Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Däckfråga.

  1. #1
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232

    Däckfråga.

    Lite sent påkommen däckfråga,,; Har köpt nya däck till min Yamaha XJ900 -83.
    Valde Michelin Pilot Activ , Diagonal. Har jag valt rätt ?
    Läste någonstans att äldre hojar går bra/bättre på Diagonal -däck,,,,

    Rätt eller fel?
    Var o en blir salig på sin fason !!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Lite sent påkommen däckfråga,,; Har köpt nya däck till min Yamaha XJ900 -83.
    Valde Michelin Pilot Activ , Diagonal. Har jag valt rätt ?
    Läste någonstans att äldre hojar går bra/bättre på Diagonal -däck,,,,

    Rätt eller fel?
    Blir säkert bra. Du har ju redan köpt så det är väl bara att prova. Är dom bra så är allt OK men är det fel så går det ju att byta. Man vet inte utan att prova själv. Vad andra tycker kan t.e.x vara att dom är fula eller snygga men funktionen är vad som gäller.
    Senast redigerat av Ove den 2018-03-05 klockan 09:23.
    Ove

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Vad är sannolikheten för detta : beställde däcken utan att kolla vad som satt på tidigare. Läste bara på om Michelindäcken och bestämde mig för dom. Och vad upptäcker jag,,? Jo; det satt redan Michelin Pilot Activ på ! Kul upptäckt tyckte jag i.a.f.
    Följdfråga till detta : Däcken var inte helt utslitna men jag bara kände att jag ville ha färskt gummi denna sommar. Kollade datummärkningen ; V34 år 10. Borde dom bytts ut för länge sedan ? när blir gummit i ett däck för gammalt. Låt oss säga att Hojen stått kallt o mörkt under vintern.
    Var o en blir salig på sin fason !!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Vad är sannolikheten för detta : beställde däcken utan att kolla vad som satt på tidigare. Läste bara på om Michelindäcken och bestämde mig för dom. Och vad upptäcker jag,,? Jo; det satt redan Michelin Pilot Activ på ! Kul upptäckt tyckte jag i.a.f.
    Följdfråga till detta : Däcken var inte helt utslitna men jag bara kände att jag ville ha färskt gummi denna sommar. Kollade datummärkningen ; V34 år 10. Borde dom bytts ut för länge sedan ? när blir gummit i ett däck för gammalt. Låt oss säga att Hojen stått kallt o mörkt under vintern.
    Du skall vet att utvecklingen har gått framåt hela tiden, så att de nya däcken har bättre egeskaper än de gamla. Kan inte säga exakt vad 8 år betyder, men jag rekommenderar dig att kasta de gamla. De blir stelare och tappar kurvgreppet lättare och får samtidigt sämre våtegenskaper.

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    men jag rekommenderar dig att kasta de gamla. De blir stelare och tappar kurvgreppet lättare och får samtidigt sämre våtegenskaper.
    Precis vad jag gjort ; nu sitter det nya Michelin Pilot Activ på, fram o bak.
    Var o en blir salig på sin fason !!

  6. #6
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Precis vad jag gjort ; nu sitter det nya Michelin Pilot Activ på, fram o bak.
    Däck är färskvara. Ofta man ser torrsprickor på gamla däck.
    Jan

  7. #7
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    De nya däcken har bättre respons-känsla , känns fint.
    Var o en blir salig på sin fason !!

Liknande ämnen

  1. Däckfråga från ny medlem
    Av Grusbusen i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 00:01
  2. En liten däckfråga bara.
    Av triumphtobbe i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •