Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Honda shadow 750 aero bobber

  1. #1

    Honda shadow 750 aero bobber

    Tjenare, helt ny i mc svängen när det kommer till byggande och mekande ända erfarenhet är lite moppe mek från tonåren sedan 10 år tillbaka. har köpt mig en Honda shadow 750 -06.Och nu hade jag tänkt bygga om denna över vintern med lite delar från bluecollar bobbers, bakskärm och lampor osv är påväg. Tänkte alltså göra en liten bugg tråd där ni får se lite hur jag går tillväga och där jag även kan be om tips o råd i vissa frågor. Så jag börjar med ett par frågor son jag har lite problem med.

    Fram skärmen sitter med fyra insexer, sen under frankåpan är det som nån form av fäste som skärmen hänger lite på detta fäste sitter med fyra stycken 12 mm muttrar, både muttrarna och indexeras sitter som berget, insexer riskeras att rundas om jag tar i för hårt, något tips på hur jag kan få loss dessa ?

    Skall lacka allt själv hade jag tänkt och mitt största frågetecken kring det är hur gör jag med tanken hur slipas den är det våtslip som gäller ?

    Det kommer garanterat dyka upp fler frågor påvägen men detta är lite de jag behöver hjälp med just nu och kag tror säkerligen att minst en handfull har kunskap om detta här inne så hoppas jag kan få svar. Mvh Roadfreak

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Om det inte är någon buckla el.dyl. på tanken är bar att gå på med våtslip. Jag brukar börja med 3-400 och avsluta med 600 korn. efter lack kan du polera med 1200-2000-3000. ( om du inte ska mattlackera )
    Var o en blir salig på sin fason !!

  3. #3
    Tanken är helt intakt skall bara lackad men den nuvarande lacken måste
    Väl bort eller ruggas upp?

  4. #4
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Om det finns dekaler , måste dessa bort ( typ limmade dekaler ) sedan räcker som sagt våtslip med fint papper. Kom ihåg att tvätta med silikonborttagning om det funnits dekaler. Finns nått som heter Takrag ; en kletig trasa som du torkar med allra sist , för att ta bort ev. damm. Som sagt ; glöm inte silikonborttagning,, det gjorde jag första gången,, det var inte kul : fick göra om alltihop,, När bitarna som ska lackeras är färdiga för lack ; undvik ALLA sprayer i samma lokal som dessa finns,,; räcker med lite ångor för att lacken ska bli gropig !!
    Var o en blir salig på sin fason !!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Insexskruvarna kan du prova dränka med 5-56 några dagar och se om det hjälper , värme är kanon för att få fastrostade skruv/bult och lossa .
    Har precis beställt dessa för bra att ha ifall man inte får loss nått någon gång : http://www.ebay.com/itm/Sealey-5pc-L...72.m2749.l2649
    Vänsterborr och när du borrar så blir det värme i bulten som gör att den förhoppningsvis lossar samtidigt som man borrar ut den åt rätt håll .

  6. #6
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Insexskruvarna kan du prova dränka med 5-56 några dagar och se om det hjälper , värme är kanon för att få fastrostade skruv/bult och lossa .
    Har precis beställt dessa för bra att ha ifall man inte får loss nått någon gång : http://www.ebay.com/itm/Sealey-5pc-L...72.m2749.l2649
    Vänsterborr och när du borrar så blir det värme i bulten som gör att den förhoppningsvis lossar samtidigt som man borrar ut den åt rätt håll .
    Berätta gärna hur dom funkat , efter du provat dom !
    Var o en blir salig på sin fason !!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Beställde dom 30 min innan jag svarade på din tråd så dom kommer inte för om någon vecka eller 5 . beror väl hur bra post nord funkar ;-)
    Men man skruvar ju ut en skruv/bult mot klockan och dessa borrar borrar sig in mot klockan , och under borrning blir det värme i metallen som gör att rost mm brukar släppa och borren snurrar samma väg som om du skulle skruva ut bulten ..
    https://www.youtube.com/watch?v=FYvaPbX1sT4

    https://www.youtube.com/watch?v=Xob4hNPbypw

  8. #8
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Förstår hur det fungerar i teorin,, praktiken är inte alltid densamma ?
    Var o en blir salig på sin fason !!

  9. #9
    Lite nya frågor, köpt nytt styre nu och när jag plocka bort det gamla så sitter de en sladd/slang från handtaget på kopplingssidan som går nånstans under tanken? Kan tillägga att all elektronik till ljuset samt kopplingen är bortkopplad så enligt mig har ju inte denna slangen/sladden någon som helst funktion? Har jag fel? Någon som vet varför den är där eller va de är?

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Roadfreak Visa inlägg
    Lite nya frågor, köpt nytt styre nu och när jag plocka bort det gamla så sitter de en sladd/slang från handtaget på kopplingssidan som går nånstans under tanken? Kan tillägga att all elektronik till ljuset samt kopplingen är bortkopplad så enligt mig har ju inte denna slangen/sladden någon som helst funktion? Har jag fel? Någon som vet varför den är där eller va de är?
    Kan det vara kontakten som tillåter att du kan starta med växel i. Alt måste dra in kopplingen för att kunna starta ?
    Var o en blir salig på sin fason !!

Liknande ämnen

  1. Honda vt600 bobber, motortrubbel.
    Av Kenta-Fsson i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-07-11, 12:12
  2. Honda Shadow 600 Bobber
    Av Olsson1988 i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 22:58
  3. honda black widow blir bobber
    Av orka i forum Min hoj
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-08-14, 13:58
  4. Bobber bygge på Shadow 750
    Av LinusE i forum Min hoj
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 09:52
  5. Honda Bobber
    Av Gawriel i forum Custom
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •