Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Honda vt600 bobber, motortrubbel.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    2

    Honda vt600 bobber, motortrubbel.

    Hej.
    Jag har under vintern byggt en bobber av en Honda vt600 -91 (mitt första bygge).
    Min kunskap om motorer är rätt begränsad och tänkte se om någon kan hjälpa mig.

    Bågen har gått bra fram tills förra veckan. Jag var ute och körde (i stan) i sommarvärmen när den började gå lite ojämnt och kändes väldigt varm. När jag stannade så tryckte den ur vatten ur expansionskärlet, och sen på kvällen så hittade jag att den börjat läcka olja, lägger upp en bild så får ni se.

    Misstänker att det bara är att börja riva och lära sig allt om motorn . Men tar gärna emot tips om vad det kan vara som är tokigt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Kan vara så enkelt att den har gått varm pga. för lite vatten i kylaren. Då blir ju oljan het och kan läcka.
    Du kanske har byggt om den så kylningen försvåras. behövs inte mycket för att luftströmmen ändras.
    Har hojen kylfläktar? Kolla i så fall, innan du river.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kan vara så enkelt att den har gått varm pga. för lite vatten i kylaren. Då blir ju oljan het och kan läcka.
    Du kanske har byggt om den så kylningen försvåras. behövs inte mycket för att luftströmmen ändras.
    Har hojen kylfläktar? Kolla i så fall, innan du river.
    Min tanke också, tur den inte skar.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kan vara så enkelt att den har gått varm pga. för lite vatten i kylaren. Då blir ju oljan het och kan läcka.
    Du kanske har byggt om den så kylningen försvåras. behövs inte mycket för att luftströmmen ändras.
    Har hojen kylfläktar? Kolla i så fall, innan du river.
    Hej. Tack för svar.
    Jag slog i glycol och vatten i kylaren, körde den varm och kontrollerade sen att nivåerna var bra. Slog mig också att jag kanske klämt någon slang men kollat allt och inga veck eller kläm på slangarna. Det sitter fläkt på som snurrar.

    Ska riva och se om toppackningen givit upp. Det värsta som kan hända är att jag lär mig något samtidigt som jag får en ny packning .

  5. #5
    River du, kolla att inte kylaren är täppt, har hojen stått så kan det ha fastnat där, spola rent.
    Jan-Olov

  6. #6
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Kenta-Fsson Visa inlägg
    Hej.
    Jag har under vintern byggt en bobber av en Honda vt600 -91 (mitt första bygge).
    Min kunskap om motorer är rätt begränsad och tänkte se om någon kan hjälpa mig.

    Bågen har gått bra fram tills förra veckan. Jag var ute och körde (i stan) i sommarvärmen när den började gå lite ojämnt och kändes väldigt varm. När jag stannade så tryckte den ur vatten ur expansionskärlet, och sen på kvällen så hittade jag att den börjat läcka olja, lägger upp en bild så får ni se.

    Misstänker att det bara är att börja riva och lära sig allt om motorn . Men tar gärna emot tips om vad det kan vara som är tokigt.
    Troligtvis har den gått varm och börjat koka, vad jag kan se på din bild verkar det vara ventilkåpan det läcker från. Toppen sitter längre ner.

    En orsak till detta kan vara att fläkten inte fungerar, eller att termostat är mindre bra.
    Testa med att varmköra och se om fläkten startar.
    Det finns även glykol som har en högre kokpunkt.

Liknande ämnen

  1. Honda shadow 750 aero bobber
    Av Roadfreak i forum Custom
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-08-08, 10:38
  2. Honda VT600 dör utan choke
    Av filips i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-03-24, 19:44
  3. Honda Shadow 600 Bobber
    Av Olsson1988 i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 22:58
  4. Byta blinkrelä på Honda Shadow vt600
    Av flygare69 i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 18:48
  5. Honda Bobber
    Av Gawriel i forum Custom
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •