig sitt spännande DNA-spår. ”Det här måste jag också göra!” tänkte jag och övertalade min man att göra samma sak. Så vi beställde varsitt DNA-kit och skickade in. Efter några veckors väntan har vi nu fått svar.

    Det mest snopna är, men som kan förklara mina melerade ögon och bruna hår, brorsans blåsvarta hår och även där melerade ögon samt vår morfar dito med blåsvart hår och melerade ögon, är att jag har 2% indiangener. Jag blev alldeles paff, hur kommer det här sig? Men så kom jag att tänka på att DNA och gener går i arv, de kan föras över under tusentals år. Mina indianska gener om jag ska säga så, härstammar från ursprunget hela 15000–23000 år bakåt, där människan tog sig över via Berings sund och ner över nuvarande USA från Alaska och söderöver till Sydamerika.

    Men, jag tror vi alla européer eller de flesta, är släkt med Ötzi som hittades genomfrusen mitt på gränsen mellan Österrike och Italien. Både Jocke och jag härstammar ur hans DNA. Liksom kollegan på jobbet... Så därför så tror jag att de flesta av oss är släkt med Ötzi.

    Det är en stor del finskt men det visste jag redan om. Mitt släktträd går tillbaka till år 1480 i Finland, det år då man beslöt att skattskriva folk. Tyvärr var vi dem som ägde mest mark och fick därför betala mest skatt i trakten.

    Är även en del av stäppfolket, nomader som rörde sig över Ryssland och som kunde hantera brons (smälte) under bronsåldern, drog kärror med hjul och tämjde hästar.

    Det andra förvånande men som kan förklara varför jag knappt blir förkyld eller drabbas av olika influensor är en gen från Luxemburg. Där hittade man en man som legat där sen drygt 7000 år tillbaka i en grotta. I hans DNA finns en motståndskraftig gen mot sjukdomar. Jocke har inte den kopplingen och han är ständigt förkyld och får feber.

    Själv kan jag ha patienter med både maginfluensa och förkylningsvirus, de hostar och kräks och jag som befinner mig i samma sal blir inte drabbad, trots att jag torkar upp från golvet och andas samma luft. Medan kollegor behöver bara sticka in näsan genom dörren så drabbas de.

    Så vem tror du att du är?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Låter kul , har kollat på dom där testerna som släktforskningsprogram erbjuder men inte tagit klivet ut och gjort det .

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Låter kul , har kollat på dom där testerna som släktforskningsprogram erbjuder men inte tagit klivet ut och gjort det .


    Jag anlitade Familytree DNA. De visar upp en karta och bakgrunder till de olika kopplingarna man har. De som gjort ett test och som delar DNA och kromosomer med dig länkas till dig. Jag har nästan 4000 länkar till mig spridda över främst Skandinavien. Finland visste jag om, har ett släktträd som går till år 1480, så inte förvånad över kopplingen ditåt.

    Andra tjänster visar bara procent. Att man har si och så många procent av olika delar av världen, ingen geografisk karta som visar hur anfäder rört sig. Och från vem ens DNA kommer ifrån.

    Rekommenderar Familytree DNA.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Det kan se ut så här när man fått svar, kartan visar de två procenten jag snopet nog har, hade ingen aning om detta. Det övriga är hur stor andel av jägare & samlare man har dna ifrån t ex.
    De som smidde koppar kom från öst, över Ryssland. De gröna, de som hade goda handlag att tillverka runda saker som lerkärl med mönster etc kom från medelhavsområdet och neråt mot nuvarande Syrien, Turkiet, Irak m fl.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5
    Medlem kilimanjaros avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Den del av fosterlandet som är absolut bäst (just nu): Södra Norrlands Kustland: TIMRÅ
    Inlägg
    61
    Hej Nina intressant, har själv gjort detta men via "myheritage". Inte vidare nöjd med svaret för det är superbasic, skandinav 83,7 % finländare 12,7 % all ytterligare information verkar kosta pengar. Dock landar det en massa namn på sexmänningar sysslingar och bryllingar. Men trots detta stillades min nyfikenhet en smula. För övrigt längtar även jag efter snö och självklart kör jag hela vintern. som du skriver och frågar i ett annat inlägg.
    Ha en goo kväll // Karl B.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Norr/Väst om Sthlm
    Inlägg
    5
    Hej, intressant sidotråd... Läser som bäst Karin Bojs' bok om hennes europeiska DNA-spår. Kanske oxå ger mig på ett test sedan. Vem vet, höjligen kunde den där luxemburgska genen ha letat sig även till Sörmland...

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Lugna pucken Visa inlägg
    Hej, intressant sidotråd... Läser som bäst Karin Bojs' bok om hennes europeiska DNA-spår. Kanske oxå ger mig på ett test sedan. Vem vet, höjligen kunde den där luxemburgska genen ha letat sig även till Sörmland...
    Är du europé så är chansen stor att du har Luxemburg i ditt dna.
    De flesta är släkt med Ötzi för den delen.

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av kilimanjaro Visa inlägg
    Hej Nina intressant, har själv gjort detta men via "myheritage". Inte vidare nöjd med svaret för det är superbasic, skandinav 83,7 % finländare 12,7 % all ytterligare information verkar kosta pengar. Dock landar det en massa namn på sexmänningar sysslingar och bryllingar. Men trots detta stillades min nyfikenhet en smula. För övrigt längtar även jag efter snö och självklart kör jag hela vintern. som du skriver och frågar i ett annat inlägg.
    Ha en goo kväll // Karl B.
    Halloj, länge sen! Hoppas allt är bra.

    Myfamilytreedna.com ger både karta och procent samt utförlig information om spåren. Jag har beställt även mtDNA, alltså mitokondrie-DNA som går från mor till barn. Då kan man även få se hur långt bak man spåras. Kan bli upp till 120.000 år bakåt och till Afrika. De kallar första källan för Eve (Eva), manliga motsvarigheten (Y-DNA) är förstås Adam.

    Själv är jag fortfarande förvånad över spåret till Sydamerika och ursprungsbefolkningen. De som alltså är indianer, bl a de som lever i Amazonas. Hos Myfamilytreedna.com kan man även se vilka kromosomer man delar med andra som matchar ens DNA.
    De erbjuder en släktforskarsida som heter Geni.com. När jag började peta in mina förfäder där fick jag på ett dygn en massa länkar. Det är tydligt att man i Finland är intresserad av sitt DNA och släktträd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •