Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Installera ABS i efterhand på en unik hoj ?

  1. #21
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Hur har du tänkt att koppla in den till att börja med? Pumphuset behöver ju kraft nånstans ifrån. Sedan ska du jaga rätt på fälgar eller konvertera de du har med ABS-ringar och sensorer.

    Nästa problem blir ju att få den genom besiktningen...

    ABS är ju bara bra under förutsättning att den verkligen fungerar som en ABS ska fungera, i alla andra fall blir det ju sämre än en konventionell broms.

    Men visst går det väl antar jag eftersom det finns en del fabrikat som gjort just detta när reglerna ändrades, men de hade väl kanske lite andra resurser också.

  2. #22
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Det vill säga, helkass bromsar.
    Jepp,,; helkass bromsar !!
    Var o en blir salig på sin fason !!

  3. #23
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av GhostRider Visa inlägg
    Jag har hittat en hoj från 1992 utan Abs . Det är en Kawazaki ZZR 1100.

    Jag undrar om det är möjligt att installera en Abs system nu i efterhand och hur mycket det eventuellt kan kosta (delarna och jobbet)?

    Är det någon som gjort sånt förut och hur gick det för er? Krånglade det för er eller fungerade det bra?
    Med en nick / användarnamn som GhostRider behövs det ABS då?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #24
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Kom ihåg att ändringar på bromsar kräver registreringsbesiktning, bygger man själv får man nog ha bra mycket intyg innan dom godtar bygget. Skulle nog börja där och kolla först om myndigheterna överhuvudtaget är villiga att godkänna sånt bygge.

    Rent byggmässigt skulle jag köpa en skadad hoj med abs och flytta över prylarna, då får man allt som behövs och då borde det räcka att koppla strömmen,databasen jobbar ju oavsett hoj,den tar ju infon från abs ringen.

  5. #25
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    En till tanke.
    Vad ska du med abs överhuvudtaget, lär dig bromsa så behöver du ingen abs. Kör man utan eftertanke så räddar ingen abs dig.
    Har kört nästan 100.000km nu utan abs och klarar utmärkt att få stopp på hojen.
    Min personliga åsikt är att abs är överskattat, hur ofta har den gått in och jobbat för er som har det? Tycker den får dom som redan har dålig omdöme att tro att den är räddaren i nöden. Men alla får ha sin tro. Frugans hoj har abs men den har aldrig gått in och jobbat än trots att hon har kört över 30.000km ( och hon kör hårt med sin Diavel men med omdöme )

  6. #26
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Mja... Håller nog inte med. De flesta av oss (inkl jag själv) bromsar sämre i ett krisläge än vad ett ett bra ABS-system gör.

    Det är svårt att göra allt rätt när man ser lastbilens bakläm närmar sig alltför snabbt, eller när en bil backar ut fram för en helt oväntat.

    Att i det läget kunna ge full kraft åt bromsarna, samtidigt som man försöker väja från faran är det verkligen inte alla som klarar. Istället riskerar man bromsa omkull med låsta hjul, eller bromsar för lite och kolliderar. Eller gör något annat.

    Det är svårt att göra allt rätt när paniken kommer... Kräver mängder av träning, och inte ens då är det säkert att man klarar att tänka "rätt" under den/de sekunder man har på sig att agera.

    Så, jag tror på/gillar ABS. Det gör i vart fall oddsen liiiite bättre om det skulle krisa.


    PS. Sorry for Off Topic!
    Senast redigerat av TMax500 den 2017-12-23 klockan 12:09.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tänkte inte ge mig in i debatten, men att förneka ABS av de som bara kör asfalt är en sak , men de som kör på omväxlande underlag har stor nytta av det systemet. Fråga de som kör touringhojar på diverse underlag. En som inte kör utanför asfalten kör inte hoj , den bara åker.

    GOD HJUL

  8. #28
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Min har kickat in en handfull gånger, samtliga ggr har det handlat om grus på asfalt inför korsningar.

Liknande ämnen

  1. Installera 12 voltsuttag på hojen?
    Av GhostRider i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-07-16, 21:27
  2. För den som vill vara riktigt unik!
    Av Kakel_anders i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 10:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •