Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Honda Shadow 750 problem med batteri/startmotor

  1. #1
    Medlem Ljungans avatar
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1

    Honda Shadow 750 problem med batteri/startmotor

    Hej! Har fått lite problem med min hojj på sistone, det började med att den en dag inte ville starta fast den alltid har startat direkt utan problem innan. Har laddat batteriet med en CTEK och efter det så starta den normalt igen.

    Men då efter 2-3 dagar av stillstående så ville den inte starta då heller.

    Ladda den ännu en gång till fullt och för ca en timme sedan så ville den heller inte starta. Startmotorn går inte runt. Vi sprang igång den och jag körde en runda med den och det var inga problem när den väl var igång, allting funkar som det ska.

    Efter ca 15min körning stängde jag av den och försökte starta igen men då var den stendöd. knappt ett ljud från startmotorn. Jag misstänkte att batteriet laddade ur sig själv pga det är en Honda shadow från 1999 med orginalbatteri så man kan väl inte begära perfekt skick.

    Nu funderar jag på ifall det inte kan vara fel på själva startmotorn med? Som sagt hojjen går perfekt, alla lampor funkar som de ska. Nytt batteri är redan ett planerat köp men tänkte höra ifall någon med insikt vet vad det kan bero på förutom batteriet?

    Tack på förhand

    / Max

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    1
    Hej hopp
    Låter ju onekligen som om det skulle kunna vara batteriet som är knas. Har du mätt spänningen på tomgång så att den säkert laddar? Borde vara över 14 v. Enklaste sättet att testa är väl kanske att försöka med startkablar från ett fräscht bilbatteri.
    Lycka till
    Lasse


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Ett batteri från 1999,, otroligt att det hållit så länge. Mina brukar ta slut före 5år,,
    Var o en blir salig på sin fason !!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Låter precis som mitt batteri som gav upp i höstas , laddade och laddaren klickade ifrån efter 5 min och visade fullt .
    Startade hojen 1 gång eller stog med ljuset på i 1 min så var batteriet tomt .
    Kolla bara så hojen laddar som den skal för att vara på den säkra sidan så på tomgång ca 13,8v och när du varvar så borde den ge 14v -14,4v

Liknande ämnen

  1. Honda Shadow 600
    Av Emil Wiklöf i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 06:59
  2. honda shadow 750
    Av honda500 i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 00:11
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 03:56
  4. Honda Shadow
    Av Chrille i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 23:58
  5. Problem med laddning av batteri - CB 500
    Av cb500 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •