Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Honda VF 750 F -83 oljud från toppen

  1. #1

    Honda VF 750 F -83 oljud från toppen

    Hej!

    Ny här på forumet och relativt ny på att meka, så dumma frågor kommer att förekomma.

    Har en Honda VF 750 från 83 och har servat denna motorcykel med hjälp av en reperationshandbok.

    När jag köpte motorcykeln så var det ljud ifrån ventilerna som minskade när den blev varm och jag antog då att det skulle behövas göra en ventiljustering, vilket jag gjort men nu när jag satt ihop hojen igen så har jag ett oljud konstat istället.

    När jag började göra ventiljusteringen så började jag helt fel, hade kamaxeln helt fel så inget stämde när ja va klar, detta insåg jag när jag snurrade axeln och googlade runder.

    Fick rätt på det tillslut ( ha "kamägget" upp när ja gjorde justeringen ).

    När ja slutar idag ska jag filma ljudet så ni hör hur det låter.

    Är det jag som gjort helt fel i justeringen så det är drf det blivit värre?
    Låter som den mest logiska förklaringen, men vart är det jag gjort fel?

    Jag snurrade första 2 till TDC och mäter spelet där för att sedan snurra till nästa 2 TDC.

    (mätte bara ena ventilhuset och inte det andra för det var bara från en av dem som ljudet kom ifrån )

    och min andra fråga är:

    Jag tycker motorcykeln är enormt jobbig att lägga sig ner med i svängar, den svänger inåt så man får trycka som en dåre för att få till countersteeringen är detta normalt på en sådan motorcykel eller vad kan det bero på? Kan det va fjädringen som motarbetar mig på nått viss för jag har inte rätt tryck i den nu som det är?

    Vet inte om ja ska riva ner skiten igen och börja om från början men vill ju gärna va säker på hur jag sak göra ventiljusteringen innan jag gör det igen.

    Enormt tacksam för alla svar!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Ljudet kommer nästan garanterad ifrån dålig kamkejda stramare tyvärr , kedjan slår i skyddet som går imellan kammarna .
    Tror det är samma system som en kompis till mig hade på sin VF1000f 84 och efter fixad stramaren blev det tyst , hans ljud försvann när hojen blev varm med .
    Skal kolla om jag hittar länken på hur du modifierar stramaren

  3. #3

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Läste lite fort på ditt inlägg och möjligen jag hoppade lite för fort på felet ;-)
    Men om du får tickande ljud ifrån toppen när ventilerna är ok så kan detta var felet ..

Liknande ämnen

  1. Kymco Zing 125 oljud
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-08-09, 14:40
  2. Ljud eller oljud
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 11:51
  3. Höstkörning, TOPPEN!
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 12:16
  4. Värde på en VTR Honda från 98
    Av intemartin i forum Street
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 23:35
  5. Nya prototyper från Honda
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •