Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur mycket brukar frakt av MC kosta ?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47

    Hur mycket brukar frakt av MC kosta ?

    Jag håller på att titta efter någon hoj jag kan köpa till sommaren och många som jag varit intresserad av verkar vara i södra Sverige. Jag kollade med en frakfirma för att kolla hur mycket det skulle kosta att transportera hojen till Stockholm eller till Norrland och det landade på cirka 13000kr!?

    Är det normalt eller var det en väldigt dyr frakbolag? Hur mycket brukar frakten av en MC ligga på? Utan emballage och utan pall.

    Om vi utgår från en Kawazaki ER6N med en tjänstevikt på 205 kg och om hojen ska från Göteborg till Luleå?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av GhostRider Visa inlägg
    Jag håller på att titta efter någon hoj jag kan köpa till sommaren och många som jag varit intresserad av verkar vara i södra Sverige. Jag kollade med en frakfirma för att kolla hur mycket det skulle kosta att transportera hojen till Stockholm eller till Norrland och det landade på cirka 13000kr!?

    Är det normalt eller var det en väldigt dyr frakbolag? Hur mycket brukar frakten av en MC ligga på? Utan emballage och utan pall.

    Om vi utgår från en Kawazaki ER6N med en tjänstevikt på 205 kg och om hojen ska från Göteborg till Luleå?
    Skall inte alls kosta så mycket. Gör så här, så kommer du att hamna ganska rätt. Räkna med två pallplatser och vikten med pall och hoj, max 300 kg. Gå in på www.dbschenker.se, eller ring, så kan du få fram exakta summan. Dom kan både hämta och leverera till uppgivna adresser.
    Jag skickade en hoj upp till norra Norrland någonstans. Jag tog två pallar efter varandra. lade på 2 st 50x95 reglar, som skruvades i pallarna, en på var sida om hjulen. Fäste hojen ordentligt med spännband, lade på skyddspapp med en plast över. Har skickat två hojar på så sätt utan skador.
    Det var för tio år sedan, så jag kommer inte ihåg vad det kostade då. Om du känner någon med en firma, så kanske det går att få företagsrabatt.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Skall inte alls kosta så mycket. Gör så här, så kommer du att hamna ganska rätt. Räkna med två pallplatser och vikten med pall och hoj, max 300 kg. Gå in på www.dbschenker.se, eller ring, så kan du få fram exakta summan. Dom kan både hämta och leverera till uppgivna adresser.
    Jag skickade en hoj upp till norra Norrland någonstans. Jag tog två pallar efter varandra. lade på 2 st 50x95 reglar, som skruvades i pallarna, en på var sida om hjulen. Fäste hojen ordentligt med spännband, lade på skyddspapp med en plast över. Har skickat två hojar på så sätt utan skador.
    Det var för tio år sedan, så jag kommer inte ihåg vad det kostade då. Om du känner någon med en firma, så kanske det går att få företagsrabatt.
    Jag förstår det låter inte så dumt jag ska kolla upp det. Men om det var så länge sedan så kanske det är ändrat nu? Vet inte om Schenker tar så stora och tunga saker ?

    När det gäller pallar, menar du EU pallar ? För att när jag varit på olika lager osv och ser motorcyklar transporteras så brukar dessa har speciella pallar? De ser mer avlånga ut och ser lite kraftigare ut.Men ska kolla upp mer på detta .

    Vilka andra fraktbolag är bra att transportera MC via ?

  4. #4
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av GhostRider Visa inlägg
    Jag förstår det låter inte så dumt jag ska kolla upp det. Men om det var så länge sedan så kanske det är ändrat nu? Vet inte om Schenker tar så stora och tunga saker ?

    När det gäller pallar, menar du EU pallar ? För att när jag varit på olika lager osv och ser motorcyklar transporteras så brukar dessa har speciella pallar? De ser mer avlånga ut och ser lite kraftigare ut.Men ska kolla upp mer på detta .

    Vilka andra fraktbolag är bra att transportera MC via ?
    de flesta fraktbolag klarar av att transportera en mc, även Schenker. det som kan bli en utmaning för dig är att få säljaren att skicka en mc.

    Vad du bör kolla upp är vem ansvarar för eventuella transportskador är det säljare, köpare eller transportör. Finns det transportförsäkring att utnyttja vid eventuella skador.
    Om en transportförsäkring ska gälla hur ska det emballeras.
    Transporten blir något dyrare då det antagligen inte går att stapla gods ovanpå ditt emballage.

    Mitt råd är att leta i ett område där du kan köra hem en mc. Eller se det som en första resa när du kör hem.

Liknande ämnen

  1. En mycket bra dag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 11:11
  2. Custom kommer kosta
    Av Reject i forum Custom
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 09:18
  3. Andra hoj eller kommer det bara kosta mig tid?
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 08:57
  4. Mycket tid.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •