Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: Projektet Tvärnit

  1. #11

    SV: Projektet Tvärnit

    Citat Ursprungligen postat av Nilsson
    men jag tror ändå att man måste försöka få folk att dra ner på stressen och det gäller ej bara MC ,se bara hur många lastbilar som kör av vägen per vecka , det är ett under att inte fler krossas under dessa
    Tack Nilsson för att du kommer in på detta med stress.

    Det slog mig en gång när jag var ute och körde en vardageftermiddag från en förort i riktning mot Göteborg: Vad stressade folk verkade. Det var väldigt uppenbart att det var mer avslappnat längre utåt landsbygden, men i pendeltrafiken mellan boendeort och arbetsort, där folk dagligen tvingas släpa sig fram på en tråkigt välkänd väg dag efter dag, där var trafiken spänd, dumma omkörningar frekventa, och uppmärksamheten och omtänksamheten var uppenbart minimerad. En slags blandning av avdomning och stress, tycktes det.

    Jag har inte sett någon olycksstatistik kategoriserad per trafiksituationsslag, så jag kan bara spekulera i att ovanstående läge är en grogrund för olyckor.

  2. #12
    Jåke
    Gäst

    SV: Projektet Tvärnit

    Citat Ursprungligen postat av Nilsson
    jag brukar köra en hel del på bana , och det var ej så att jag menade att korteger jämställs med kurser , utan att det är konstigt att med så många medlemmar , så är det ganska konstigt att inte fler ställer upp , minns när vi körde se oss jag vill leva vi var nog ca 250 som körde borde varit många fler , sen vad det gäller körskolorna så är det vidare utbildning jag efterlyser inte en vanlig körlektion
    Jag håller med dig, varför kommer inte fler. Men som sagt, alla "kan ju redan" och "jag råkar ju aldrig ut för nåt". En svår tröskel att komma över...

    Körskolorna har kanske helt enkelt inte kunskapen. De har sitt jobb och det är att lära ut det som står i körkortskraven. Utöver det får de inte betalt utan det blir i så fall om lärarna har personligt intresse som just den skolan kan dra nytta av. En gissning...

    Om folk sedan stressade mindre och var mer medvetna om sina egna förutsättningar (dagsform) så skulle det ju förbättra läget avsevärt, det är även jag övertygad om.

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Projektet Tvärnit

    Nja, kanske inte alla trafikskolor. Min lärare var minsann bra på det där med att panikbromsa och att lära ut det. Gjorde man fel var det inte *han* som talade om det utan frågade mig: ”Vad var det som hände?”, då fick jag själv berätta vad jag gjorde för fel. Det lärde jag mig mycket på, att själv komma på saker och ting och berätta om dom. Jag tycker det var ett bra sätt.

    Visst är trafiken mer stressad i dag än för bara 10 år sen! Många har en väldigt dåligt trafikmoral, använder inte blinkers längre, det genas över rondellerna rakt över två filer, det rivstartas vid rödljusen i tron att det är nån rallybil och… Suck, i stort sett skiter folk i *allt*. Trafiken är hårdare i dag.

  4. #14
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Projektet Tvärnit

    Citat Ursprungligen postat av Jåke
    Körskolorna har kanske helt enkelt inte kunskapen. De har sitt jobb och det är att lära ut det som står i körkortskraven. Utöver det får de inte betalt utan det blir i så fall om lärarna har personligt intresse som just den skolan kan dra nytta av. En gissning...
    min körskollärare var en riktig mc-entusiast och veteran vilket också visade sig då han visste vad han skackade om. vi övade rätt mycket på just bromstekniker eftersom dålig teknik orsakar många onödiga olyckor.

    någon smc-kurs har jag aldrig gått men det vore intressant att testa en.

  5. #15

    SV: Projektet Tvärnit

    Om vi snackar bromsteknik kommer jag ofta på mig själv att strunta i fotbromsen. Frambromsen är bekväm och effektiv.. nu räcker det oftast med den men ibland vid kraftig inbromsning kan det bli lite krångel när fotbromsen inte sitter där helt som en reflex.

    Är ni bra på att använda fotbromsen?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Projektet Tvärnit

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Är ni bra på att använda fotbromsen?
    Japp! Varje gång jag bromsar. Du behöver vänja dig vid att använda båda bromsarna, det är viktigt att man bromsar på ett säkert och effektivt sätt. Korrekt ska man få stopp på motorcykeln på kortast möjliga sträcka utan att låsa nåt av hjulen.
    Rätt vad det är finns ett hinder och du behöver stanna kvickt, vips far du omkull för att tekniken är lite fel.

    Jag ska gå en kurs, antingen i Södertälje eller i Uppsala och antingen med Smatterknarren eller Gruspisken, jag skulle behöva gå fler gånger då jag ska köra båda hojarna ganska mycket.

  7. #17
    Jåke
    Gäst

    SV: Projektet Tvärnit

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Är ni bra på att använda fotbromsen?
    Ja, den får alltid vara ifred utom som stabilisator i låga farter (trafik, parkering och annat trångt). ;D

    Bromsar jag hårt, riktigt hårt vill jag veta att bakhjulet snurrar fortfarande för då fungerar det som gyro och stabiliserar hojen.

    Men det går bra på min typ av hoj för att den gärna lyfter bakhjulet i de lägena...

  8. #18

    SV: Projektet Tvärnit

    var har ni lagt länken så man kan se videon????!!!!!! det är ju bra att man inte kan se videon å kunna lära sig via hojen.nu. så tänk på detta.

  9. #19

    SV: Projektet Tvärnit

    Här har ni en bra länk till broms teknik i kurvor.
    http://www.motorcyclenews.com/MCN/ad.../?&R=EPI-97639

  10. #20
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Projektet Tvärnit

    Citat Ursprungligen postat av sero
    var har ni lagt länken så man kan se videon????!!!!!! det är ju bra att man inte kan se videon å kunna lära sig via hojen.nu. så tänk på detta.
    Filmen är inte färdig än.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •