Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: går ojämt

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    1

    går ojämt

    Hej
    Irriterande, Triumph Thunderbird 900 från 2003, har börjat gå ojämnt och växlar mellan att fungera utmärkt och jämnt, till att tappa energi och får nästan varvas upp vid start från stillastående, den tappar alltså nästan helt drivkraft, ungefär som om den går på 2 av3 cylindrar.

    Har tyvärr inte så stora mek-talanger men bytt tändstift och tittat på förgasarna som "ser" ok ut.


    Följt trådar på forumet och utläser "förgasarmembran" men med ovant öga kan jag inte se ev läckor i dessa...


    Finns det ngn som känner till ngn i Mölnlycke/Göteborg som kan meka med Triumph ?

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Aurelius Visa inlägg
    Hej
    Irriterande, Triumph Thunderbird 900 från 2003, har börjat gå ojämnt och växlar mellan att fungera utmärkt och jämnt, till att tappa energi och får nästan varvas upp vid start från stillastående, den tappar alltså nästan helt drivkraft, ungefär som om den går på 2 av3 cylindrar.

    Har tyvärr inte så stora mek-talanger men bytt tändstift och tittat på förgasarna som "ser" ok ut.


    Följt trådar på forumet och utläser "förgasarmembran" men med ovant öga kan jag inte se ev läckor i dessa...


    Finns det ngn som känner till ngn i Mölnlycke/Göteborg som kan meka med Triumph ?
    Har du rengjort bränslesystemet? Det kan finnas smuts däri. Byt bränslet, rengör/byt bränslefiltret.
    Alt kan tändkabeln ha något brott så ena cylindern tappas. Hur ser tändstiften ut som du bytte? Bruna och torra?
    När uppstår fenomenet? När den är varm eller oavsett arbetstemperatur?
    Kan även vara tändspolarna, hojen är några år gammal så det kan vara en av dem. Det brukar sitta en tändspole per cylinder.

    Lycka till, hoppas du hittar felet och även nån i din trakt som kan hjälpa dig felsöka/åtgärda.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Haft liknande fel på en hoj jag hade och då var det flotörventilen som inte var tät så det kom lite för mycket bränsle in i en förgasare ibland och blötte ner stiftet så den gick dåligt och ibland gick den som vanligt .
    Kolla med http://www.braigasen.se/konsultation.html ifall han kan säga om det är förgasare fel eller inte .

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Du kan ju börja med det allra enklaste och billigaste. Köp en flaska STP förgasar rengöring eller om du har insprutare, rengöring för det. Häll i en flaska och tanka fullt. Har du tur så släpper det efter kanske 5-6 mil. Har hjälpt mig några gånger. Har alltså hällt i hela flaskan. man kan upprepa detta någon gång per år men då i mindre mängd, bäst på hösten innan vinterförvaringen.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Instämmer med Olle. STP är bra och brukar som sagt behöva några mil för att funka fullt ut. Sista gången jag använde det var på min W650 som stått för länge och bara ville gå på en burk. Efter 3-4 mil när jag nästan givit upp och tänkte vända hem igen drog den plötsligt iväg. Eftersom jag just då satt och kliade mig fundersamt i nacken blev det lite konstiga manövrer när rycket kom.
    Alltså - prova STP men håll i styret med båda händerna.
    Ove

  6. #6
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    STP är sedan 60 år ett beprövat märke, men då jag inte fick tag på det då jag eller rättare sagt min Suzuki 1100GS behövde en skvätt testade jag Biltemas version med gott resultat.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

Liknande ämnen

  1. CB 1300 går ojämt; spridare?
    Av gcbossen i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-05-19, 12:28
  2. Honda CBR600 1990 går ojämt
    Av Steffo256 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 16:11
  3. Går ojämt när den är kall
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 06:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •