Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ABS

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    ABS

    Ett evigt funderande ang. ABS eller inte.
    Somliga har kör en massa mil utan incidenter och tycker att ABS är onödigt.
    Andra har råkat ut för incidenter helt oförberett och lyckats få stopp i tid tack vare ABS.
    ABS tänker snabbare än en förare vid en paniksituation.
    Själv fick jag nödbromsa då en förare gick omkull framför mig. Kanade omkull och bröt nyckelbenet, men klarade killen på vägen. Där hade nog ABS hjälpt mig.
    Grusåkare vill nog ha urkopplinsgbart ABS för att kunna kontrollera hojen bättre då de buskör. För den vanlige föraren som det inte händer något för spelar nog systemen ingen roll, men om det händer och kortast möjliga stoppsträcka gäller, så är ABS bäst.
    Senast redigerat av Olle Å den 2017-12-28 klockan 11:15.

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag har kört med ABS i ca 20 år. Två minnen har jag att jag knäppt händerna å tackat Tyska ingenjörer för hjälpen. Skotaren som står tvärs över vägen efter kulle å kurva på grusvägen. Älgarna som kommer i god trav ut ur granplanteringen. Asfaltsväg, ca 90 å frun bakpå.
    Jan

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag har kört med ABS i ca 20 år. Två minnen har jag att jag knäppt händerna å tackat Tyska ingenjörer för hjälpen. Skotaren som står tvärs över vägen efter kulle å kurva på grusvägen. Älgarna som kommer i god trav ut ur granplanteringen. Asfaltsväg, ca 90 å frun bakpå.
    Då är det bra med starka armar för även en liten fru blir jävvligt tung i det läget. Vet för jag har provat att bromsa bestämt utan ABS med passagerare klättrande på ryggen..
    Ove

  4. #4
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Polaren gick omkull i höstas pga av lite skitgrus som knappt gick att se ens när jag gick och tittade efteråt. En del orutin inblandad i den omkullkörningen men nya hojen blev med ABS i vart fall...

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Polaren gick omkull i höstas pga av lite skitgrus som knappt gick att se ens när jag gick och tittade efteråt. En del orutin inblandad i den omkullkörningen men nya hojen blev med ABS i vart fall...
    En annan fundering. En bekant råkade ut för att en bil svängde ut famför honom. han nödbromsade varvid hojen gick upp på framhjulet och slog runt och han bröt bägge handlederna.
    Frågan är då om en hoj kan bete sig så med ABS ?

  6. #6
    Det måste varit något fel på ABSn om detta händer, jag tror inte att bilprovningen testar funktionen. En MC har ju inget uttag för diagnos som en bil.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En annan fundering. En bekant råkade ut för att en bil svängde ut famför honom. han nödbromsade varvid hojen gick upp på framhjulet och slog runt och han bröt bägge handlederna.
    Frågan är då om en hoj kan bete sig så med ABS ?
    Nej, ABSen gör ju att hjulet inte låser sej, alltså ingen volt framåt.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  8. #8
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Nej, ABSen gör ju att hjulet inte låser sej, alltså ingen volt framåt.
    Precis vad alla som inte förstått hur en ABS fungerar tror. Det var en kille när jag gick risk2:an som höll på att göra exakt samma sak för att han också trodde att det var omöjligt. Men så här blir det i verkligheten.

    Det är sant att ABS gör så att framhjulet inte låser sig. Det gör det heller inte vid en OTB(Over The Bar). Det som händer är att framhjulet rör sig långsammare än resten av ekipaget. Motorcykeln vrider sig över sin egen framaxel och ur ABS-systemets perspektiv så låser aldrig framhjulet. Resultatet är att du gör en faceplant.

    Det finns system för att förhindra OTB men det har inget med ABS:en att göra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •