Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Starter clutch vad det nu kan heta på svenska

  1. #1
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816

    Starter clutch vad det nu kan heta på svenska

    Har ju skaffat mig en XJ900. Kanske var ett impulsköp för mycket (igen ) och har lite problem som i dagsläget bara är störande men det kan ju tänkas eskalera och bli rejäla problem.

    Jag har inte lika mycket problem som den här, men det händer att det låter likadant.



    Själv tycker jag att det låter som när en startmotor på bil inte kastar ut drevet ordentligt så att det inte hakar i startkransen så jag hade tänkt börja kolla på startmotorn. Men när jag googlar en del och kollar i haynesboken så verkar den funktionen sitta i något som kallas starter clutch vad det nu heter på svenska.

    Och på just XJ-modellerna verkar det här vara en jätteoperation. Man måste ur med motorn från ramen och sedan ska man sära på hela motorn. Är det någon här som gjort den här operationen och kan bistå med lite tips?

    Repair kits finns att köpa så det verkar ju inte helt ovanligt. Men samtidigt så kan det var något drev som är ihopsatt med starter clutch som är dyrare och det kan saknas tänder på.
    /Erik

  2. #2
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Hittade en ganska bra beskrivning på att ta isär motorn. Och bild på eländet. Pilen som pekar på starter clutch har jag lagt till på bilden jag tog från guiden.



    http://xjbikes.com/Forums/viewtopic/...5/start=0.html
    /Erik

  3. #3
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Har för mig att det heter startkoppling…
    Startmotorn på mc.n skickar inte likt en bilstartmotor ut drevet still startkransen, utan är direktkopplad till startkopplingen som har samma funktion som ett cykelnav.

    Om du är med på hur jag menar?


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  4. #4
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jo, och helt klart krånglig som fan att byta/fixa då den sitter inne i motorn. Väntar helt klart tills det blir väldigt mycket värre.
    /Erik

  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Du skulle ju kunna, om lusten faller på kunna rycka av startmotorn och kolla då att den är intakt. Sitter ju endast med två bultar.
    Preppy dom lite bara så dom inte går av, dom är rätt så långa och måttliga och på min hade dom satt sig så in i bänken..
    Då vet du iaf att startmotorn är ok


    Så kan det gå…

  6. #6
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Hittade precis anteckningar i marginalen på haynesboken att startmotorn är genomgången i januari detta år. Så jag tror att startmotorn är OK. Troligtvis är det startkopplingen, då den var värre när jag köpte den. Jag har köpt nytt batteri, och nu är det inte lika ofta som det händer. Jag trodde bara att det var en batterifråga, visste inte bättre.

    Tips för framtida köpare av XJ900:
    Lyssna på startmotorn ordentligt, låter den som i klippet ovan ska ni ha bra rabatt, för hela motorn måste ur och man ska dela på den för att fixa startkopplingen.

    Nu ska jag ta ett dopp i poolen, är nöjd med dagens dagsverk då jag schimsat AC-kompressorn på frugans V70 (helvetiskt trångt) och fixat hängrännan till skjulet i trädgården.
    Senast redigerat av erikn den 2014-07-06 klockan 17:54.
    /Erik

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköpiung
    Inlägg
    2

    YAMAHA 900XJ

    Hej, Har en Yamaha 900XJ. 85.
    De4n startar ibland, men ibland inte. Ljudet tyder på att det är Startkopplingen. Vad kan jag köpa en sådan? En det någon som har bytt den Startkopplingen till denna Mc?

    HAR DU VIDEO KVAR?
    MVH

    MARIO

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Här hittar nått att välja på Mario : https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...LH_TitleDesc=0

Liknande ämnen

  1. Finns de liknande forum på svenska ?
    Av LinusE i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-22, 09:25
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 07:58
  3. svenska mc-tillverkare?
    Av turbo i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 10:21
  4. Hojen får heta...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 07:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •