Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: MC hästkrafter i bilformat?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47

    MC hästkrafter i bilformat?

    Jag är nyfiken på hur många hästkrafter och kW effekt en MC har om den skulle vara en bil i en samma egenskaper till förhållanden till vikten således.

    Alltså en MC som väger 265 kg i tjänstevikt och har en effekt på 110 kW och har en motor på 1052 kubik?

    Hur skulle det se ut om det var en bil i motsvarande utrustning? Finns det någon tabell eller mått man kan räkna på ?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GhostRider Visa inlägg
    Jag är nyfiken på hur många hästkrafter och kW effekt en MC har om den skulle vara en bil i en samma egenskaper till förhållanden till vikten således.

    Alltså en MC som väger 265 kg i tjänstevikt och har en effekt på 110 kW och har en motor på 1052 kubik?

    Hur skulle det se ut om det var en bil i motsvarande utrustning? Finns det någon tabell eller mått man kan räkna på ?
    Jodå, multiplikationstabellen...

    vikt 265 x 5 = 1325 kg

    effekt 110 x 5 = 550 kW (= 737,56 hp)

    volym 1025 x 5 = 5275 cc

    Med reservation för felräkning.
    Ove

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Man kan räkna Hk pr Kg .
    Min mc 1165ccm 122hk och 235kg = 0,51hk pr kg
    Frugans bil 1240ccm 80hk och 1048kg = 0,076 pr kg
    Så för att få samma effekt i bilen så bilens vikt 1048kg gånger hojens 0,51 hk pr kg = 534.5 hk borde frugans bil ha för att bli lika snabb som min hoj ..

  4. #4
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    .....Så för att få samma effekt i bilen så bilens vikt 1048kg gånger hojens 0,51 hk pr kg = 534.5 hk borde frugans bil ha för att bli lika snabb som min hoj ..
    OM man inte tar med sådana detaljer som friktion mot underlaget (rullmotstånd) eller luftmotstånd. Så det är svårt att jämföra rätt av. Men 500 hästar och 1000 kilo låter onekligen kul!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Sedan kan jag lägga till att min mc har en topp hastighet på ca 235 km/t och kan garantera att bilen borde gå mycket snabbare än det tycker jag.
    Min gamla BMW 3 serie med 170hk och ca 1400kg toppade ca 240Km/t .
    Så skal man få det rätt så får man ju dra till med luftmotståndet med på dom olika , min hoj är ju som en tegelsten med segel på aerodynamiskt ;-)

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Yes, en mc har generellt ett högt luftmotstånd. Tegelsten är kanske en bra jämförelse.

    Eller ännu värre... med tanke på allt som sticker ut i luftströmmen. Förare, ev. väskor, styre, speglar och annat. Även hjulen som snurrar borde väl skapa en del turbulens som bromsar framfarten.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Japp min Kawasaki ZRX1200 är som en tegelsten aerodynamiskt och så kommer jag "seglet" som sitter rakt upp på den så skal mycket till för att trycka undan fartvinden ;-)
    Ingen plastraket som man ligger gömt på direkt ..

  8. #8
    Siken jädrans tur att vi inte behöver köra så fort.
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jodå, multiplikationstabellen...

    vikt 265 x 5 = 1325 kg

    effekt 110 x 5 = 550 kW (= 737,56 hp)

    volym 1025 x 5 = 5275 cc

    Med reservation för felräkning.
    Ja men tackar se så lätt det var , trodde man skulle räkna ut det i ett mer avancerat räkning men på ett ungefär funkar 👌

    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Yes, en mc har generellt ett högt luftmotstånd. Tegelsten är kanske en bra jämförelse.

    Eller ännu värre... med tanke på allt som sticker ut i luftströmmen. Förare, ev. väskor, styre, speglar och annat. Även hjulen som snurrar borde väl skapa en del turbulens som bromsar framfarten.
    Hur menar du med "ett högt luftmotstånd "? Alltså att MC lättare tränger genom luften än vad en bil gör?

  10. #10
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av GhostRider Visa inlägg
    ...Hur menar du med "ett högt luftmotstånd "? Alltså att MC lättare tränger genom luften än vad en bil gör?
    Tvärtom. En bil är förhållandevis "hal" i vinden jämfört med en mc. Jämnare ytor. Sen har visserligen mc:n en mindre frontyta än en bil. Men mc:n - och dess förare - är mera av "ladugårdsvägg" i motvinden än en bil.
    Senast redigerat av TMax500 den 2017-11-15 klockan 18:32.

Liknande ämnen

  1. Hästkrafter
    Av Gert i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 17:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •