Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 29

Ämne: Ställer ni av hojen vintertid?

  1. #11
    Medlem werners avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stehag, Skåne
    Inlägg
    73

    SV: Ställer ni av hojen vintertid?

    Aldrig på tiden,rätt som det är så skiner solen och man vill ta sig en tur,som i lördax t.ex. ;D
    Rätt som det regnar så kommer det en skur

  2. #12
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Ställer ni av hojen vintertid?

    jag ställde av min förra hoj under några månader, ofta oktober-april men då hade jag en garageförsäkring.

    jag förstår att ni som bor ännu mer söderut vill ha de påställda året runt, mindre tjafs med papper och alltid redo att ta en tur

  3. #13

    SV: Ställer ni av hojen vintertid?

    Skatten är ingen större kostnad och försäkringen är periodiserad dvs det mesta av premien ligger på sommarhalvåret. Inbesparingen för en avställning är minimal och som du säger det går fortfarande att köra här nere i södern. I dag körde jag och Kalle Kanon 20 mil ner om Österlen.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  4. #14
    Lyfter upp en gammal tråd
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  5. #15
    Jåke
    Gäst
    Svarar väl på det gamla trådlyftet då:

    Nej, ställer inte längre av. Gjorde det i början av karriären, men försäkringarna såg lite annorlunda ut då. På senare tid har mina försäkringar som skrivits tidigare varit helårsbaserade med kvoterade premier så en avställning påverkar inte ens kostnaden nämnvärt. Bara mer jobb. En avställningsbar försäkring blir dessutom dyrare så det alternativet är inte intressant ändå.

  6. #16
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Som så många andra:
    Förr sparade jag in ungefär hälften av de fasta kostnaderna per år genom att ställa av under den del av året då det var halkrisk. Numera innebär försäkringens konstruktion att den står på året runt.
    Ändå får min mc vintervila från halka till vårväg. Brukar bli slutet av oktober/början av november till och med början av april. Då sussar min båge gott i exets garage medan dotterns är inhyst hos min pappa. Det gäller att sprida ut riskerna (eller rättare sagt att få in fordonen där det finns plats).
    På somrarna har sambon bilen utomhus så då får två mc bra plats i vårt garage...

    Enda ide-åtgärderna är oljebyten och tvätt/vaxning (om jag är på det duktiga humöret) + fulltankning innan jag ställer in dem och sedan laddning av batterierna cirka en gång/månad.

  7. #17
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Nej då. Nu när vintrarna blivit så beskedliga som det sett ut de senaste åren (här nere i alla fall) blir det aldrig så långt mellan åkningarna att någon avställning är aktuell.
    Kanske borde man ha en vinterutrustad hoj som man ställer av på sommaren istället.

  8. #18
    Nej! Har en billig helårsförsäkring 40+ som man inte får ställa av heller. Men är så billig det inte spelar nå större roll.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    min har en helårs försäkring men nu har den åkt till ett mcspa=varm lokal med div underhåll i sällskap med andra mc

  10. #20
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nej samma här, har en 40+ -försäkring som är billig och avställning finns inte i försäkringen. Så de är alla påställda året om. Och dessutom kanske solen kikar fram en kall trevlig dag att man vill ut och köra en sväng. =)

Liknande ämnen

  1. Snart är det vintertid igen
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-10-18, 13:05
  2. Ställer in.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 19:13
  3. GPS på hojen
    Av erkagn i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 15:46
  4. Ställer ni av hojen vintertid?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 20:54
  5. Hojen.nu 2år!
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •