Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Startproblem yamaha r1 -08

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    3

    Startproblem yamaha r1 -08

    Jag var ute på en liten tur och plötsligt så stannade hojen, ungefär som att man tryckt in stoppknappen eller ett bensin stopp. Sen starta den inte, startmotorn går inte runt och bensinpumpen får inte heller nån ström enligt diagnostiken i displayen och ljudet från den hörs inte heller. Jag har kollat alla säkringar och kollat så de är ström fram till säkringarna och prövat ge starthjälp på batteriet även laddat de. Givare som stödet och tiltsensor verkar vara okej enligt displayen också. Vad kan problemet vara? Funderade lite på om startrelät kan ha gett upp, men stannar då bensinpumpen? För annars hade den inte stannat under färd? Och startmotorn går inte heller runt som sagt. Tacksam för hjälp

  2. #2
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Kolla kontakterna i dödarknappen. De brukar kunna ärja.
    Annars skulle jag försöka kolla ett elschema och se hur kretsen för strömförsörjning till bränslepumpen/tändningen ser ut. vill minnas att generellt så krävs tändning och dödare för att bränslepumpen ska gå. För att tändningen ska gå till brukar villkoret vara lite större typ.... Tändning, dödare, stöd ej nere om inte neutralen är i, kopplingshandtag intryckt och startknappen trycks ner. För att strömmen ska gå till startreläet.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Kolla kontakterna i dödarknappen. De brukar kunna ärja.
    Annars skulle jag försöka kolla ett elschema och se hur kretsen för strömförsörjning till bränslepumpen/tändningen ser ut. vill minnas att generellt så krävs tändning och dödare för att bränslepumpen ska gå. För att tändningen ska gå till brukar villkoret vara lite större typ.... Tändning, dödare, stöd ej nere om inte neutralen är i, kopplingshandtag intryckt och startknappen trycks ner. För att strömmen ska gå till startreläet.
    Ja jag har också fundering kring dödarknappen. För jag läste att om man ska kolla diagnostiken så ska dödarknappen vara avslagen. Jag provade då att läsa i påslaget läge och jag kunde få upp diagnostiken då också så jag tänkte att nästa steg blir att kolla dödarknappen och annars följa upp kablarna för att se om de är nåt brott på dom.

  4. #4
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Nu har jag inte testat detta själv.... men det borde gå att mäta på ena sidan av dödarknappen till jord och se om det går fram ström för att sedan göra samma mätning mot jord fast på andra sidan dödarknappen. då kan du ju testa med dödaren i olika lägen och se om du har strömgenomgång där eller inte.
    Alternativt "bygla" dödarfunktionen för att se om allt funkar som det ska när den är tagen ur ekvationen.

    Har du något kretsschema på hur villkoret ser ut för att start ska tillåtas? Ett steg i felsökningen kan vara att försöka överkoppla samtliga av dessa och se om start tillåts då. Är så fallet så är det bara att koppla in dessa en efter en och se när felet uppstår.
    Det kan ju även vara så djälvigt att du har ett kabelbrott någon stans och då är det ju lite större jobb att felsöka. Men begåvad med en multimeter, elschema, mängder med kaffe och ett stort tålamod så brukar det kunna lösa sig då också.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Nu har jag inte testat detta själv.... men det borde gå att mäta på ena sidan av dödarknappen till jord och se om det går fram ström för att sedan göra samma mätning mot jord fast på andra sidan dödarknappen. då kan du ju testa med dödaren i olika lägen och se om du har strömgenomgång där eller inte.
    Alternativt "bygla" dödarfunktionen för att se om allt funkar som det ska när den är tagen ur ekvationen.

    Har du något kretsschema på hur villkoret ser ut för att start ska tillåtas? Ett steg i felsökningen kan vara att försöka överkoppla samtliga av dessa och se om start tillåts då. Är så fallet så är det bara att koppla in dessa en efter en och se när felet uppstår.
    Det kan ju även vara så djälvigt att du har ett kabelbrott någon stans och då är det ju lite större jobb att felsöka. Men begåvad med en multimeter, elschema, mängder med kaffe och ett stort tålamod så brukar det kunna lösa sig då också.
    Tack för hjälpen! Problemet är nu löst. De va kabel brott på dödarknappens retur kabel till bränslepump reläet. Under luftburken va kabeln skarvad och hade dålig kontakt. Summrade mellan dödarknappen och reläet. Hoppas jag slipper mera elproblem hädanefter

  6. #6
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    klockrent. Skönt att det löste sig!

Liknande ämnen

  1. Startproblem Yamaha Virago
    Av Stenen i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-05-18, 16:13
  2. Startproblem Yamaha Dragstar 1100
    Av jonathan.eriksson i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-02-24, 05:58
  3. startproblem
    Av kekelulu i forum Veteran
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-15, 12:28
  4. startproblem, yamaha dragstar 1100 classic 02
    Av 50+spättan i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-05-06, 12:28
  5. Startproblem
    Av biggles68 i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-10, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •