Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Ska ventilerna på en Virago ticka lite?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182

    Ska ventilerna på en Virago ticka lite?

    Jag har sett en Virago 1100 1999 som är till salu. När jag frågar säljaren om ventilerna är justerade säger han att de är justerade. Han säger också att ventilena tickar lite och att de ska göra det. Stämmer det att ventilerna ska ticka lite?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Det var Viragon ovan som jag köpte. Jag fick inga svar därför vill aktualisera frågan igen.

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Jag har sett en Virago 1100 1999 som är till salu. När jag frågar säljaren om ventilerna är justerade säger han att de är justerade. Han säger också att ventilena tickar lite och att de ska göra det. Stämmer det att ventilerna ska ticka lite?
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Det var Viragon ovan som jag köpte. Jag fick inga svar därför vill aktualisera frågan igen.
    Om det inte är ngt för lite olja islaget eller en för tunn olja, borde inte ticka tycker jag.
    Låter andra likadana Viragos som din?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Det var den förre ägaren som sa att ventilerna tickar lite. Han justerade dem själv. Han menade att de stod för styvt innan och då kan de ju bränna. Jag hör inget tickande, men så har jag inte världens bästa hörsel heller. Jag hittade en äldre tråd idag där någon skriver att ventilerna kan få ticka lite.
    Jag har ingen annan Virago att jämföra ljudet med men det spelar ju också roll på ljudet vad man har för ljuddämpare. Jag har Silver Tail med insatserna på.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    Det var den förre ägaren som sa att ventilerna tickar lite. Han justerade dem själv. Han menade att de stod för styvt innan och då kan de ju bränna. Jag hör inget tickande, men så har jag inte världens bästa hörsel heller. Jag hittade en äldre tråd idag där någon skriver att ventilerna kan få ticka lite.
    Jag har ingen annan Virago att jämföra ljudet med men det spelar ju också roll på ljudet vad man har för ljuddämpare. Jag har Silver Tail med insatserna på.
    Om han gjort rätt så är det nog ingen fara.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Tror inte det heller. Han var över 70 år och hade justerat ventiler på engelska hojar sedan 60-talet, sa han. De som kan justera ventiler säger att det är enkelt. Men sedan kan det ju vara en värderingsfråga om hur mycket man tycker att bladmåttet ska nypa.

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Slopy Visa inlägg
    sedan kan det ju vara en värderingsfråga om hur mycket man tycker att bladmåttet ska nypa.
    Det ska gå lagom trögt med bladmåttet, inte trögt så man får ta i och inte för lätt. Det ska vara ett lagom motstånd. Det är säkert som det ska, har han ställt ventiler sen 60-talet så vet han nog hur man gör. Han har säkert känslan i fingrarna.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    9
    Tickande ventiler är glada ventiler brukar det ju heta... Kanske inte sant på en modern bilmotor med hydrauliska lyftare, men borde inte vara några bekymmer på en luftkyld twin. På min förra Guzzi med utstickande toppar var ventilljudet väldigt påtagligt efter väl utförd justering. Så länge det inte slamrar skulle jag inte oroa mig.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Det ska gå lagom trögt med bladmåttet, inte trögt så man får ta i och inte för lätt. Det ska vara ett lagom motstånd. Det är säkert som det ska, har han ställt ventiler sen 60-talet så vet han nog hur man gör. Han har säkert känslan i fingrarna.
    Jo, det tror jag också att han har.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Zopilote Visa inlägg
    Tickande ventiler är glada ventiler brukar det ju heta... Kanske inte sant på en modern bilmotor med hydrauliska lyftare, men borde inte vara några bekymmer på en luftkyld twin. På min förra Guzzi med utstickande toppar var ventilljudet väldigt påtagligt efter väl utförd justering. Så länge det inte slamrar skulle jag inte oroa mig.
    Det låter betryggande.

Liknande ämnen

  1. Virago 535 93:a
    Av Robertlof i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-07-19, 10:35
  2. Skillnaden melllan virago och virago xv??
    Av livewire i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 18:08
  3. virago 250
    Av christian3973 i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 05:43
  4. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 07:24
  5. Gick lite bättre, (men bara lite)
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 18:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •