Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Suzuki 400E

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301

    Suzuki 400E

    Hej på er !

    Jag är ny på forumet och tänkte fråga om lite tips och trix !

    Jag har under en tid mekat med en Suzuki 400E från 82 och har stött på ett problem som jag bara kan gissa orsaken till!

    Den har ett bedrövligt dåligt ax och toppfarten stannar på fjärde växeln och vid 110km/h växel fem ger knappt något ens om man ger den tid och växel sex tappar den istället fart om man inte har något i stil med Hallandsåsen att köra ner för!!

    Jag har kanske gjort en nybörjar tabbe och kastat på 2 podfilter istället för att behålla luftfiltret från fabriken samtidigt så har jag skruvat på ett par rakare rör som låter en massa.

    Är det detta som är orsaken och vad bör jag göra för att lösa problemet?

    Tacksam för Tips och trix att få bågen att gå som den ska.

    /Den grå

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kan nog garantera dig att byter du till original luftburk och avgas så lär den gå bättre igen , vid såna ändringar får man oxo göra lite ändringar i förgasarna för att få blandningen mellan bensin och luft rätt .
    Öppnare filter = mer luft så behövs mera bensin , prova höja nålarna i förgasarna med brickor eller om det finns clips på som du kan ändra läget på.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Tack Baggen!
    Tror du det räcker eller blir det till att byta jettar också??

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Risken finns att med för mycket luft in så får motorn för lite bränsle och du bränner ventilerna :-(
    Du kan ju leta upp luftskruvarna på förgasarna och prova justera lite på dom , skriv upp hur många varv dom var ute ifrån början så du kan backa till standard inställning , lätt att skruva bort sig när man börjar justera här och där.
    Bästa vore ju att fått den kört i bänk och fått den jättad o allt men då kostar det helt plötsligt mycket pengar.
    Men prova höja nålarna eller täppa till filtren med ett varv tape eller 2 för stunden för att se hur den uppför sig , går den bättre så vet du att det är för mycket luft .
    Om jag inte får på locket till min luftfilterboks helt så känns det direkt för då börjar den tveka vid vissa varvtal när jag drar på , så känslig är min hoj .

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Ok
    Det låter som jag har lite trixande framför mig.
    Det ska bli intressant att se om jag kan meka ihop det $

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Nu har jag lyckats höja nålarna på bågen.
    Nålarna var redan högt lyfta så jag körde en rednecklösning min vana trogen.
    Det satt 2 stycken plastbrickor av olika tjocklek på var sida om låsbrickan på nålen !
    Jag bytte plats på dem och fick då med mig en höjning som sedan visade sig lösa mycket av de tidigare accelerations problemen.
    Har jag begått ett galet rookie misstag nu eller är det möjligt att detta är ok??
    Bågen går mycket bättre även om den nog har lite mer att ge vid en om jettning!!
    Kan det vara så att jag kan få ut lite mer genom att strypa lufttillförseln från poddarna lite??
    för att synka det lite menar jag?

    Tack för tipset som startade upp detta!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Låter ju bra att du lyckades :-)
    Som sagt så kan du ju enkelt testa att tejpa ett varv eller 2 runt poddarna bara för att testa , funkar det så kan du ju fixa en bättre långvarig lösning.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Jo den går mycket bättre nu även om jag bommade att låsa ställskruven på returfjädern så jag fick göra om hela inställningen idag.
    Så även idag lärde jag mig något nytt !!
    Gör klart jobbet!!!
    Och tipset om tejpningen tänkte jag också testa.Jag har bra mycket mer drag i bågen men jag tror jag kan få ut mer ändå!!
    Jag borde kunna tuna in den så jag kan få upp den till 160km/h i skapligt god tid nu ligger väl max runt 140km/h

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Inte illa om den gör 140 Km/t ändå med tanke på original skal den göra 158 Km/t med sina 44 HK .
    Alltid kul att prova lite olika grejor och se hur det går , skulle gärna gillat haft nått själv att lekt lite med .

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Jag hade knappt tittat på vad som är max original på den
    Den är trevligt pigg nu men jag tror på mer!!
    Med tanke på att jag knappt behövde öppna plånboken för att köpa den så är jag väldigt nöjd ��

Liknande ämnen

  1. Suzuki GS 750 L 82
    Av GOJ i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-06-17, 20:56
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-08-03, 09:51
  3. Suzuki VX 800
    Av Ron i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 21:54
  4. Suzuki GS 500
    Av MagnusD i forum Veteran
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 06:48
  5. Suzuki RF 600/900
    Av intemartin i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •