Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Byta kylarvätska på Explorer XC

  1. #1
    Medlem Solidsnakes avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    18

    Byta kylarvätska på Explorer XC

    Tjena

    Jo, som rubriken lyder så undrar jag hur fan man kommer åt att tömma kylarvätskan på
    en Tiger Explorer XC från 2013, 1200-kubikaren.

    Det är väl antingen en slang eller plugg man ska ta lös men instruktionsboken vill ju inte
    att man rör i hojjen själv utan allt ska göras av en verkstad.

    Vet någon vart man hittar denna plugg/slang ?

    Tack på förhand !

  2. #2
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Solidsnake Visa inlägg
    Tjena

    Jo, som rubriken lyder så undrar jag hur fan man kommer åt att tömma kylarvätskan på
    en Tiger Explorer XC från 2013, 1200-kubikaren.

    Det är väl antingen en slang eller plugg man ska ta lös men instruktionsboken vill ju inte
    att man rör i hojjen själv utan allt ska göras av en verkstad.

    Vet någon vart man hittar denna plugg/slang ?

    Tack på förhand !
    Här bör du finna det du söker,
    https://www.manualslib.com/manual/80...age=134#manual

  3. #3
    Medlem Solidsnakes avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Tyvärr inte, det där är manualen som jag redan har. Har kikat igenom den grundligt men inget som visar var allting sitter.

    Det är ingen panik att få detta gjort nu på direkten, jag vill få de gjort egentligen först till nästa sommar. Men jag tänkte om nån har samma hoj och fått de gjort redan och hade svar.
    Det borde väl egentligen bara vara att lokalisera kylaren och där finns de väl antingen slang eller plugg med tätning på som man tar bort

    Tack för svaret men tyvärr så finns det ingenting i manualen som hjälper.

  4. #4
    Medlem Solidsnakes avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    18
    Det är ju lite så med min hojj att boken vill att en verkstad gör allt. Den visar inte ens vart dräneringspluggen till kardanen sitter Men de var inga som helst problem att hitta den och byta.
    Garantin är inte kvar på hojjen så jag ser ingen vits med att låta en verkstad göra service åt mig så länge det inte rör sig om lagerbyten, ventilsjusteringar, men vanlig årlig service klarar jag själv

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Inget svar på frågan - bara en undran: Ska man byta kylarvätska om man inte av någon annan anledning fått tappa ur? Vatten som man fyller på innehåller syre som ger ökad korrosion medan vatten som varit med ett tag är syrefritt. Jag var ju med på den tiden när man joxade med sprit som frostskydd och kylarna inte var så täta så man slattade och fyllde på och det var inte ovanligt att det blev tätt p.g.a. rost, ett problem som jag inte hört talas om de senaste 30 - 40 åren.
    Ove

  6. #6
    Medlem Solidsnakes avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Inget svar på frågan - bara en undran: Ska man byta kylarvätska om man inte av någon annan anledning fått tappa ur? Vatten som man fyller på innehåller syre som ger ökad korrosion medan vatten som varit med ett tag är syrefritt. Jag var ju med på den tiden när man joxade med sprit som frostskydd och kylarna inte var så täta så man slattade och fyllde på och det var inte ovanligt att det blev tätt p.g.a. rost, ett problem som jag inte hört talas om de senaste 30 - 40 åren.
    Jadu, om jag de visste

    Men den blir väl sämre med åren eller ?

    Har sett på youtube en del som rensar ur systemet med destillerat vatten, sen fyller på med antingen färdigblandad kylarvätska eller blandar själv. Men är det rätt ? Ingen aning

  7. #7
    Jag vet inte ibland verkar det som man skall laga det som är helt. Min förra bil en citroen C4 hade inte ens en tappkran för kylarvätskan så jag undrar om det var mening att man skulle byta kylvätska, frågan är om det inte räcker med att kolla fryspunkten.
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem Solidsnakes avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag vet inte ibland verkar det som man skall laga det som är helt. Min förra bil en citroen C4 hade inte ens en tappkran för kylarvätskan så jag undrar om det var mening att man skulle byta kylvätska, frågan är om det inte räcker med att kolla fryspunkten.
    Det kan mycket väl vara så att jag lagar saker som inte är trasigt.

    Men samtidigt så tycker jag att sånt här är jävligt intressant att lära sig

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Solidsnake Visa inlägg

    Men samtidigt så tycker jag att sånt här är jävligt intressant att lära sig
    Tycker jag med, det är roligt att bara veta. Men var inte orolig det går över en hel del med åren.
    Jan-Olov

  10. #10
    Medlem Solidsnakes avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Tycker jag med, det är roligt att bara veta. Men var inte orolig det går över en hel del med åren.
    Hehe jaså ? Ja, man får hoppas de dröjer ett tag
    Närmaste mc-verkstad är 2,5-3 timmar ifrån mig så ju mer jag kan själv desto bättre

Liknande ämnen

  1. Problem triumph explorer 1200 xca
    Av pekkaman i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-09-07, 21:56
  2. Glykol /kylarvätska
    Av Cy2 i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-11-17, 23:23
  3. Triumph explorer xc
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 19:36
  4. Triumph 1200 Explorer
    Av namn i forum Touring
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 14:52
  5. triumph explorer vs honda crosstourer
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •