Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bromsar på choppers?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Bromsar på choppers?

    Trafikanterna skall ju medverka till ett ökad trafiksäkerhetstänkande, men varför kan då en chopper tillåtas, utan frambroms?
    Har fått en del kommentarer: frambromsen är ful, den kostar mycket, kör inte så fort, gaffeln pallar inte osv.
    Om en vanlig hoj har 80% bromsverkan fram, så har ju choppern bara 20% kvar.
    Någon påstod att eftersom framgaffeln är så lång så får man inte ner bromskraften i backen.
    Kan någon göra en uträkning på detta påstående?
    Nu bara min teori. En hoj väger 300kg med förare. Stillastående borde väl vikten vara fördelad ca 50-50 på hjulen. Om man då flyttar fram hjulet en meter, så blir väl förhållandet ca 60-40.
    Du får alltså lägre vikt på framhjulet vid stillastående, men hur stämmer det vid hård bromsning om choppern har frambroms resp. saknar broms.
    Intressant att få veta vilken belastning som uppstår på ett framhjul vid hård bromsning med vanligt chassie gentemot ett med framflyttat hjul och frambroms. Jag tror att bromsvikten på framhjulet är något lägre vid lång gaffel
    Men i princip så borde väl bakhjulet ha lite bättre bromsverkan vid lång gaffel eftersom det har svårare att lyfta. Då borde man ju få ut säkrare bromsfördelning vid längre gaffel om den har broms?
    Har man en väldigt lång gaffel och bromsar hårt, så tror jag gaffeln knäcks om den inte är ordentligt stark, för bromskrafterna är enorma vid 100 km/h om hojen väger 300 kg, vid hård bromsning.

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Går det att regga en Mc i Sverige i dag utan frambroms. Mutar man trafikverket eller ?
    Normal bra bromsfördelning är väl ca 70 fram å 30 bak. Längre fram i bromsningen kan den väl bli 100-0. 0-100 under hela bromsningen låter helt orimlig. Man förlorar också effekten av framkastad vikt för att öka friktionen på framhjulet. Du får rita diagram åt oss på bromsverkan på olika gaffelängder.
    Jan

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Går det att regga en Mc i Sverige i dag utan frambroms. Mutar man trafikverket eller ?
    Normal bra bromsfördelning är väl ca 70 fram å 30 bak. Längre fram i bromsningen kan den väl bli 100-0. 0-100 under hela bromsningen låter helt orimlig. Man förlorar också effekten av framkastad vikt för att öka friktionen på framhjulet. Du får rita diagram åt oss på bromsverkan på olika gaffelängder.
    Läste i SFROs handbok, att en hoj skall kunna vid bromsning kunna få ett värde av 0,7 G. Bara bakhjulet ger max 0.4 G. En perfekt hoj och bästa förutsättningar kan ge 1,2 G. Skillnaden sägs vara att 0.7 g så känns bromsningen och vid 1,2 g tror man att ögonen skall trilla ur.
    Kan inte rita ett diagram, men en kort gaffel gör ju att hojen dyker lite vid inbromsning och får då bättre grepp. En lång gaffel får ingen eller liten neråtriktad kraft utan skjuter bara kraften rakt fram.
    Fattar alltså inte hur långa gafflar kan tillåtas.
    Senast redigerat av Olle Å den 2017-11-26 klockan 00:00.

  4. #4
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Här kommer lite teorier, gissningar och spekulationer:
    Även tyngdpunkten på hojen har betydelse.
    Jag jämför min Wildstar med Suzuki 750 Bandit (som jag körde på körskolan).
    Suzukin var relativt lätt att bromsa upp på framhjulet.
    Det beror säkert dels på effektivare bromsar och dels på högre tyngdpunkt i samband med brantare gaffelvinkel, som gör att trycket på framhjulet mot marken ökar relativt lätt.
    På Wildstar'n blir det istället så att framhjulet låser sig och glider, då tyngdpunkten är så låg så att inte blir tillräckligt högt tryck på framhjulet. (sen väger Wildstar'n en hel del mer också)

    Ju längre gaffel man har, desto lägre tryck blir det på framhjulet, och därmed sämre bromsverkan.
    Jag tror inte att det är något problem med hållfastheten i en lång gaffel vid kraftig bromsning.
    Det blir nog bara så att hjulet låser sig och glider.

    I föreskrifterna från Trafikverket (om jag läst rätt) står det att:
    "Motorcykel av 1973 eller tidigare års modell skall ha bromsutrustning som kan ge en retardation av minst 3,5 m/s."
    Där finns inte specificerat att det ska vara broms på båda hjulen.
    Det gör det däremot från 1974 års modell.
    Så det bör inte gå att registrera en ny mc utan frambroms.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ok, fick svar på några frågor. Ja det här med var tyngdpunkten befinner sig har ju väldigt stor betydelse. På en sporthoj med passagerare är den ju ganska hög och flyttas ju framåt när hård bromsning sker. Skillnaden blir nog mindre på en Wildstar.

  6. #6
    Teorier är rätt meningslösa, prova att låsa frambromsen på en chopper själv så förstår du problemet! Mitt framhjul bara studsar och hojen beter sig allmänt livsfarligt, man kan kalla det primitiv abs.. ha man optimalt försprång kan det fungera någorlunda, men iom att gaffelvinkeln tvingar fjädringen att bottna ur vid inbromsning blir det skit ändå! Man får anpassa körningen efter bromsförmågan och kör mer sällan som en idiot än folk på snabba kompetenta maskiner, så på så vis är ju bidragandet till trafiksäkerheten potentiellt mycket god. Upp till var och en tycker jag.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Går det att regga en Mc i Sverige i dag utan frambroms. Mutar man trafikverket eller ?
    Normal bra bromsfördelning är väl ca 70 fram å 30 bak. Längre fram i bromsningen kan den väl bli 100-0. 0-100 under hela bromsningen låter helt orimlig. Man förlorar också effekten av framkastad vikt för att öka friktionen på framhjulet. Du får rita diagram åt oss på bromsverkan på olika gaffelängder.
    Reggar man en äldre hoj som ombyggt fordon går det utmärkt att besikta utan frambroms, som nämnts här.

  8. #8
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Ska man vara petig så har en mc med bara broms bak 100% av bromsfördelningen bak. Ur besiktningssynpunkt så bedöms bara retardationen. På bilar även balansen mellan höger/vänster.

    Generellt så är det inte choppers som sticker ut i olycksstatistiken. Tvärtom är det maskiner med väldigt kompetenta bromsar.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Ska man vara petig så har en mc med bara broms bak 100% av bromsfördelningen bak. Ur besiktningssynpunkt så bedöms bara retardationen. På bilar även balansen mellan höger/vänster.

    Generellt så är det inte choppers som sticker ut i olycksstatistiken. Tvärtom är det maskiner med väldigt kompetenta bromsar.
    Ok, de kanske inte körs så hårt.
    Om man tänker på viktfördelningen hos sporthojen och en chopper med lång gaffel vid bromsning. Sporthojen är kort och dyker vid bromsning varvid bakbromsen får sämre bromsförmåga. Choppern dyker inte och bibehåller sin bromsförmåga med bara bakhjulet.
    Men i alla fall så bromsar en hoj med fungerande frambroms och bakbroms bättre än en med bara bakbroms.

  10. #10
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Tror faktiskt inte viktfördelningen skiljer så mycket vid inbromsning mellan chopper sporthoj. Den senare niger för att den har en broms fram och en kort hjulbas förhållandevis. Skulle du enbart använda bakbroms på en sporthoj kommer den inte att dyka lika mycket och den kommer ha 100% av bromsfördelningen bak. Skillnaderna mellan sporthoj och chopper skulle då antagligen vara proportionerliga till axelavstånd rimligen.

    Ifråga om balans borde det snarare handla om huruvida du har tyngdpunkten före eller efter bromsande hjul. Vad jag vet inte så skiljer det inget nämnvärt mellan bromsfördelningen på bilar med fram-, mitt- eller bakmonterade motorer exempelvis. Så även en chopper skulle bromsa betydligt bättre med en frambroms.

    Ur trafiksäkerhetssynpunkt bryr man sig enbart om retardationen vilket är rätt logiskt. Iofs en halvsanning eftersom det är krav på tvåkretssystem på "moderna" fordon.

    I slutändan tycker jag ändå att det är rätt rimligt att kraven ställs i förhållande till exempelvis olycksstatistik och prestanda i övrigt.

Liknande ämnen

  1. Japanska vs Amerikanska choppers?
    Av hokhok99 i forum Custom
    Svar: 173
    Senaste inlägg: 2016-04-26, 21:34
  2. Bromsar
    Av hokhok99 i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 14:13
  3. Choppers och andra byggen på MC Collection museum
    Av MC Collection museum i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 19:06
  4. Besök hos Orange County Choppers
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 10:39
  5. Frisco bay choppers
    Av föddfri i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 06:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •