Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Ska ventilerna på en Virago ticka lite?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Ventilerna ska ställas efter varje 2 000 mil. Jag funderar på om avståndet ökar eller minska på ventilerna. Eller kan det vara viket som?

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Ventilerna ska ställas efter varje 2 000 mil. Jag funderar på om avståndet ökar eller minska på ventilerna. Eller kan det vara viket som?
    Det vanligaste är att spelet minskar då ventiltallriken hamrar sig in i sätet. Av detta skäl brukar jag alltid ställa ventiler i övre delen av spannet. Dessutom lite av en säkerhetsåtgärd, då för stort ventilspel resulterar i lite mer ljud och i extrema fall något sänkt effekt. För litet spel däremot kan resultera i att ventilen aldrig stänger helt och inte får den kylning den behöver via godset i toppen -> brända avgasventiler = dyrt...

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Zopilote Visa inlägg
    Det vanligaste är att spelet minskar då ventiltallriken hamrar sig in i sätet. Av detta skäl brukar jag alltid ställa ventiler i övre delen av spannet. Dessutom lite av en säkerhetsåtgärd, då för stort ventilspel resulterar i lite mer ljud och i extrema fall något sänkt effekt. För litet spel däremot kan resultera i att ventilen aldrig stänger helt och inte får den kylning den behöver via godset i toppen -> brända avgasventiler = dyrt...
    Ok. Det är ju bra att veta att spelet minskar. Så du justerar själv. Då sparar du flera tuselasppar emellanåt. Ska nog försöka lära mig det också.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Ok. Det är ju bra att veta att spelet minskar. Så du justerar själv. Då sparar du flera tuselasppar emellanåt. Ska nog försöka lära mig det också.
    Inte så mycket för att spara pengar som för att jag tycker det är roligt och kanske lite kontrollbehov ovanpå det (yrkesskada).
    Om det ör modellen med skruv och låsmutter så är det inte särskilt svårt, men räkna med att det tar lång tid i början.
    Shimsade ventiler är lite omständligare, då man oftast måste lyfta kammarna. Däremot behövs justering oftas mer sällan på denna konstruktion.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Jo det är skruv och låsmutter. Det är visst så att man ska vrida på motorn så att ventilen man ska justera kommer i ett visst läge.

Liknande ämnen

  1. Virago 535 93:a
    Av Robertlof i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-07-19, 10:35
  2. Skillnaden melllan virago och virago xv??
    Av livewire i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 18:08
  3. virago 250
    Av christian3973 i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 05:43
  4. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 07:24
  5. Gick lite bättre, (men bara lite)
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 18:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •