Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 28

Ämne: Installera ABS i efterhand på en unik hoj ?

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av GhostRider Visa inlägg
    Med andra ord , köra utan ABS är bättre 👍
    Ja ja må var och en bli salig på sin tro.
    Jan-Olov

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GhostRider Visa inlägg
    Jag har hittat en hoj från 1992 utan Abs . Det är en Kawazaki ZZR 1100.

    Jag undrar om det är möjligt att installera en Abs system nu i efterhand och hur mycket det eventuellt kan kosta (delarna och jobbet)?

    Är det någon som gjort sånt förut och hur gick det för er? Krånglade det för er eller fungerade det bra?
    Jag tror inte att det varken är lätt eller att det är ekonomiskt försvarbart, men...

    Som ett projekt - att göra något som få andra gör är ju alltid en tanke. Lika gärna som att bygga om ramen för att ändra utseendet på hojen kan man ju förbättra bromsarna. Något kul ska man ju ha att fundera på.

    Det enklaste är ju alltid att köpa färdigt. Kostar mera, men vaddå, det är ju bara pengar? Att glänsa med något som någon annan gjort är inte lika roligt som när man gjort det själv. Men det är klart - en ABS sticker inte folk i ögona på samma sätt som krom och lack...
    Ove

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jag tror inte att det varken är lätt eller att det är ekonomiskt försvarbart, men...

    Som ett projekt - att göra något som få andra gör är ju alltid en tanke. Lika gärna som att bygga om ramen för att ändra utseendet på hojen kan man ju förbättra bromsarna. Något kul ska man ju ha att fundera på.

    Det enklaste är ju alltid att köpa färdigt. Kostar mera, men vaddå, det är ju bara pengar? Att glänsa med något som någon annan gjort är inte lika roligt som när man gjort det själv. Men det är klart - en ABS sticker inte folk i ögona på samma sätt som krom och lack...
    Håller med , helt riktigt 👍

    Vart kan man göra sånna jobb eller vilka firmor håller på med sånt ? Jag tänkte att man kan fråga vad det kan eventuellt kosta och om det ens är möjligt så man inte gör allt i onödan . Lite kul ska man väl ha med sin hoj 😎

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GhostRider Visa inlägg
    Håller med , helt riktigt 👍

    Vart kan man göra sånna jobb eller vilka firmor håller på med sånt ? Jag tänkte att man kan fråga vad det kan eventuellt kosta och om det ens är möjligt så man inte gör allt i onödan . Lite kul ska man väl ha med sin hoj 😎
    Var? Tja, egna garaget kanske, om du låter en firma göra det så är det inte samma sport.
    En som vet en del hur man gör det som inte ska gå att göra är Olle Å. Fråga honom, han håller på att konstruerar om sin Trans Alp kontinuerligt. Sidovagn och ny framgaffel är några av projekten och han håller nog på med bromsar för tillfället.
    Ove

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Inte lika bra som moderna ABS system men kanske bättre än utan? Om det nu går att få tag på.

    http://www.tcbbrakesystems.com/index.html

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Delerium Visa inlägg
    Inte lika bra som moderna ABS system men kanske bättre än utan? Om det nu går att få tag på.

    http://www.tcbbrakesystems.com/index.html
    Läste igenom lite snabbt men det verkar som att det är säkrare att köra utan att installera TCB.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Delerium Visa inlägg
    Inte lika bra som moderna ABS system men kanske bättre än utan? Om det nu går att få tag på.

    http://www.tcbbrakesystems.com/index.html
    Läst lite om det på olika sidor och det låter som om det bara är att låta bli lufta bromsarna så får du ju samma effekt eller kör med gamla och flexiga bromsslangar ...
    Inget jag skulle våga montera på min hoj

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Antagligen är det så. Men frågan är om det finns några andra alternativ. Det bästa är nog att låta hojen vara som den är, alternativt köpa en nyare modell med ABS som standard.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Köpa nare med abs och flytta över allt och hoppas man får allt att lira ihop .
    Men bättre spara på den unika hojen och kör den andra istället.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Köpa nare med abs och flytta över allt och hoppas man får allt att lira ihop .
    Men bättre spara på den unika hojen och kör den andra istället.
    Tror det var tänkt att stå "köpa nyare"? Håller med. Klart det går att göra från grunden - det handlar ju bara om det som kallas "Styr och Reglerteknik". Problemet är om man ska tillverka allt i hemmaverkstan, med koppartråd och lödkolv istället för färdiga kretskort, kommer ABS-anlägget att bli stort som en dubbelgarderob från IKEA.

    Alltså att ta delar från något som redan finns och anpassa till det nya gamla hojen är nog enda realistiska alternativet. Vissa delar kan man hitta på skroten och annat får man tillverka själv. Personligen skulle det inte falla mig in för jag saknar förutom lust - kunskaper. Men visst går det - dom som konstruerat grejer som fungerar i produktionsmodellerna är faktiskt också bara människor - så varför inte?

    Va fan? - hälften vunnet resten förlorat ( heter det väl?)
    Ove

Liknande ämnen

  1. Installera 12 voltsuttag på hojen?
    Av GhostRider i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-07-16, 21:27
  2. För den som vill vara riktigt unik!
    Av Kakel_anders i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 10:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •