Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Rostiga bromsar, låst framhjul

  1. #1
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    12

    Rostiga bromsar, låst framhjul

    Hej.

    Körde hojen en dag i januari när det var fuktigt ute. Efter att ha haft den i garaget en månad kan jag inte få ner den från centralstödet, då det verkar som att framhjulet låst sig (antagligen pga rost och korrosion på bromsskivor och klossar). Jag vickar fram och tillbaka men hjulet är helt fast.


    Finns det någon bra vätska/spray jag kan applicera på bromsarna för att lösa upp allt och få hjulet att rotera igen? Om detta inte funkar, finns det något annat sätt att få klossarna att lossna från skivan?

  2. #2
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Släppa ut lite bromsvätska? Den drar åt sig fukt och expanderar och trycker därmed till klossarna. Hände på min vanliga cykel förra säsongen.

  3. #3
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Släppa ut lite bromsvätska? Den drar åt sig fukt och expanderar och trycker därmed till klossarna. Hände på min vanliga cykel förra säsongen.
    Ja det skulle jag kunna testa. Har aldrig gjort det förr så det kan vara en ny erfarenhet

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Bara en sak attt göra - grundlig översyn och rengöring av bromsoket. Bromsvätska naturligtvis + ytorna på bromscylinder och kolv. Här handlar det om säkerhet så det ska inte vara någon slarvrenovering. Om skivan är så korroderad att det är den som är problemet så är det nog ny som gäller.
    Har samma problem med min hoj fast där är det bara bakbromsen. Service beställd för jag vill inte kluddra med det själv för jag är inte nog händig.
    Ove

  5. #5
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Bara en sak attt göra - grundlig översyn och rengöring av bromsoket. Bromsvätska naturligtvis + ytorna på bromscylinder och kolv. Här handlar det om säkerhet så det ska inte vara någon slarvrenovering. Om skivan är så korroderad att det är den som är problemet så är det nog ny som gäller.
    Har samma problem med min hoj fast där är det bara bakbromsen. Service beställd för jag vill inte kluddra med det själv för jag är inte nog händig.
    Bromsarna ser inte ut att va i dåligt skick. Hojen är nästan ny, men det finns lite ytrost och korrosion vid beläggen. Ska försöka plocka loss oken, men jag saknar bra verktyg. Måste uppdatera min verktygslåda!

  6. #6
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Men alltså? Tyckte det blev lite OT.
    Vet att T-röd kan ta bort oxid från ytan på aluminium så varför inte prova med det, och vissa saker kan man ju rengöra med sprit såsom T-Röd.
    Spriten lär ju inte skada något.

    Litet tips bara: Du borde ha bromsat lite lätt för att få värme som torkar skivan och bromsklossarna.
    Ta för vana att göra det varje gång det varit blött ute.




    Senast redigerat av MEHall den 2018-02-04 klockan 18:48.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Men alltså? Tyckte det blev lite OT.
    Vad blev OT?

    Lite ytrost på skivan låser inte hjulet. Problemet bör/måste vara att beläggen kniper om skivan och fastnat i det läget. Lirkar man bara loss så att hjulet kan rotera kommer dom fortfarande att släpa på skivan med värme slitage och dålig funktion som följd. Bättre att göra ett bra jobb - hänvisar fortfarande till att det handlar om säkerhet.
    Ove

  8. #8
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Ah för mycket bromsvätska behållaren, ja det kan ju göra ett övertryck som liknar tillsatt broms. Tänkte inte på det, som uppfinnaren sa i Lorry.
    Kanske var det som gjorde att jag upplevde det som OT, sorry

    (jaha så blev det lite rim oxå )




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  9. #9
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    12
    Problemet löste sig efter att ha sprejat på en del bromsrengöring och pillat lite kring beläggen. Nu är i alla fall hjulet roterbart.

  10. #10
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Se där! bromsrengöring är fantastiskt, gör bra rent.
    Borde anat att det var någonting sådan som kärvade. Man bör kolla minst en gång om året, helst oftare, att bromsoket inte kärvar någonstans.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Liknande ämnen

  1. Rostiga bult.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-02, 20:55
  2. Bromsar
    Av hokhok99 i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 14:13
  3. Rostiga bromsskivor
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 13:44
  4. Hur man byter framhjul utan depåstöd
    Av Danne i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 08:09
  5. Låst garaget.
    Av Gibson i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •