Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Installera 12 voltsuttag på hojen?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47

    Installera 12 voltsuttag på hojen?

    Jag funderar på att installera ett 12 volts uttag på min hoj, sökte lite på nätet och hittade ett par intressanta artiklar.

    Som jag förstått det så kan man göra så här, man installerar ett s.k "ctekuttag" där man kopplar (+) på batteriets (+) pol och (-) på minuspol.

    Sen kan man bara köpa ett 12 volts uttag med en hona och bara koppla in sin 12 volts laddare.

    Är detta för enkelt eller har jag missat något ?

    Lite länkar på vilka artiklar jag tänkte köpa:

    Tänkte första koppla in detta på batteriet: https://www.xlmoto.se/laddkabel-ctek-comfort#?p

    Och sedan denna:

    https://www.xlmoto.se/ctek-adapter-cigkontakt-till-laddkabel-1?gclid=EAIaIQobChMIvNL2ntmf3AIVyaQYCh0xHwcUEAQYAS ABEgLKafD_BwE#?articleIds=167339&dfw_tracker=24652-167339

  2. #2
    Först måste du ha en säkring mellan bateri o uttag, vid kortslutning gissar jag att bateriet ger ifån sig över 100ampere.
    Enligt mig bör man ha det kopplat så att uttaget bara ha ström när tändningen är på, kolla på forumet där finns flera alternativ o ideer hur man gör detta.
    Orsaken varför man bör koppla över tändningen är att glömmer du något anslutet över natten så har du ett tomt batteri.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Först måste du ha en säkring mellan bateri o uttag, vid kortslutning gissar jag att bateriet ger ifån sig över 100ampere.
    Enligt mig bör man ha det kopplat så att uttaget bara ha ström när tändningen är på, kolla på forumet där finns flera alternativ o ideer hur man gör detta.
    Orsaken varför man bör koppla över tändningen är att glömmer du något anslutet över natten så har du ett tomt batteri.
    Mycket bra med dubbla 12v uttag. Det ena skall vara kopplat till tändning och säkring. det andra kan gå direkt till batteriet och då användas till underhållsladdnig, eller starthjälp och då ha lite grövre kablar

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Först måste du ha en säkring mellan bateri o uttag, vid kortslutning gissar jag att bateriet ger ifån sig över 100ampere.
    Enligt mig bör man ha det kopplat så att uttaget bara ha ström när tändningen är på, kolla på forumet där finns flera alternativ o ideer hur man gör detta.
    Orsaken varför man bör koppla över tändningen är att glömmer du något anslutet över natten så har du ett tomt batteri.
    Hur stor säkring ska jag ha mellan batterier och uttaget? Jag kollade runt lite på nätet men jag hittade inget med ett relä elelr dylikt . Eller så vet jag inte vilket jag ska ta?

    Någon tips på vilket som är bra?

  5. #5
    kolla Biltema dom har allt till vettigt pris. säkring 10 till 15A ett enkelrelä kopplas tex till bakbelysningen, använd minst 2,5 kvadratmm kabel löda anslutningarna med krympslang över om du har möjlighet till det så slipper du oxidproblem.
    Förslag. 35-648,43-228. 43-221, 82-882, 35-3883, 35-3885,42-304.
    Sök upp o avgör själv.
    Jan-Olov

  6. #6
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av GhostRider Visa inlägg
    Jag funderar på att installera ett 12 volts uttag på min hoj, sökte lite på nätet och hittade ett par intressanta artiklar.

    Som jag förstått det så kan man göra så här, man installerar ett s.k "ctekuttag" där man kopplar (+) på batteriets (+) pol och (-) på minuspol.

    Sen kan man bara köpa ett 12 volts uttag med en hona och bara koppla in sin 12 volts laddare.

    Är detta för enkelt eller har jag missat något ?

    Lite länkar på vilka artiklar jag tänkte köpa:

    Tänkte första koppla in detta på batteriet: https://www.xlmoto.se/laddkabel-ctek-comfort#?p

    Och sedan denna:

    https://www.xlmoto.se/ctek-adapter-c...r=24652-167339
    Ja så enkelt är det, har använt denna lösning innan.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Ja så enkelt är det, har använt denna lösning innan.
    Den lösningen funkar även vid starthjälp, bara man inte har för klen kabel minst 2.5 mm2

Liknande ämnen

  1. Installera ABS i efterhand på en unik hoj ?
    Av GhostRider i forum Mekhörnan
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2018-01-10, 21:04
  2. Ny på hojen...
    Av LinusE i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 08:21
  3. GPS på hojen
    Av erkagn i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 15:46
  4. Hojen.nu 2år!
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 19:40
  5. Hojen!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •